Cara Menghantar Email Pengesahan dari Borang Google

Sekiranya anda sudah menggunakan Borang Google, anda tahu betapa bergunanya aplikasi ini. Anda boleh menggunakannya untuk membuat tinjauan atau kuiz dan mengumpulkan data yang bermakna. Atas sebab itu, sangat popular di kalangan pelajar yang mengumpulkan maklumat untuk tujuan pendidikan.

Banyak syarikat mula menggunakan Google Form untuk membuat helaian pendaftaran acara, atau bahkan borang permohonan pekerjaan. Aplikasi ini menjimatkan masa dan membolehkan anda mengumpulkan data dengan cara yang cepat dan cekap. Sekiranya anda ingin mengetahui cara menghantar e-mel pengesahan dari Google Forms, teruskan membaca kerana kami akan menerangkan prosesnya selangkah demi selangkah.

Apakah E-mel Pengesahan Auto?

Anda kini dapat menetapkan balasan automatik, jadi setiap orang yang mengisi borang anda mendapat e-mel setelah mengirimkannya. Orang biasanya menggunakan kaedah ini untuk menghantar nota selamat datang atau nota terima kasih kepada mereka yang telah menghantar borang. Perkara yang sangat baik untuk dilakukan kerana memaparkan sentuhan peribadi. Oleh itu, orang yang telah mengisi borang anda akan merasa dihargai.

Cara Menghantar Email Pengesahan Dari Borang Google

Semasa pendaftaran acara, adalah lebih penting lagi untuk menghantar e-mel pengesahan. Dengan cara itu, orang pasti akan melengkapkan borang pendaftaran mereka dengan betul. Selain itu, ia juga dapat berfungsi sebagai peringatan untuk acara yang akan datang.

Bagaimana Mengaktifkan Penghantaran E-mel Pengesahan?

Sangat mudah untuk menetapkan balasan automatik dan membenarkan Google Form untuk menghantar e-mel pengesahan. Proses yang akan kami lalui hanya beberapa minit. Inilah yang harus anda lakukan:

  1. Sekiranya anda ingin menggunakan Borang Google yang sudah anda miliki, pastikan bahawa ia mempunyai bidang di mana orang boleh menulis alamat e-mel mereka. Medan ini harus wajib kerana aplikasi tidak dapat mengirim balasan jika anda tidak memiliki alamat e-mel mereka. Sekiranya anda ingin membuat Borang Google baru, jangan lupa memasukkan bidang ini.

  2. Pasang Google Forms Add-on, ciri yang membolehkan Google Form untuk menghantar balasan e-mel kepada semua orang yang menghantar borang anda.

  3. Masukkan aplikasi Google Forms anda dan pergi ke Menu Add-ons.

  4. Pergi ke bahagian Pemberitahuan E-mel untuk Borang.

  5. Klik pada Uruskan Penetapan Borang kemudian Tambah Peraturan Baru.

  6. Tuliskan nama anda dan juga nama yang anda mahu tertera dalam e-mel pengesahan. (Sekiranya anda tidak mahu menggunakan nama penuh anda, tidak mengapa.)

  7. Periksa bidang Notify Form Submitter dan pilih bidang yang akan anda gunakan untuk mengumpulkan e-mel responden.

  8. Apabila anda melakukan ini, anda akan dapat menyesuaikan e-mel dan juga subjek e-mel pengesahan.

Itu sahaja! - bahagian teknikal. Sekarang anda boleh fokus pada mesej yang ingin anda hantar. Jadilah kreatif dan jadikan e-mel anda menonjol. Ingatlah bahawa orang suka melihat perkara asli, terutama hari ini ketika mereka dihujani e-mel umum.

Hantar E-mel Pengesahan Dari Borang Google

Fungsi Lain dari Google Forms Add-On

Sekiranya anda tertanya-tanya apakah ada fungsi lain dari Google Add-on ini, berikut adalah beberapa fungsi yang sangat penting:

  1. Anda boleh mengaktifkan Add-on untuk menghantar pemberitahuan push ke telefon anda setiap kali seseorang menghantar borang. Anda juga boleh mendapatkan jawapan mereka dalam bentuk pemberitahuan, jadi anda tidak akan kehilangan apa-apa walaupun anda terlalu sibuk memasukkan Borang Google dengan kerap.

  2. Anda boleh menggunakan Add-on untuk menyesuaikan e-mel pengesahan anda. E-mel pengesahan dapat dikirim sebagai teks biasa, atau dalam HTML. Anda boleh menentukan perkara yang lebih sesuai dalam keadaan khusus anda.

  3. Ada kemungkinan untuk menghantar e-mel pengesahan yang berbeza kepada orang yang berbeza, berdasarkan balasan mereka. Anda harus pergi ke Peraturan pemberitahuan lanjutan dan mengaktifkan ciri ini.

Kemaskan

Anda juga boleh menetapkan e-mel pengesahan automatik dengan cepat dan mudah dan anda boleh mendapat banyak faedah dari ciri ini. Ini membolehkan anda memberi maklum balas kepada orang lain dan membolehkan anda menjalin hubungan tulus dengan mereka. Sebilangan besar orang suka menerima jawapan. Oleh itu, ini adalah situasi yang saling menguntungkan.

Adakah anda sering menggunakan Borang Google? Adakah anda menganggapnya berguna? Adakah anda biasanya menggunakannya untuk pendidikan, kerja, atau untuk mengatur acara dengan rakan anda? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.