Bolehkah Anda Melihat Siapa yang Melihat Profil Twitter Anda? Tidak!

Sekiranya anda mempunyai akaun Twitter, maka pada suatu ketika, anda mungkin tertanya-tanya siapa yang terlibat dengan profil anda. Walaupun ada perkara tertentu yang dapat anda ketahui dengan mudah, seperti mana akaun yang suka dan memposting semula tweet anda, mustahil untuk melihat siapa yang melihat tweet dan profil anda. Sebenarnya, satu-satunya cara anda dapat mengetahui maklumat mengenai penglibatan profil adalah melalui Twitter Analytics.

Bolehkah Anda Melihat Siapa yang Melihat Profil Twitter Anda? Tidak!

Dalam panduan ini, kami akan mengetahui dengan tepat jenis maklumat yang anda boleh dan tidak dapat mengakses mengenai profil Twitter anda. Kami juga akan membahas beberapa soalan umum yang berkaitan dengan dasar privasi Twitter.

Bolehkah Anda Melihat Siapa yang Mengunjungi Profil Twitter Anda?

Untuk menjawab soalan ini langsung - tidak. Tidak mungkin untuk mengetahui siapa yang melihat profil anda di Twitter. Tidak seperti LinkedIn, yang memberi anda pilihan untuk melihat siapa yang mengklik profil anda, Twitter tidak menawarkan ciri ini. Satu-satunya cara anda dapat mengetahui sama ada seseorang telah melihat tweet anda adalah melalui interaksi langsung.

Walaupun anda tidak dapat melihat siapa yang mengunjungi profil anda di Twitter, terdapat banyak jenis interaksi lain yang dapat anda lihat. Sebagai contoh, anda dapat melihat siapa yang suka, memberi komen dan menyiarkan semula tweet anda. Anda juga dapat melihat akaun mana yang mengikuti anda, atau menyebut anda dalam catatan lain. Ini tidak menghairankan, mengingat fakta bahawa jenis maklumat ini tersebar di semua platform media sosial.

Keterlihatan profil anda bergantung terutamanya pada tetapan profil Twitter anda. Sekiranya profil anda ditetapkan ke "Umum", bukan sahaja setiap pengguna Twitter dapat melihat kandungannya, tetapi hampir semua orang yang mengetahui nama pengguna Twitter anda dapat menemuinya. Selain melihat kandungan anda, mereka juga bebas berinteraksi dengan anda.

Sebaliknya, jika anda menetapkan profil anda menjadi "Peribadi", hanya pengikut anda yang dapat mengakses profil dan tweet anda. Sekiranya anda ingin menjadikan akaun Twitter anda peribadi, inilah yang perlu anda lakukan:

  1. Buka Twitter dan log masuk ke akaun anda.

  2. Pergi ke tab "Pemberitahuan" di bar sisi kiri.

  3. Terus ke halaman "Tetapan".

  4. Navigasi ke "Privasi dan keselamatan."

  5. Tandai kotak "Lindungi Tweet Anda" di sebelah kanan.

  6. Pilih "Simpan perubahan."

Pada ketika ini, Twitter mungkin meminta anda masuk ke akaun anda sekali lagi.

Kini, hanya pengikut anda yang dapat berinteraksi dengan tweet anda. Perlu diingat bahawa beberapa maklumat di profil Twitter anda akan selalu disiarkan kepada umum. Sebagai contoh, setiap orang di Twitter akan dapat melihat biografi, gambar profil, laman web dan lokasi anda, jika anda telah memberikan maklumat tersebut.

Bolehkah Saya Menggunakan Pelanjutan Penyemak Imbas untuk Melihat Siapa yang Mengunjungi Profil Twitter Saya?

Terdapat banyak pelanjutan penyemak imbas yang mengaku menawarkan fungsi seperti ini, bukan sahaja untuk Twitter tetapi untuk hampir semua platform media sosial di luar sana. Walau bagaimanapun, kebanyakan peluasan web ini mempunyai kebimbangan dan anda harus berhati-hati terhadapnya.

Walaupun jenis pelanjutan penyemak imbas ini digunakan secara percuma, dan mungkin kelihatan asli, mereka mungkin menggunakan data peribadi anda. Anda secara tidak sedar akan memberi akses peluasan web tersebut ke maklumat peribadi anda.

Sementara itu, daripada memberitahu anda apabila ada akaun yang melihat profil Twitter anda, mereka hanya akan memberitahu anda jika akaun dengan pelanjutan web yang sama mengklik profil anda. Yang lebih teruk lagi, peluasan web palsu ini juga akan menjejaki semua laman web lain yang anda lawati dan memberitahu orang lain (yang mempunyai pelanjutan yang sama) setiap kali anda melihat profil mereka. Keputusan untuk memasang pelanjutan ini akhirnya bergantung kepada anda, tetapi kami tidak mengesyorkannya.

Bolehkah Saya Menggunakan Aplikasi untuk Melihat Siapa yang Mengunjungi Profil Twitter Saya?

Sama seperti pelanjutan penyemak imbas, tidak ada aplikasi yang dapat Anda gunakan untuk melihat nama pengguna sebenar akaun yang mengunjungi profil Twitter anda. Namun, anda boleh menggunakan aplikasi tertentu sebagai alternatif untuk Analisis Twitter. Dua aplikasi terbaik untuk digunakan untuk mengukur dan menganalisis keterlibatan anda ialah HootSuite dan Crowdfire.

Walaupun kedua-dua aplikasi tidak dapat memberikan anda maklumat khusus mengenai siapa yang melihat profil anda, mereka tidak akan memberikan anda gambaran yang tepat mengenai keterlibatan profil anda. Lebih-lebih lagi, kedua-dua aplikasi ini akan memberi tahu anda tentang catatan mana yang paling mendapat perhatian, berapa banyak pandangan yang dilihat oleh profil anda setiap hari, serta jumlah akaun yang melihat tweet anda.

Kedua-dua aplikasi ini menawarkan versi percuma, tetapi hanya Crowdfire yang menawarkan akaun percuma tanpa had. Sebaliknya, HootSuite hanya memberi anda percubaan percuma selama 30 hari. Sekiranya anda tidak mahu membayar aplikasi, ada alternatif yang lebih selamat, dan itulah Analisis Twitter.

Adakah Analisis Twitter Akan Menunjukkan kepada saya Siapa yang Mengunjungi Profil Saya?

Analisis Twitter pada dasarnya adalah alat perniagaan yang membantu mengukur keterlibatan profil dan jenis demografi lain. Ia sangat berguna sekiranya anda adalah pencipta kandungan, pengaruhnya, atau pemilik perniagaan dalam talian.

Seperti disebutkan sebelumnya, tidak mungkin melihat akaun mana yang mengunjungi profil anda di Twitter, bahkan dengan Analisis Twitter. Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan alasan lain yang berguna untuk menggunakan Analisis Twitter. Contohnya, walaupun anda tidak dapat melihat siapa yang melihat profil anda, anda dapat melihat jumlah akaun yang masuk ke profil anda.

Untuk melihat jumlah akaun yang mengunjungi profil anda di aplikasi mudah alih Twitter, inilah yang perlu anda lakukan:

  1. Buka Twitter di telefon anda.
  2. Log masuk ke akaun anda jika anda belum melakukannya.
  3. Pergi ke "Lagi" pada profil anda.

  4. Ketik "Analisis".

  5. Pilih "Hidupkan Analitis. "
  6. Pergi ke "Lawatan profil."

Untuk mengaktifkan Analisis Twitter pada penyemak imbas desktop, pergi ke halaman Analisis Twitter semasa anda log masuk ke akaun anda. Anda akan dapat melihat semua maklumat penting mengenai keterlibatan profil anda di sana.

Beberapa metrik Twitter Analitis lain meliputi: jumlah tweet yang anda hantar, jumlah tontonan atau tera yang anda perolehi, berapa kali akaun lain menyebutkan anda, dan jumlah pengikut anda.

Semua metrik ini diukur setiap bulan. Analisis Twitter juga akan memberitahu anda bahawa tweet mana yang paling mendapat perhatian dan siapa pengikut utama bulan ini. Sekiranya anda menggunakan platform media sosial dan blog ini untuk mempromosikan produk atau perkhidmatan, Twitter Analytics akan membantu anda dengan memberitahu anda bagaimana prestasi kempen Twitter anda.

Setelah anda menganalisis jumlah tayangan dan kadar penglibatan secara keseluruhan, anda akan mengetahui bidang mana yang berjaya, dan yang mana perlu anda kerjakan. Bukan itu sahaja, tetapi anda akan dapat mengetahui lebih lanjut mengenai pengikut anda.

Soalan Lazim Tambahan

Bolehkah Anda Melihat Siapa yang Melihat Tweet Anda di Twitter?

Tidak ada cara untuk mengetahui dengan tepat akaun mana yang telah melihat tweet anda. Sebaliknya, anda dapat mengetahui jumlah akaun yang melihat dan berinteraksi dengan tweet anda.

Sekiranya anda tertanya-tanya bagaimana tweet anda dapat dilihat, ini bergantung kepada sama ada profil Twitter anda bersifat umum atau peribadi. Sekiranya anda mempunyai akaun peribadi, tidak perlu risau. Hanya pengikut anda yang dapat melihat dan berinteraksi dengan tweet anda. Bukan hanya itu, mereka juga tidak akan muncul dalam hasil carian.

Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai profil Twitter awam, sesiapa sahaja mempunyai pilihan untuk berinteraksi dengan tweet anda. Sekiranya akaun yang tidak mengikuti anda mencari kata kunci tertentu, tweet anda yang memasukkan kata kunci tersebut dapat muncul dalam hasil carian. Atau, sebagai contoh, jika profil anda bersifat umum pada satu ketika, tetapi kemudian anda menjadikannya peribadi, beberapa tweet mungkin masih muncul dalam hasil carian.

Sekiranya anda berminat untuk membuat profil Twitter anda peribadi, kembali ke bahagian yang bertajuk "Bolehkah Anda Melihat Siapa yang Mengunjungi Profil Twitter Anda?"

Bolehkah Seseorang Memberitahu Jika Anda Mengejar Mereka di Twitter?

Sekiranya anda menggunakan akaun Twitter anda untuk melihat profil orang lain, dan anda bimbang mereka mungkin menganggap anda "mengejar" mereka, tidak perlu khawatir. Dasar privasi Twitter tidak memberi sesiapa akses kepada jenis maklumat ini. Walaupun terdapat banyak aplikasi yang menyatakan bahawa mereka dapat memberitahu anda siapa yang benar-benar mengejar profil anda, mereka biasanya penipuan.

Juga, jika anda berfikir untuk memuat turun aplikasi seperti itu, jangan buang masa atau wang anda. Anda hanya akan memberi mereka data dan maklumat profil anda dengan senang hati.

Urus Keterlihatan Anda di Twitter

Tidak kira platform media sosial mana yang anda miliki, wajar untuk mengetahui siapa yang mengunjungi profil anda, dan Twitter tidak terkecuali. Walaupun banyak pelanjutan dan aplikasi penyemak imbas menyatakan bahawa mereka dapat memberikan anda maklumat seperti itu, ini tidak mungkin dilakukan. Jadi, yakinlah, anda boleh melihat profil apa pun di Twitter, dan tidak ada yang tahu.

Pernahkah anda terfikir adakah seseorang dapat melihat bahawa anda melihat profil mereka di Twitter? Adakah anda pernah memasang aplikasi untuk melihat siapa yang melihat aplikasi anda? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.