Apa itu Trident? Penjelasan nuklear UK menjelaskan

Parlimen Britain dijadual memilih untuk memperbaharui Trident, pencegah nuklear Inggeris hari ini. Perdana Menteri Baru Theresa May telah mengatakan, “Kita tidak boleh meninggalkan perlindungan utama kita dari idealisme yang salah tempat. Itu akan menjadi pertaruhan melulu. Ancaman nuklear belum hilang. Sekiranya ada, ia telah meningkat. "

Apa itu Trident? Penjelasan nuklear UK menjelaskan

Tetapi apa itu Trident dan mengapa ia kontroversial? Inilah penjelasan ringkas mengenai pencegah nuklear Inggeris, dan apa maksudnya untuk keselamatan dunia dan nasional pada tahun 2016.

Apa itu Trident?

Trident adalah pencegah nuklear Inggeris, dan telah berlaku sejak tahun 1980-an ketika ia menggantikan sistem peluru berpandu Polaris asal Britain dari tahun 1960-an. Ia terdiri dari empat kapal selam yang masing-masing membawa peluru berpandu dan hulu ledak nuklear, yang akan dikerahkan dalam pemberitahuan beberapa hari sekiranya UK diserang oleh senjata nuklear.

Lihat bencana Chernobyl dan Fukushima yang berkaitan: Apa yang berlaku pada zon pengecualian nuklear ketika manusia pergi? Elon Musk mahu nuke Mars - WTF? Peta yang memukau dan mengerikan menunjukkan setiap letupan nuklear utama dalam sejarah

Ini dimaksudkan untuk digunakan sebagai jalan terakhir, dan hanya bertindak sebagai pencegah kepada negara-negara lain yang menyerang UK: strategi yang dikenal sebagai "kehancuran bersama" di mana mana-mana negara yang melancarkan serangan nuklear ke Britain dapat mengharapkan kehancuran yang sama sebagai balasannya .

Kehancuran itu akan sangat parah: menurut BBC, setiap peluru berpandu memiliki jarak hingga 7.500 batu dan memiliki kekuatan yang merosakkan yaitu "setara dengan delapan Hiroshima".

Apa yang membentuk sistem nuklear Trident? the_case_for_trident

Sistem Trident, yang berpusat di Faslane di Clyde di Scotland, terdiri dari empat kapal selam. Hanya satu daripadanya digunakan pada satu masa, dengan dua digunakan untuk latihan dan satu lagi menjalani penyelenggaraan. Setiap kapal selam dapat membawa hingga 16 peluru berpandu, yang masing-masing dapat memiliki sejumlah hulu ledak yang dapat ditembakkan hingga 12 sasaran yang berbeda.

Dalam praktiknya, kapal selam tidak mungkin berjalan dengan kemampuan ini, kerana Trident hanya beroperasi pada masa ketahanan ketenteraan perbandingan. Atau ketika Tim Collins, calon doktor di King's College London yang belajar Trident, mengatakan kepada Gizmodo: "Dalam praktiknya kami tidak pernah menggunakan sebanyak itu. Trident datang dalam talian ketika Perang Dingin berakhir, dan sejak itu kami telah membuat pengurangan selanjutnya ... mungkin disebabkan oleh perubahan persekitaran strategik. Perang Dingin berakhir, adakah anda memerlukan banyak ini? "

Britain adalah satu daripada hanya lapan negara yang disahkan memiliki senjata nuklear, dengan segelintir negara lain disyaki memilikinya. Di antara negara-negara tersebut, Britain adalah unik kerana pencegah nuklearnya hanya berasaskan laut. Walaupun negara-negara lain mempunyai silo peluru berpandu, pengebom bersenjata dan peluncur darat, Britain hanya berada di laut. Alasannya adalah bahawa hanya segelintir orang yang tahu dari mana datangnya serangan nuklear Britain pada waktu tertentu, sehingga membatasi kemungkinan serangan pertama melancarkan pencegahan negara.

Bagaimana Britain melancarkan serangan nuklear dari Trident? what_is_trident

Sekiranya perdana menteri (atau wakil yang dilantik, jika dia tidak mampu) memberikan perintah agar serangan nuklear dikirimkan, pesan yang dienkripsi akan dikirimkan kepada kapten dan pembantu mereka. Pada ketika ini mereka akan mengambil buku kod dari peti besi mereka dan menukar kunci mereka pada masa yang sama untuk dilancarkan. Ideanya adalah bahawa satu orang tidak dapat melancarkan sistem secara bebas dan menyebabkan pemusnahan besar-besaran.

Sekiranya Britain sudah hancur - seperti yang disebutkan oleh paranoia di sebalik pencegahan nuklear sepanjang masa - itu benar-benar masuk akal - maka orang-orang di kapal selam beralih ke "surat terakhir" yang terkenal. Ini adalah catatan yang ditulis oleh perdana menteri semasa menjawat jawatan yang mengarahkan apa yang harus dilakukan dalam kesempatan seperti itu. Tidak ada yang tahu apa isi surat-surat ini - secara semula jadi: mengetahui akan merosakkan sifat pencegah, sekiranya perdana menteri memutuskan tidak ada gunanya membalas dendam.

Bagaimanapun, jika perdana menteri memberi kata-kata itu - baik hidup atau mati - persiapan memerlukan masa beberapa hari, dan peluru berpandu itu kemudian ditembakkan ke angkasa, di mana hingga 12 hulu ledak terpisah dan menuju ke sasaran yang dimaksudkan. Secara teori jika keempat kapal selam itu siap dan siap untuk pergi, mungkin ada 64 peluru berpandu yang dibungkus dengan 768 hulu ledak.

Mengapa pencegahan nuklear Trident dalam berita lagi? parlimen_trident_vote

Pendek kata, kerana Trident tidak akan bertahan selamanya, dan sementara pengkritiknya berpendapat bahawa ia adalah kemunduran perang dingin, masih ada majoriti yang kuat - baik di parlimen dan di kawasan pemilihan - untuk memperbaharui pencegah atas alasan keselamatan negara.

Armada yang ada sekarang masih ada, dengan kapal selam yang diharapkan tidak akan diganti hingga akhir tahun 2020-an, tetapi penggantiannya mungkin memerlukan 17 tahun untuk dikembangkan, sehingga sekarang sedang dibahas.

Kali terakhir isu ini sampai ke parlimen, anggota parlemen memilih hampir secara universal untuk memperbaharui pencegah nuklear, dengan mayoritas pemerintah 348. Masalah ini akan segera datang, dan walaupun kerajaan majoriti Konservatif memastikan tidak mungkin akan ditolak, ini boleh menjadi lebih dekat berkat pemilihan Jeremy Corbyn sebagai pemimpin Buruh.

Apakah kedudukan parti politik utama mengenai Trident?

Walaupun terdapat beberapa perdebatan di semua pihak mengenai etika dan rasa menyimpan senjata yang telah gagal jika ia pernah digunakan, anda boleh secara keseluruhan menyimpulkan perasaan para pihak terhadap Trident sebagai berikut:

Konservatif: Sangat menyokong penggantian Trident dengan penggantian seperti untuk menawarkan jenis penutup yang sama.corbyn_trident_views

Buruh: Sejak secara singkat mendukung unilateralisme pada awal 1980-an (sebuah manifesto yang disebut sebagai '' catatan bunuh diri terpanjang dalam sejarah ''), Parti Buruh telah memilih untuk memperbaharui Trident dan menjadikan Britain sebagai kekuatan nuklear. Dengan pemilihan Jeremy Corbyn, keadaan menjadi lebih rumit, dengan majoriti anggota Parlimen menyokong penggantian, tetapi kepemimpinan dan aktivis parti nampaknya menentang. Garis rasmi dapat diputuskan secepatnya pada bulan Mac, sebelum parlimen mengundinya lagi. Jangkakan pemberontakan jika ahli parlimen dipukul untuk memilih menentang pembaharuan.

Parti Nasional Scotland: Sangat menentang pembaharuan, yang penting kerana armada Trident ditempatkan di Scotland. Telah menggambarkan Trident sebagai "tidak dapat digunakan dan tidak dapat dipertahankan - dan rancangan untuk memperbaharuinya tidak masuk akal baik atas dasar pertahanan dan kewangan".

Demokrat Liberal: Percaya untuk mengurangkan kos dan skala pencegahan, tetapi mengekalkan semacam sistem pertahanan nuklear.

UKIP: Seperti Demokrat Liberal, percaya pada pilihan yang lebih murah. Pada tahun 2015, disebut "peluru berpandu jenis kapal pesiar canggih" dan bukannya pencegah 24 -7 di laut.

Pesta Hijau: Sangat ditentang. Dasar pertahanan parti termasuk perlucutan senjata nuklear "segera dan tanpa syarat".

Plaid Cymru: Mempunyai penentangan "lama dan tanpa syarat" terhadap Trident.

Apa hujah yang menyokong Trident?

Penyokong Trident mengatakan bahawa sangat mustahak untuk mempertahankan Inggeris daripada negara-negara jahat dan kumpulan pengganas, dan bahawa dengan adanya pencegahan, negara ini cenderung tidak akan diserang.

Selain itu, berhenti dari menjadi tenaga nuklear berpotensi mengurangkan pengaruh negara itu di pentas dunia.

Akhirnya, industri pertahanan nuklear adalah majikan utama - tidak mengejutkan memandangkan skala pencegahan. Sekiranya Trident dibatalkan, dianggarkan sekitar 15.000 pekerjaan akan hilang.

Apa hujah menentang Trident?what_are_the_arguments_against_trident

Kami tidak berada dalam Perang Dingin sekarang. Ancaman moden terhadap keselamatan cenderung tidak datang dari negara-negara yang dapat dihalang oleh ancaman serangan nuklear, tetapi kumpulan pengganas yang lebih kecil tidak memiliki pangkalan. Pengkritik berpendapat bahawa ancaman senjata nuklear cukup kosong kerana ini.

Kosnya juga sukar untuk dijelaskan. Pada saat segalanya dari kesejahteraan hingga kesihatan awam mengalami pengetatan tali pinggang, semakin sukar untuk membenarkan senjata yang tidak akan pernah digunakan. Memang, ada banyak negara kuat di dunia yang bergaul dengan baik tanpa senjata nuklear.

Akhirnya, hampir semua ahli politik utama Inggeris sekurang-kurangnya memberikan perhatian kepada idea perlucutan senjata pelbagai hala - idea untuk mengurangkan nuklear pada skala global. Agak sukar untuk melihat bagaimana matlamat ini dapat dicapai jika tidak ada negara yang bersedia mengambil langkah pertama dan melucutkan senjata secara sepihak.

Berapa kos Trident untuk diperbaharui? trident_nuclear_deterent

Pemerintah mengatakan penggantian Trident akan menelan belanja 15-20bn £, walaupun yang lain berpendapat bahawa harganya boleh mencapai hingga 100 miliar £. Walau bagaimanapun, sangat mahal, dengan MoD mengesahkan bahawa seiring dengan keadaannya, pencegah ini menghabiskan 6% dari keseluruhan anggaran pertahanan negara.

Berapa kali Britain melancarkan nukleus?

Inggeris telah melakukan sekitar 45 ujian nuklear - jumlah yang sama dengan China, tetapi jauh lebih sedikit daripada Perancis, AS dan Rusia. Anda dapat melihat video penuh dari semua letupan setiap tahun dalam video yang memukau ini.

BACA SETERUSNYA: Mengapa Elon Musk mahu mengalahkan Mars

Imej: Imej Pertahanan, Bull Mingguan, Mark Ramsay, Lucy Haydon, Imej Pertahanan, Imej Pertahanan, Imej Pertahanan, digunakan di bawah Creative Commons