Cara Melihat Rakan yang Baru Ditambah di Facebook

Facebook adalah salah satu platform sosial yang paling popular. Syarikat ini memudahkan untuk mengatur dan menyusun senarai rakan anda dan terus berhubung dengan mereka yang anda sayangi. Mudah untuk mengenali rakan rapat anda dan melihat lebih sedikit maklumat mengenai orang yang anda kenali dari sekolah menengah atau hanya bertemu sekali.

Anda juga dapat menyempitkan senarai anda hanya untuk menunjukkan kepada rakan yang baru sahaja anda tambahkan atau yang baru menambahkan anda. Senarai ini akan menunjukkan semua profil baru yang telah anda tambahkan pada bulan sebelumnya atau lebih, sehingga anda dapat mengikuti kenalan baru anda.

Artikel ini akan menunjukkan cara melihat rakan yang baru ditambahkan, tanpa mengira peranti yang anda gunakan.

Periksa Rakan yang Baru Ditambah pada PC atau Mac anda

Di komputer anda, menyemak senarai rakan anda yang baru ditambahkan adalah proses yang mudah. Anda hanya perlu mengikuti arahan mudah ini:

  1. Buka penyemak imbas web anda.
  2. Log masuk ke profil Facebook anda.
  3. Klik pada gambar profil anda di kotak "Apa yang ada di fikiran anda" untuk mengakses halaman profil anda dengan cepat.

  4. Pilih tab Rakan.

  5. Klik tab Baru Ditambah.

Ini akan menunjukkan profil Facebook yang telah anda tambahkan pada minggu-minggu sebelumnya. Sekiranya tab ini kosong, ini bermakna anda belum menambahkan profil baru baru-baru ini.

Sekiranya anda ingin menambahkan rakan baru ini ke senarai Kawan Kegemaran anda atau tidak berteman dengannya, anda boleh melakukannya dengan mengklik tiga titik mendatar di sebelah namanya.

Cara Melihat Rakan yang Baru Ditambah di Mudah Alih

Melihat senarai rakan anda baru-baru ini di aplikasi Mudah Alih juga. Arahan sedikit berbeza bergantung pada OS mana yang dimiliki oleh telefon anda.

Lihat Rakan Terkini di Android - Aplikasi Mudah Alih

Sekiranya anda menggunakan Android, yang perlu anda lakukan adalah mengikuti arahan berikut:

  1. Klik pada tiga garis mendatar di sudut kanan atas.
  2. Klik pada nama anda.

  3. Tatal ke bawah dan ketik ‘Lihat Semua Rakan’.

  4. Ketik ‘Kawan Terkini’ di bahagian atas.

Sama seperti arahan di atas, jika anda mengklik ikon tiga titik, anda boleh mengakses satu ciri untuk menggemari rakan tertentu itu dan juga tidak berteman dengan mereka.

Lihat Rakan Terkini - Aplikasi iOS

Melihat rakan anda baru-baru ini dalam aplikasi iOS adalah serupa dengan arahan di atas dengan variasi sederhana. Sekiranya anda pengguna iPhone, ikuti langkah berikut:

  1. Klik ikon profil anda di kotak "Apa yang ada di fikiran anda ..."
  2. Klik pada 'Lihat Semua Rakan.'

  3. Klik ‘Terkini’ di bahagian atas.

Cara Melihat Rakan yang Baru Ditambah di Android - Penyemak Imbas Web

Untuk melihat rakan anda yang baru ditambahkan di Android, anda harus membuka versi desktop. Ikut langkah-langkah ini:

  1. Buka Google Chrome.
  2. Taip Facebook di bar alamat dan pergi ke laman web.
  3. Log masuk ke akaun Facebook anda.
  4. Ketik tiga titik di bahagian kanan atas halaman.
  5. Tandakan pilihan 'Tapak Desktop'.
laman web desktop

Ini akan membawa anda ke versi desktop Facebook. Ikuti langkah yang sama dari bahagian di atas untuk mencari rakan baru anda. Perhatikan bahawa akan memakan lebih banyak data mudah alih anda, jadi pastikan anda tersambung ke rangkaian Wi-Fi.

Cara Melihat Rakan yang Baru Ditambah di iPhone - Penyemak Imbas Web

Prosesnya sama jika anda menggunakan Google Chrome pada iPhone anda. Walau bagaimanapun, jika anda lebih suka Safari, anda harus:

  1. Buka Safari.
  2. Taip Facebook di bar alamat.
  3. Lawati laman web.
  4. Log masuk ke akaun Facebook anda.
  5. Ketik bar alamat untuk mengeditnya.
  6. Keluarkan ‘m’ dari awal URL. (m. buku muka ...)

Ini akan membawa anda ke laman web versi desktop.

Bolehkah Anda Melihat Rakan Rakan Anda yang Baru Ditambah?

Anda mungkin menggunakan kaedah yang sama untuk melihat rakan rakan anda yang baru ditambahkan. Cukup masukkan profil yang ingin anda periksa, pergi ke tab rakan, dan pilih ‘Rakan baru’.

Namun, ini bergantung pada tetapan privasi rakan anda. Sekiranya rakan anda memutuskan untuk menjadikan senarai rakan mereka sebagai peribadi, anda tidak akan dapat melihat rakan mereka yang baru-baru ini.

Sembunyikan Senarai Rakan Anda

Sekiranya anda menjadikan senarai rakan anda peribadi, tiada siapa kecuali anda akan dapat melihat rakan anda yang baru-baru ini. Terdapat kaedah mudah untuk melakukan ini:

  1. Buka Facebook di penyemak imbas web anda.
  2. Klik pada gambar profil anda.
  3. Pilih tab Rakan.
  4. Klik pada tiga titik mendatar di sebelah kanan.

  5. Pilih Edit Privasi.

  6. Klik butang di sebelah ‘Siapa yang dapat melihat senarai rakan anda?’ Dan sesuaikannya.

Kepada anda

Memeriksa rakan anda baru-baru ini mungkin berguna ketika anda ingin mengingatkan diri anda tentang orang yang anda temui, janji temu dan sebagainya. Tetapi ia juga dapat membantu anda memeriksa aktiviti yang tidak biasa di profil anda. Sekiranya anda tidak ingat menambahkan profil tertentu, atau ada yang kelihatan mencurigakan, ada kemungkinan profil anda telah diretas.

Adakah anda pernah menghadapi masalah keselamatan profil anda? Dan adakah anda lebih suka menyembunyikan senarai Rakan anda atau menyimpannya kepada umum? Beritahu kami di bahagian komen.