Apa itu Privdog dan bagaimana menyahpasangnya

Sekiranya anda pengguna perisian penyekat iklan PrivDog, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menyahpasangnya, setelah program tersebut didapati merosakkan salah satu protokol keselamatan paling asas di internet.

Apa itu Privdog dan bagaimana menyahpasangnya

Perisian tersebut mengaku menyekat iklan dan menggantinya dengan yang dari "sumber yang dipercayai" untuk melindungi privasi pengguna. Namun, telah ditemukan bahwa, dengan melakukannya, ini merusak protokol yang disebut Secure Socket Layer, yang lebih dikenal sebagai SSL, yang memastikan lalu lintas web dihantar dengan selamat.

Penyekat iklan PrivDog adalah Superfish 2.0

Walaupun ini semua terdengar sangat mengingatkan pada skandal Superfish minggu lalu, yang juga didapati menjejaskan keselamatan SSL, sebenarnya ini adalah bug yang sama sekali berbeza. Malah, Hanno Böck, seorang wartawan keselamatan Jerman, mengatakan bahawa kekurangan itu "boleh dikatakan ... lebih besar".

“Walaupun Superfish menggunakan sijil dan kunci yang sama pada semua host PrivDog mencipta kunci / sijil pada setiap pemasangan. Walau bagaimanapun, inilah kelemahan besar: PrivDog akan memintas setiap sijil dan menggantinya dengan yang ditandatangani oleh kunci akarnya. Dan itu juga bermaksud sijil yang tidak sah di tempat pertama, ”tulis Böck dalam catatan blog.

"[PrivDog] akan menjadikan Penyemak Imbas anda menjadi penyemak imbas yang hanya menerima setiap sijil HTTPS di luar sana, sama ada ditandatangani oleh pihak berkuasa sijil atau tidak," tambahnya.

Walaupun butirannya masih kabur, Böck mengatakan ia "kelihatan sangat buruk", dan dia pasti bukan satu-satunya yang dapat membuat kesimpulan ini.

Sebahagiannya, PrivDog memberitahu BBCkekurangan hanya "mempengaruhi sebilangan laman web yang sangat terhad".

Ini juga mendakwa "Masalah potensial telah diperbaiki," walaupun tampaknya bertentangan dengan menambahkan: "Akan ada kemas kini [hari ini], yang secara automatik akan mengemas kini semua 57.568 pengguna versi PrivDog khusus ini."

Cara menyahpasang PrivDog

Berita baiknya ialah, tidak seperti Superfish, PrivDog tidak terpasang di komputer sebagai perisian yang tersembunyi, dan hanya satu versi perisian yang terpengaruh - versi 3.0.96.0, yang dikeluarkan pada bulan Disember 2014. Versi ini hanya tersedia melalui laman web PrivDog melalui muat turun langsung, jadi tidak ada kemungkinan anda akan memasang versi yang terpengaruh melainkan anda pergi ke laman web dan memuat turunnya pada bulan Disember, atau mengemas kini versi yang ada antara waktu itu dan sekarang.

Walaupun ada kekhawatiran mengenai pelanjutan penyemak imbas PrivDog yang disertakan dengan Comodo Internet Security rentan, namun itu adalah versi sebelumnya dan tidak memiliki kerentanan yang sama.

Walaupun PrivDog mengatakan bahawa ia telah menyelesaikan / menyelesaikan masalah dalam versi 3.0.96.0, akan dapat difahami jika anda ingin mencopot pemasangannya, jadi kami telah menghasilkan panduan langkah demi langkah.

1) Pada komputer anda, klik pada menu mula dan buka Panel Kawalan

Apa itu Privdog dan bagaimana menyahpasangnya

2) Seterusnya, klik pada program dan ciri

Apa itu Privdog dan bagaimana menyahpasangnya

3) Cari PrivDog dalam senarai program, klik padanya, dan klik nyahpasang

Apa itu Privdog dan bagaimana menyahpasangnya

4) Anda akan ditanya sama ada anda pasti mahu menyahpasang PrivDog, klik ya. Kotak dialog yang sama akan muncul menjelang akhir proses penyahpasangan, klik ya lagi

Apa itu Privdog dan bagaimana menyahpasangnya

Itu sahaja, anda sekarang bebas PrivDog.