Cara Mencari & Melihat Kenangan Facebook

Facebook telah sepenuhnya mengubah cara kita melihat dan menggunakan platform rangkaian sosial. Banyak ciri diperkenalkan selama bertahun-tahun, dan Kenangan Facebook adalah salah satu daripadanya.

Ciri ini membolehkan anda melihat beberapa catatan, foto, dan momen dari sebelumnya. Anda dapat dengan mudah menemui semua momen istimewa bermula dari saat anda membuat profil anda. Kenangan disusun menjadi empat kategori, jadi anda dapat mencari perkara yang anda perlukan dengan lebih mudah. Teruskan membaca untuk mengetahui cara melihat kenangan anda di Facebook.

Kenangan di Bahagian

Facebook telah membahagikan semua kenangan anda kepada empat bahagian yang berbeza:

  • Pada hari ini
  • Rakan yang Dibuat pada Hari Ini
  • Rakaman Kenangan
  • Kenangan yang Mungkin Anda Lupa

Setiap bahagian mempunyai kenangan berbeza yang dapat anda kongsi dengan rakan dan orang yang memberi makna kepada anda. Mari kita perhatikan lebih dekat maksud setiap bahagian.

Lihat Kenangan di Facebook

Kenangan Pada Hari Ini

Kandungan dalam kategori ini akan mengingatkan anda tentang momen-momen penting yang berlaku pada hari tertentu. Kenangan itu wujud sejak tahun anda membuat profil anda. Beberapa tarikh tidak mempunyai kenangan untuk ditunjukkan, sementara yang lain boleh mengandungi beberapa kenangan. Ini adalah kaedah termudah untuk mengingati apa yang berlaku pada tarikh tertentu.

Rakan yang Dibuat Pada Hari Ini

Facebook akan mengingatkan anda tentang hari-hari ketika anda berteman di platform. Anda dapat melacak tarikh ketika anda berkawan dengan orang yang anda sayangi, dan Facebook malah membuat video atau kolaj foto dengan kenangan yang anda kongsi dari masa ke masa. Ini adalah kaedah terbaik untuk mengingatkan diri anda tentang beberapa peristiwa masa lalu yang mengubah hidup anda.

Rakaman Kenangan

Rekap memori menunjukkan kepada anda gambaran semula kenangan yang berlaku dalam sebulan atau musim. Anda boleh melihatnya dalam bentuk video pendek atau mesej. Sekali lagi, ciri ini membolehkan anda melihat kembali semua momen yang memberi makna kepada anda dan rakan anda.

Kenangan yang Mungkin Anda Lupa

Sekiranya anda tidak suka mengingati kenangan anda sepanjang masa, bahagian ini akan memberitahu anda semua yang anda terlepas dari minggu lalu.

Cara Mengakses Kenangan Facebook

Ciri Kenangan Facebook terakhir dikemas kini pada tahun 2018. Anda boleh memeriksa kenangan anda pada bila-bila masa dengan mengklik penanda buku Kenangan di sebelah kiri suapan berita anda. Inilah cara untuk mengakses kenangan anda di Facebook:

Langkah 1

Buka aplikasi atau laman web Facebook rasmi.

Langkah 2

Panjangkan tab Jelajah untuk melihat penanda buku Kenangan.

Langkah 3

Kenangan yang berlaku pada hari itu akan muncul di feed.

Mencari Kenangan Khusus

Ada cara lain untuk anda menemui beberapa momen istimewa dari masa lalu, tidak kira hari apa. Ia memerlukan sedikit usaha lagi, tetapi anda boleh menemui apa sahaja dan semua yang berlaku di Facebook. Sekiranya anda ingin mencari catatan atau ingatan tertentu sejak bertahun-tahun yang lalu, berikut adalah cara melakukannya:

Langkah 1

Buka aplikasi atau laman web Facebook rasmi.

Langkah 2

Tulis tarikh, kata kunci, atau nama di enjin carian.

Langkah 3

Pilih kategori yang ingin anda lihat di sebelah kiri halaman.

Langkah 4

Cari jawatan tertentu berdasarkan parameter yang berbeza.

Anda boleh mencari jawatan atau kumpulan tertentu. Anda juga dapat mencari siaran yang dibuat oleh orang lain, termasuk rakan anda dan kumpulan yang menjadi ahli anda.

Mengemas kini Keutamaan Anda

Sekiranya anda ingin mencari sesuatu yang anda hantar sendiri, yang terbaik adalah melihat tab "Tarikh Dihantar". Di sana, anda boleh menelusuri keseluruhan sejarah penyiaran anda di Facebook, bermula dari hari anda membuat profil anda. Anda akan kagum dengan apa yang anda dapati dalam catatan lama anda dari lima atau sepuluh tahun yang lalu. Beberapa perkara lebih baik ditinggalkan pada masa lalu, jadi berhati-hati ketika melihat kenangan Facebook lama anda. Inilah cara menapis kenangan berdasarkan tarikh.

Kenangan Facebook

Langkah 1

Buka tab Kenangan Facebook.

Langkah 2

Klik pada Sembunyikan Tarikh dan kemudian Tambah Julat Tarikh Baru.

Langkah 3

Pilih tarikh mula dan tarikh akhir kenangan yang ingin anda sembunyikan.

Langkah 4

Klik Simpan dan semua kenangan yang anda pilih tidak akan muncul di suapan.

Mencari Catatan

Sekiranya anda mencari catatan atau ingatan tertentu, anda boleh mencari mengikut tarikh dan bulan. Untuk mencari tarikh atau masa, lakukan ini:

Langkah 1

Lawati halaman Profil anda dan klik 'Penapis' yang seharusnya terletak di bawah "Apa yang Ada di Pikiran Anda?" kotak.

Langkah 2

Gunakan pilihan penapis untuk mempersempit kriteria carian anda.

Langkah 3

Gunakan pilihan Grid View untuk melihat lebih banyak catatan. Apabila anda menjumpai yang berminat, klik padanya, bagikan, padam, atau buat pengeditan jika perlu.

Bolehkah saya memadam ingatan saya?

Ya, tetapi malangnya hanya satu per satu. Apabila ada catatan lama yang anda mahukan, anda akan memadamkannya, cukup klik pada tiga titik mendatar di sudut kanan atas dan klik untuk memadam siaran tersebut.

Mengapa saya hanya melihat sedikit kenangan?

Di sebelah pilihan, periksa pilihan Pemberitahuan anda. Menu lungsur turun akan muncul, klik ‘Semua Kenangan’ jika ‘Sorotan’ atau ‘Tiada’ dicentang.

Kongsi Penemuan Anda dengan Kawan Lama

Kadang kala, kehidupan memisahkan rakan. Masa berlalu dengan cepat, dan orang datang dan pergi. Sangat mudah untuk melupakan seseorang jika anda tidak berhubung selama bertahun-tahun, dan di situlah kenangan Facebook membuat perbezaan terbesar.

Anda kadang-kadang akan teringatkan orang atau peristiwa yang anda lupakan sepenuhnya. Kenangan itu akan membawa anda kembali ke saat yang tepat, memberi anda alasan untuk berhubung semula dengan rakan lama agar anda dapat meneruskannya di mana anda berhenti.