Cara Melihat Siapa yang Melihat Kisah WhatsApp anda

Kami tahu bahawa Instagram dan Snapchat melakukan Stories tetapi adakah anda tahu WhatsApp juga melakukannya? Mereka dipanggil Status dan saya tidak tahu mengenainya sehingga beberapa bulan yang lalu ketika seseorang menunjukkan kepada saya semasa menulis tutorial WhatsApp yang sama sekali berbeza. Saya berjanji untuk kembali ke topik ini apabila saya mempunyai masa dan sekarang. Tutorial ini akan menunjukkan kepada anda bagaimana untuk melihat siapa yang melihat kisah WhatsApp anda, bagaimana menggunakan cerita dan bagaimana menyembunyikannya dari mata memandang.

Cara Melihat Siapa yang Melihat Kisah WhatsApp anda

Idea di sebalik kisah WhatsApp, atau Status, serupa dengan Snapchat. Anda boleh berkongsi gambar dan status dengan rakan-rakan yang terus hidup selama 24 jam dan kemudian hilang. Ia mendapat sedikit sambutan yang dilakukan oleh Snapchat Stories, oleh sebab itu tidak banyak yang mengetahui mengenai ciri tersebut.

Tab Status telah lama menatap wajah saya dalam aplikasi tetapi saya tidak pernah memperhatikannya. Nampaknya saya bukan satu-satunya yang boleh dilalui oleh rakan-rakan saya dengan lebih separuh daripada mereka mengatakan bahawa mereka sama sekali tidak pernah mendengarnya atau tidak menggunakannya. Kita nampaknya minoriti kerana banyak orang menggunakannya.

Cerita WhatsApp sebenarnya disebut Status dan kedua-dua istilah digunakan secara bergantian, saya akan menggunakan kedua-duanya di sini.

Cara membuat catatan Status WhatsApp

Mungkin paling mudah untuk memikirkan Status WhatsApp sama dengan Snapchat Story. Catatan yang menunjukkan di mana anda berada atau apa yang anda lakukan pada masa itu yang berlangsung selama 24 jam. Begitu mudah digunakan seperti Snapchat juga.

Buka WhatsApp pada peranti anda.

  1. Pilih Status di bahagian atas skrin utama.

  2. Pilih Status Saya dan kemudian pilih kamera.

  3. Ambil gambar atau video anda mengikut keperluan.

  4. Tambahkan kesan, teks atau apa sahaja.

  5. Pilih Hantar.

Anda boleh menggunakan semua pelekat, emoji, teks dan kesan biasa yang terdapat dalam aplikasi pada Status anda yang boleh anda lakukan di dalam aplikasi yang lain. Sebaik sahaja anda Hantar, Status tetap hidup selama 24 jam sebelum hilang selama-lamanya.

Lihat siapa yang melihat kisah WhatsApp anda

Anda dapat melihat siapa yang telah melihat kisah WhatsApp anda. Ini adalah cara cepat untuk melihat siapa yang terlibat dengannya dan siapa yang belum melakukannya.

  1. Buka kisah anda dalam WhatsApp.

  2. Leret ke atas pada ikon mata di bahagian bawah skrin.

  3. Lihat siapa yang melihat dari dalam menu leret.

Ikon mata di bahagian bawah skrin mempunyai nombor di sebelahnya. Ini adalah jumlah orang yang telah melihat kisah WhatsApp anda. Apabila anda meleret ke atas, anda dapat melihat dengan tepat siapa mereka dan kapan mereka melihatnya.

Kawal siapa yang dapat melihat Status WhatsApp anda

Idea Status WhatsApp adalah untuk menunjukkan kepada rakan apa yang anda mahukan dan di mana anda berada pada waktu tertentu. Anda mungkin tidak mahu semua orang melihat apa yang anda lakukan sehingga ada pilihan untuk tidak membenarkan orang tertentu melihatnya.

  1. Buka Status dalam WhatsApp.

  2. Pilih ikon menu tiga titik dan Privasi Status.

  3. Pilih siapa yang dapat melihat Status WhatsApp anda.

Anda boleh memilih semua kenalan anda atau menentukan siapa yang melihatnya. Pilihannya ialah Kenalan saya, Kenalan saya kecuali dan Hanya kongsi dengan ... Sekiranya ada seseorang yang anda lebih suka tidak melihat kemas kini anda, anda boleh menyekatnya dari sini. Mereka tidak akan tahu bahawa mereka telah dihalangi untuk melihatnya kecuali ada yang menyebutnya kepada mereka.

Padamkan catatan Status WhatsApp

Walaupun Status WhatsApp hanya bertahan selama 24 jam, mungkin ada keadaan di mana anda perlu mengeluarkannya lebih cepat daripada itu. Nasib baik, anda boleh membuang catatan dalam beberapa saat sekiranya anda memerlukannya.

  1. Pergi ke skrin Status di WhatsApp dan ketuk ikon menu tiga titik untuk membuka senarai status anda.

  2. Tekan ikon menu tiga titik di sebelah status anda.

  3. Pilih Padam dari menu pop timbul yang muncul.

Status WhatsApp anda akan dihapuskan dengan segera. Sesiapa yang dalam proses melihatnya akan dapat menyelesaikannya tetapi setelah mereka menutupnya, kemas kini akan hilang.

Pastikan seseorang melihat Status WhatsApp anda

Sekiranya meletakkannya di luar sana tidak mencukupi untuk anda, anda boleh meneruskan Status WhatsApp ke kenalan anda secara manual untuk berbual jika anda mahu. Ini agak memaksa tetapi jika anda benar-benar bangga atau memerlukan input atau pendapat seseorang, itu adalah ciri yang berguna.

  1. Pilih ikon menu tiga titik di sebelah status.

  2. Pilih pilihan Teruskan.

  3. Pilih dari Selalunya dihubungi, Sembang terkini, Kenalan lain atau gunakan Cari untuk mencari penerima.

  4. Pilih Hantar setelah anda memilih untuk menghantarnya.

Adakah anda menggunakan Status WhatsApp? Ada petua untuk kita dan rakan pembaca? Beritahu kami tentang mereka di bawah jika anda melakukannya!