Cara Mencari Aplikasi di TV Pintar Samsung

Samsung menawarkan lebih dari 200 aplikasi di TV Pintar mereka, termasuk permainan, muzik, video, sukan, pendidikan, gaya hidup, dan kategori lain. Proses mencari dan memuat turun aplikasi ini agak mudah, dan hanya memerlukan beberapa minit. Anda juga boleh menghapus, mengunci, dan mengemas kini secara automatik semua aplikasi di Samsung Smart TV anda.

Cara Mencari Aplikasi di TV Pintar Samsung

Dalam panduan ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara mencari, memasang, dan membuka aplikasi di Samsung Smart TV anda. Kami juga akan merangkumi proses mencari aplikasi di Samsung Smart TV yang lebih lama.

Cara Mencari Aplikasi untuk Dipasang pada TV Pintar Samsung

Anda hanya boleh memasang aplikasi dari App Store Samsung ke peranti anda. Langkah yang tepat mungkin berbeza kerana model yang lebih baru mempunyai versi perisian yang berbeza. Perlu diingat bahawa anda memerlukan akaun Samsung untuk memuat turun aplikasi di Samsung Smart TV anda.

Untuk mencari aplikasi dan memasangnya di Samsung Smart TV anda, ikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Hidupkan TV Pintar Samsung anda.

  2. Tekan butang "Rumah" pada pad arah anda.

  3. Tekan butang anak panah "Kiri" pada pad arah anda untuk menelusuri menu.
  4. Cari "Aplikasi" dan tekan butang "Pusat". Anda akan dibawa ke App Store.

  5. Cari aplikasi yang ingin anda pasang dalam kategori yang disyorkan. Gunakan butang anak panah "Kanan" dan "Kiri" pada pad arah anda untuk menelusuri aplikasi.

  6. Anda juga boleh mencari aplikasi dengan memilih kaca pembesar di sudut kanan atas skrin anda. Gunakan pad arah untuk menaip tajuk aplikasi.

  7. Apabila anda menemui aplikasi yang ingin anda muat turun, tekan butang "Pusat" pada pad arah anda.

  8. Gunakan butang yang sama untuk memilih "Pasang" di layar perincian aplikasi.

Sebaik sahaja anda memilih butang "Pasang", aplikasi akan segera dipasang di Samsung Smart TV anda. Untuk akses yang lebih mudah, pilih butang "Tambah ke Rumah". Langkah ini adalah pilihan, tetapi jika anda melewatkannya, anda harus pergi ke App Store untuk mencari aplikasi setiap kali anda ingin menggunakannya.

Catatan: Sebilangan besar aplikasi di App Store adalah percuma, tetapi yang lain mungkin memerlukan bayaran tambahan.

Sebaik sahaja anda memasang aplikasinya, anda boleh membukanya dengan segera. Anda perlu log masuk untuk aplikasi tertentu sebelum memasangnya di Samsung Smart TV anda. Untuk melakukan ini, gunakan pad arah anda untuk memasukkan e-mel dan kata laluan anda. Setelah selesai, teruskan ke butang "Log masuk" di sudut kanan bawah skrin anda.

Proses mencari dan memasang aplikasi mungkin berbeza-beza, bergantung pada model yang anda miliki. Contohnya, tab "Aplikasi" kadang-kadang boleh berada di sudut kanan bawah skrin anda. Di beberapa TV Pintar Samsung, akan ada lebih banyak kategori aplikasi yang disyorkan, seperti Aplikasi Saya, Apa yang Baru, Paling Popular, Video, Gaya Hidup, Hiburan, dan banyak lagi.

Cara Membuka Aplikasi di TV Pintar Samsung

Setelah berjaya memasang aplikasi di Samsung Smart TV anda, terdapat beberapa cara untuk mengaksesnya. Kaedah pertama adalah melalui skrin Utama. Begini caranya:

  1. Tekan butang "Rumah" pada pad arah anda.

  2. Gunakan pad arah untuk pergi ke menu pita di mana semua aplikasi anda berada.
  3. Apabila anda menemui aplikasi yang ingin dibuka, serlahkan.

  4. Tekan butang "Pusat" pada pad arah anda untuk membukanya.

memasangnya. Sekiranya demikian, anda perlu mencarinya sekali lagi. Lihat langkah-langkah berikut untuk mencari semula aplikasi anda:

  1. Pada Skrin utama anda, pergi ke menu pita.
  2. Tekan butang anak panah "Kiri" sehingga anda menemui "Aplikasi".

  3. Sorot tab itu dan tekan butang "Pusat" pada pad arah anda.

  4. Pergi ke kaca pembesar di sudut kanan atas skrin anda.

  5. Gunakan pad arah anda untuk menaip nama aplikasi.
  6. Teruskan ke skrin perincian aplikasi.
  7. Sorot tab "Buka" dan tekan butang "Pusat".

Apa yang berlaku jika anda tidak menemui aplikasi dalam fungsi carian? Sekiranya ini berlaku, aplikasinya "dihentikan." Samsung membuang atau "mengundurkan diri" aplikasi yang tidak sering digunakan atau aplikasi yang perlu diperbaiki.

Sekiranya anda cuba membuka aplikasi tertentu dan tidak berfungsi, anda boleh mencuba salah satu petua penyelesaian masalah berikut:

  • Boot sejuk TV Pintar Samsung.
  • Pastikan jika aplikasi perlu dikemas kini.
  • Kemas kini perisian TV.
  • Mulakan semula TV anda.
  • Padamkan aplikasi dan pasang semula.

Sekiranya anda tidak memerlukan aplikasi, anda boleh menghapusnya dengan menekan butang. Untuk melakukan ini, pergi ke Tetapan Smart TV dan cari aplikasi yang ingin anda hapus. Setelah mencari aplikasi, sorot aplikasinya, dan pilih butang "Padam".

Aplikasi Paling Popular

Seperti disebutkan sebelumnya, terdapat lebih dari 200 aplikasi yang tersedia di Samsung Smart TV anda. Sebilangan besar aplikasi ini mungkin tidak tersedia untuk model Samsung Smart TV yang lebih tua, dan beberapa aplikasi yang lebih lama mungkin tidak tersedia untuk model terbaru.

Berikut adalah beberapa aplikasi paling popular yang boleh anda muat turun di Samsung Smart TV anda: Netflix, YouTube, Amazon Prime Video, Disney Plus, PlayStation Now, YouTube TV, Spotify, Hulu, Vudu, HBO GO, iPlayer, Sling, dan banyak lagi .

Berikut adalah aplikasi paling popular yang dikumpulkan dalam pelbagai kategori:

  • Aplikasi sukan: UFC.TV, MYZEN.TV, Cricket DL Calci, WWE Network, Workout Time Recorder, Vroom.GP, Personal Fit Peregangan untuk Berlari.
  • Aplikasi video: Amazon Video Prime, Netflix, YouTube, YouTube Kids, BBC News, FilmBox Live, 3D Smart TV, Digital Theatre.
  • Aplikasi gaya hidup: Facebook Samsung, Blue Sky, Deezer, Calm Radio, Facebook Album, CloudMe, SamsungMyRecipe, Smart LED.
  • Aplikasi pendidikan: ABC Monster Fun, Constellations, KiddyMatch, Millenium Maths, MorseCode, Nursery Island, Best Kids Songs, GRE Flash Cards.
  • Aplikasi maklumat: Kawalan Wang, Mercedes-Benz, Tahukah Anda, Rangkaian Cuaca, AccuWeather, Penyemak Imbas Web, PressReader.

Namun, ingat bahawa tidak semua aplikasi ini akan berfungsi pada setiap model Samsung Smart TV.

Soalan Lazim Tambahan

Di mana saya dapat mencari aplikasi di Samsung Smart TV yang lebih lama?

Sekiranya anda mempunyai TV Pintar Samsung yang lebih lama, maka mengakses dan memasang aplikasi mungkin kelihatan sedikit berbeza. Untuk antara muka TV Smart Hub 2011–2014, mencari aplikasi serupa dengan yang kami jelaskan pada awal artikel.

Untuk mencari aplikasi pada model Samsung Smart TV 2011-2014, ikuti langkah-langkah di bawah:

1. Hidupkan TV anda.

2. Tekan butang "Rumah" pada pad arah anda.

3. Pergi ke bahagian "Aplikasi" pada menu pita.

4. Anda akan melihat bahagian "Aplikasi yang Disarankan", serta bahagian "Aplikasi Saya", "Paling Popular", "Yang Baru" dan "Kategori".

5. Sorot salah satu daripadanya untuk mencari aplikasi yang menarik.

6. Tekan butang "Pusat" pada pad arah anda.

7. Pergi ke "Pasang."

Itu sahaja yang ada. Ulangi proses yang sama untuk semua aplikasi yang ingin anda pasang.

Sekiranya anda mempunyai model Samsung Smart TV yang lebih tua (yang dihasilkan sebelum tahun 2011), anda harus menyelesaikannya dengan cara lain. Untuk mencari dan mengakses aplikasi, anda perlu mengunjungi "Internet @TV". Harus ada butang "Internet @TV" pada alat kawalan jauh anda. Sekiranya tidak ada, maka anda perlu menekan butang "Kandungan" dan kemudian menuju ke ikon "Internet @TV" di TV anda.

Semua aplikasi yang ada disusun di sana. Sekiranya anda menemui aplikasi yang ingin anda muat turun, serlahkan dan pasangkannya di Samsung Smart TV anda. Walaupun anda mempunyai model lama, anda masih memerlukan akaun Samsung untuk memuat turun sebarang aplikasi di TV Pintar anda.

Juga, jika anda mempunyai model Samsung Smart TV yang lebih lama, tidak akan ada cukup ruang untuk memasang banyak aplikasi. Berita baiknya ialah anda boleh memadam aplikasi yang sedang dipasang untuk mengosongkan ruang.

Pasang Semua Aplikasi Kegemaran Anda di TV Pintar Samsung Anda

Setelah mengetahui cara mencari aplikasi, anda boleh memasangnya di Samsung Smart TV anda dengan sedikit usaha. Ingatlah untuk menyematkan aplikasi yang baru dipasang di skrin Utama anda untuk akses yang mudah dan aktifkan ciri kemas kini automatik sehingga dapat berfungsi pada kecepatan yang optimum.

Adakah anda pernah memasang aplikasi di Samsung Smart TV anda? Adakah anda menggunakan kaedah yang sama seperti yang dinyatakan dalam panduan ini? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.