Cara Menyimpan Mesej Gmail Anda sebagai PDF

Gmail mempunyai banyak pilihan e-mel yang berguna. Namun, satu perkara yang nampaknya kurang adalah pilihan untuk menukar e-mel ke PDF (Portable Document Format). Pilihan penukaran PDF akan berguna untuk menyimpan salinan sandaran mesej tanpa mengarkibkannya, memandangkan seberapa cepat arkib dapat terlalu berantakan. Walaupun begitu, walaupun tanpa pilihan ini wujud secara asli, masih ada beberapa cara untuk menukar e-mel Gmail ke format PDF.

Salin dan Tampal Kandungan E-mel

Salin dan tampal hotkeys (Control + C dan Control + V, masing-masing, pada komputer Windows, dan Command + C dan Command + V pada Mac) memberi anda satu cara untuk menyimpan mesej ke format PDF. Anda boleh menyalin semua kandungan teks e-mel dan menampalnya ke dalam dokumen pemproses kata. Kemudian anda boleh menyimpan dokumen yang merangkumi e-mel Gmail, dan menukarnya ke Format Dokumen Portable dengan salah satu daripada banyak alat web penukaran PDF. Tidak perlu dikatakan, kaedah ini tidak hanya berfungsi dengan e-mel Gmail.

Pertama, buka e-mel Gmail dan pilih semua kandungannya dengan kursor. Tekan kekunci panas Ctrl + C untuk menyalinnya ke papan keratan. Buka Notepad dan tekan Ctrl + V untuk menampal teks e-mel Gmail. Itu akan menghapus pemformatan teks dan gambar, jadi sekarang anda boleh menyalin dan menempelkan e-mel dari Notepad ke dalam pemproses kata, seperti Word. Kemudian simpan mesej di pemproses kata.

Seterusnya, buka alat penukaran Format Dokumen Mudah Alih ini di penyemak imbas anda. Klik Pilih fail butang di sana untuk memilih dokumen tempat anda menyalin mesej e-mel. Tekan Tukarkan butang untuk menukar fail ke format PDF.

Laraskan Tetapan Cetakan Google Chrome

Namun, menyalin dan menampal mesej ke pemproses kata seperti yang digariskan di atas bukanlah cara terbaik untuk menukar e-mel Gmail ke Format Dokumen Mudah Alih. Sebagai permulaan, e-mel kehilangan semua format dan gambarnya. Terdapat juga cara yang lebih cepat untuk menyimpan e-mel sebagai PDF. Tetingkap pratonton cetak Google Chrome membolehkan anda menyimpan mesej Gmail sebagai dokumen PDF.

Pertama, buka e-mel Gmail di Google Chrome. Ada Cetak semua butang di sebelah kanan atas e-mel Gmail, gambar di atas. Ia kelihatan seperti pencetak kecil. Klik Cetak semua butang untuk membuka tetingkap yang ditunjukkan dalam gambar di bawah.

Tetingkap pratonton cetak merangkumi a Ubah butang yang boleh anda pilih untuk mengkonfigurasi pencetak tujuan. Tekan Ubah untuk membuka senarai tujuan untuk e-mel. Di sana anda boleh memilih a Simpan sebagai PDF destinasi, jadi teruskan dan pilih Simpan sebagai PDF dan klik Jimat butang untuk memilih folder untuk menyimpan dokumen.

Anda juga boleh memilih a Simpan ke Google Drive pilihan jika anda mempunyai akaun storan awan Google Drive. Klik Ubah butang sekali lagi untuk membuka senarai tujuan, dan kemudian anda boleh memilih Simpan ke Google Drive dari sana. Tekan Jimat pada tetingkap pratonton cetak untuk menyimpan e-mel ke storan awan Google Drive anda. Itu akan menyimpan e-mel terus ke Google Drive sebagai PDF.

Tambahkan Sambungan E-mel ke Sambungan PDF ke Chrome

Atau anda boleh menyimpan e-mel sebagai PDF dengan sambungan Google Chrome. Simpan e-mel ke PDF adalah peluasan yang menambah pilihan PDF yang berguna ke Gmail. Tekan Tambahkan ke Chrome butang di halaman ini untuk memasang pelanjutan. Kemudian anda boleh menekan yang baru Simpan ke butang di Gmail.

Buka e-mel untuk disimpan sebagai Format Dokumen Mudah Alih. Tekan Simpan ke dan pilih Simpan ke PDF. Semasa pertama kali menekan butang itu, anda perlu mengklik Buat akaun dan pilih akaun Google. Menekan butang itu kemudian akan menyimpan e-mel yang dipilih sebagai PDF dalam folder muat turun lalai Chrome.

Untuk membuka PDF di Chrome, klik Sesuaikan Google Chrome butang di sebelah kanan atas penyemak imbas. Pilih Muat turun untuk membuka senarai fail, yang akan merangkumi mesej PDF yang baru disimpan. Kemudian anda boleh mengklik salah satu PDF Gmail yang disenaraikan di sana untuk membukanya di tab penyemak imbas seperti di bawah.

Tukar E-mel ke PDF dengan Total Webmail Converter

Atau anda boleh menyimpan mesej Gmail ke PDF dengan Total Webmail Converter. Total Webmail Converter adalah perisian proprietari yang membolehkan anda menukar mesej Gmail dari akaun POP3 ke format PDF. Perisian ini dijual pada harga $ 49.90 di laman web penerbit. Ini adalah pilihan termahal di sini, dan jika semua yang anda perlukan adalah kemampuan asas untuk menukar e-mel Gmail ke PDF, Total Webmail Converter mungkin lebih banyak daripada yang anda perlukan.

Apabila anda memasukkan butiran akaun pelayan e-mel, perisian akan memaparkan e-mel Gmail yang boleh anda pilih untuk ditukarkan ke Format Dokumen Mudah Alih. Menekan a PDF butang membuka tetingkap WebMail Converter dari mana anda mengkonfigurasi penukaran PDF. Program ini juga membolehkan anda menggabungkan beberapa e-mel menjadi satu PDF, dan Total Webmail Converter Pro menukar dokumen yang dilampirkan pada mesej. Video YouTube ini menunjukkan kepada anda cara mengubah pesan Gmail ke PDF dengan perisian.

Jadi sekarang anda boleh menyandarkan e-mel Gmail anda dengan salinan PDF, dan setelah anda dapat melakukannya, anda boleh menghapus lebih banyak mesej untuk mengosongkan beberapa storan Gmail. Untuk keterangan lebih lanjut mengenai cara mengatur dan mengedit PDF, lihat panduan Tech Junkie ini.