Cara Mematikan Mod Permainan di TV Samsung

Adakah anda pemain permainan? Sekiranya tidak, anda mungkin bingung dengan beberapa tetapan di TV Samsung anda. Samsung dan banyak TV LCD lain menawarkan pelbagai mod, termasuk mod permainan. Sekiranya anda bukan pemain permainan dan tidak menggunakan konsol atau komputer dengan TV Samsung anda, anda boleh mematikan mod permainan ini.

Cara Mematikan Mod Permainan di TV Samsung

Sekiranya anda tidak tahu bagaimana melakukannya, anda berada di tempat yang betul. Kami di sini untuk menjelaskan keseluruhan proses secara terperinci, menurut halaman sokongan Samsung TV rasmi. Selepas itu, kami akan menerangkan konsep mod permainan dan memberi anda pandangan.

Cara Menghidupkan atau Mematikan Mod Permainan di TV Samsung

Mod permainan adalah tetapan yang lebih pantas untuk TV anda. Ia akan membolehkan TV membuat gambar sedikit lebih pantas, mengurangkan jeda input. Kelewatan input, atau kelewatan ini, bahkan tidak dapat dilihat semasa menonton TV. Namun, jika anda bermain permainan yang sengit dan kompetitif, setiap bingkai penting.

Akan ada perbincangan yang lebih mendalam mengenai perkara itu nanti, tetapi buat masa ini, mari kita fokus pada cara menghidupkan atau mematikan mod permainan di TV Samsung anda. Pertama, anda harus mempertimbangkan tahun TV Samsung anda dibuat kerana tetapannya terus berubah selama bertahun-tahun.

Pada tahun 2014 TV Samsung menuju ke mod permainan adalah mudah. Pada Skrin utama TV anda, tekan pilihan Sistem. Kemudian pilih Umum. Cari Mod Permainan dan hidupkan atau matikan, bergantung pada pilihan anda.

Pada TV Samsung 2015 hampir sama. Pada skrin Utama anda, tekan MENU, kemudian pilih Sistem, diikuti oleh Umum, dan di sini anda akan menemui Mod Permainan. Hidupkan atau matikan.

Pada TV Samsung 2016, prosesnya sangat berbeza. Pada Skrin utama TV anda, tekan pilihan Tetapan, kemudian pilih Gambar, diikuti dengan Mod Melihat Khas. Akhirnya, pilih Game Mode dan hidupkan atau matikan pilihan ini.

TV Samsung

Pada TV Samsung 2017-2019, ikuti langkah berikut untuk menghidupkan atau mematikan mod permainan:

  1. Tekan butang Utama pada alat kawalan jauh anda.
  2. Pilih Tetapan (ikon gear).
  3. Tatal ke bawah sehingga anda menemui pilihan Umum. Pilih Pengurus Peranti Luaran.
  4. Sorot Tetapan Mod Permainan pada menu lungsur. Tekan Enter pada RC anda untuk mematikan atau menghidupkannya.

Nota PENTING

Sekiranya anda mahu menghidupkan semula mod permainan, ada sesuatu yang harus anda ketahui. Sebelum mengaktifkan mod permainan di TV Samsung anda, pastikan untuk menyambungkan konsol permainan atau PC anda ke TV menggunakan kabel dan port HDMI yang sesuai.

Di TV anda, anda harus memilih Sumber yang sesuai, mis., HDMI 1. Jika anda menggunakan konsol, pertimbangkan untuk menggunakan port HDMI-STB. STB adalah kependekan dari set-top-box. Sekiranya anda menggunakan komputer, sambungkan ke port HDMI-DVI.

Anda tidak memerlukan mod permainan untuk menonton TV, terus terang. Tidak ada gunanya dalam hal itu. Anda harus menggunakannya untuk permainan kerana ia akan menjadikan pengalaman lebih lancar.

Bagaimana Mod Permainan Berfungsi

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, mod permainan mengurangkan jeda input. Kelewatan input ini adalah kelewatan yang disebabkan oleh pemprosesan gambar peranti. Manusia biasanya tidak dapat melihat kelewatan input ini kerana penangguhan sekitar milisaat.

Selalunya, ketinggalan ini sama sekali tidak disedari jika anda tidak bermain-main. Sebaliknya, dalam permainan aksi pantas, lag input sangat penting. Ia harus minimum jika anda mahu bermain secara kompetitif.

Monitor permainan mempunyai kadar penyegaran yang sangat tinggi dan ketinggian input yang rendah. Permainan konsol di TV tidak semudah permainan PC, tetapi jika anda mempunyai TV Samsung yang bagus dan baru, anda semestinya mempunyai pengalaman yang menyenangkan, walaupun menggunakan konsol.

Pada TV Samsung, mod permainan bermaksud sesuatu. Namun, beberapa TV yang memiliki "mode permainan" hanya menggunakan ini sebagai alasan untuk menambahkan pengaturan warna yang lain, tanpa ada kesan pada jeda input atau permainan. Untuk TV seperti itu, membiarkan mod permainan tetap tidak masuk akal.

Sekiranya anda sendiri bukan pemain permainan, pertimbangkan untuk mematikan mod permainan di TV Samsung anda. Tukar dengan mod ini adalah kualiti gambar yang berkurang. Sekiranya anda mahukan gambar yang tajam dan anda hanya menggunakan TV untuk menonton filem dan rancangan TV, anda tidak akan menggunakan mod permainan.

Cara Mematikan Mod Permainan

Ke Mod Permainan atau Tidak ke Mod Permainan

Oleh itu, jika anda bukan pemain permainan, dan bukan juga anak atau saudara anda, anda tidak memerlukan mod permainan di TV anda. Sebaliknya, jika anda mempunyai konsol permainan dan kerap menggunakannya, pertimbangkan untuk membiarkan mod ini tetap aktif.

Untuk pengalaman menonton yang terbaik, anda harus mematikan mod ini. Adalah masuk akal untuk menghidupkannya untuk mengurangkan ketinggian input dan memperoleh kelebihan dalam permainan yang kompetitif.

Adakah anda pemain permainan atau tidak? Adakah anda menggunakan mod permainan di TV Samsung anda? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.