SDDM vs LightDM - Mana Yang Terbaik?

DM dalam SDDM dan LightDM bermaksud pengurus paparan. Pengurus paparan menguruskan log masuk pengguna dan pelayan paparan grafik, dan digunakan untuk memulakan sesi di pelayan X, menggunakan komputer yang sama atau berbeza. Pengguna disajikan dengan layar masuk dalam DM, dan sesi dapat dimulakan ketika pengguna memasukkan kelayakan yang sah, iaitu kata laluan dan nama pengguna mereka.

SDDM vs LightDM - Mana Yang Terbaik?

Terdapat banyak pengurus paparan yang berbeza dan kadang-kadang sukar untuk memilih yang tepat, tetapi yang paling menonjol adalah SDDM dan LightDM. Teruskan membaca untuk mengetahui apa yang dibawakan oleh mereka masing-masing, dan anda juga akan belajar bagaimana menukarnya.

SDDM: Asasnya

Simple Desktop Display Manager adalah program log masuk grafik lalai untuk desktop KDE, juga disebut Plasma. Ia beroperasi pada sistem Window Wayland dan sistem X11. Ia cepat, mudah digunakan, direka dengan indah. Ini juga menawarkan penyesuaian, dengan berbagai tema.

sddm

Asasnya adalah Qt dan bahasa QML. SDDM adalah DM lalai bukan hanya untuk KDE, tetapi juga LXQt, yang keduanya berdasarkan persekitaran Qt untuk desktop. Ia ditulis dari bawah ke atas dalam C ++ 11.

Sekiranya anda ingin memasang SDDM, anda boleh log masuk sebagai root atau anda boleh menggunakan arahan berikut untuk memasangnya:

sudo apt-get install sddm

Terminal Linux

Anda akan diminta memasukkan kata laluan anda dan mengesahkan pemasangannya, cukup ketik ‘y'Dan tekan Masukkan.

Setelah pemasangan selesai, tetingkap baru akan muncul yang meminta anda menetapkan pengurus paparan lalai anda. Pilih sddm dan kemudian Okey.Permintaan pengurus paparan

Anda juga boleh menukar mana-mana pengurus paparan lalai pengedaran Ubuntu atau Debian Linux. Terdapat alat untuk konfigurasi ulang jika anda sudah memasang pakej dan ingin beralih ke dalamnya. Gunakan perintah berikut untuk menukar pengurus paparan lalai ke SDDM:

sudo dpkg-reconfigure sddm

Terminal Linux 2

Tetingkap yang sama seperti di atas akan muncul, meminta anda memilih pengurus paparan lalai anda. Permintaan pengurus paparan

LightDM: Asasnya

LightDM adalah DM cross-desktop yang lain. Ini adalah alternatif GDM yang dikembangkan oleh Canonical. Tidak menghairankan, ciri utama pengurus paparan ini adalah bahawa ia ringan, yang bermaksud ia menawarkan prestasi hebat sambil menggunakan sedikit memori. Selain itu, ia sangat disesuaikan, seperti SSDM.

Ia mempunyai sokongan Qt dan Gtk. Selain pelbagai teknologi desktop, ia juga mendukung berbagai teknologi paparan, seperti sistem Window, Wayland, Mir, dan X. Kerumitan kod dalam pengurus paparan ini tidak begitu tinggi.

Ciri-ciri lain yang disokong termasuk log masuk jarak jauh, serta sesi dari pengguna tamu. Tema diberikan menggunakan kit web. Akhirnya, ia bebas sepenuhnya daripada Gnome.

Inilah cara anda memasang LightDM, anda boleh log masuk sebagai root atau anda boleh menggunakan arahan berikut untuk memasangnya:

sudo apt-get install lightdm

Terminal Linux 3

Sekali lagi, masukkan kata laluan anda apabila diminta dan kemudian ‘y‘Untuk mengesahkan pemasangan. Tetingkap pengurus paparan yang sama akan muncul setelah pemasangan dan meminta anda memilih pilihan anda. Permintaan pengurus paparan 2

Seperti SDDM, anda boleh menjadikan LightDM sebagai pengurus paparan lalai anda. Gunakan arahan ini:

sudo dpkg-reconfigure lightdm

Terminal Linux 4

Tetingkap pengurus paparan yang sama seperti yang ditunjukkan di atas akan muncul.

Pengguna baru LightDM akan dinasihatkan untuk mempunyai pengurus paparan sandaran seperti langsing atau GDM.

SDDM vs LightDM: Kelebihan dan Kekurangan

Salah satu kelemahan LightDM adalah penyambut tetamu yang cantik, seperti Unity Greeter. Ucapan selamat bagi LightDM kerana ringannya bergantung pada penyambut. Sebilangan pengguna mengatakan bahawa penyambut ini memerlukan lebih banyak pergantungan berbanding dengan penyambut lain yang juga ringan.

SDDM menang dari segi variasi tema, yang dapat dianimasikan dalam bentuk gif dan video. Gula-gula mata adalah perkara di sini kerana anda juga dapat menambahkan muzik atau suara, serta kombo animasi QML yang berbeza.

Walaupun pakar QML akan menikmatinya, yang lain mungkin sukar untuk menggunakan faedah penyesuaian SDDM. Ada juga yang mengatakan DM ini kembung kerana kebergantungan Qtnya.

Kekurangan LightDM merangkumi kekurangan keserasian Wayland dan pilihan dokumentasi yang kurang menarik.

cahaya dm perpaduan penyambut

Secara keseluruhan, LightDM berada di tempat kedua di antara pengurus paparan Linux, sementara SDDM berada di tempat ketiga. Ini adalah pertempuran yang dekat, dan ini menjadi pilihan peribadi.

Ringkas vs Ringan

Pada akhirnya, sukar untuk mengatakan yang manakah pengurus paparan yang "betul". Kedua-dua pengurus paparan Ringkas dan Ringan memenuhi tujuan mereka, keduanya cukup sederhana untuk disiapkan dan digunakan, walaupun penyesuaian dapat sedikit. Beberapa pengguna Linux akan memberitahu anda bahawa satu lebih baik, sementara yang lain akan bersumpah dengan yang lain. Cara terbaik untuk membuat keputusan adalah dengan menguji masing-masing dan mengetahui apa yang paling sesuai dengan anda.

Manakah antara pengurus paparan ini yang anda sukai? Tentukan suara anda di komen di bawah.