Cara Menghantar Mesej, Foto, dan Video di Kik (2021)

Kik telah menjadi salah satu aplikasi pesanan segera yang paling popular di kalangan orang dewasa muda dan remaja. Seperti Snapchat atau Facebook Messanger, tujuan utama Kik adalah untuk mengirim teks ke satu atau lebih orang jahat dalam satu masa.

Cara Menghantar Mesej, Foto, dan Video di Kik (2021)

Untuk mula menggunakan Kik, log masuk menggunakan e-mel dan kata laluan anda dan benarkan aplikasi ini mengakses kenalan anda. Dari situ, cukup mudah untuk menghantar mesej kepada seseorang di Kik.

Sebelum awak mula

Apabila anda memuat turun aplikasi, anda perlu Mendaftar akaun anda. Ketik butang Daftar pada skrin Utama dan masukkan maklumat anda. Setelah anda menyelesaikan langkah ini, tekan butang Daftar sekali lagi untuk mengesahkan. Sekiranya anda sudah mendaftar, ketuk "Log In" dan masukkan kata laluan dan e-mel anda.

Hantar Mesej di Kik

Kenalan Anda

Kali pertama anda log masuk, Kik akan meminta untuk mengakses kenalan anda. Tekan OK, dan aplikasi melayari alamat e-mel, nama, dan nombor telefon untuk mencari pengguna Kik lain.

Sekiranya anda tidak mahu melakukan ini dengan segera, ada cara untuk melakukannya secara manual di kemudian hari. Ketuk ikon "gear" untuk mengakses Tetapan, kemudian pilih "Tetapan Sembang", dan tekan Pencocokan Buku Alamat.

Tambah Lagi Rakan

Kadang kala orang yang ingin anda hantar menggunakan Kik tidak ada dalam kenalan anda. Sekiranya demikian, anda boleh menambahkannya dengan mudah selagi mereka mempunyai akaun Kik.

Cara Menghantar Mesej di Kik

Ketik gelembung ucapan di kanan atas dan pilih carian. Masukkan nama sebenar atau nama pengguna Kik rakan anda dan pilih Tambah. Menu yang sama membolehkan anda mencari kumpulan minat Kik awam. Cukup taip kata kunci seperti haiwan kesayangan, fesyen, atau selebriti, misalnya. Dan anda akan diberi senarai kumpulan yang tersedia.

Adakah Anda Perlu Mengesahkan Alamat E-mel Anda?

Langkah ini tidak perlu untuk memulakan berbual atau mencari rakan di Kik. Walau bagaimanapun, mengesahkan e-mel anda masih merupakan idea yang baik kerana ia membolehkan anda mendapatkan semula kata laluan anda.

Cari "Selamat Datang di Kik Messenger!" e-mel, buka, dan klik atau ketuk "Klik di sini untuk menyelesaikan pendaftaran anda."

Catatan: E-mel selamat datang mungkin terdapat di folder spam atau sampah anda. Sekiranya anda tidak dapat menemuinya, minta Kik menghantar semula e-mel.

Pemesejan pada Kik

Menghantar mesej di Kik bukanlah sains roket. Ketik menu gelembung ucapan, pilih rakan, dan taipkan teks anda di kotak mesej. Tekan Hantar setelah anda selesai menaip dan itu sahaja.

Catatan: Pada beberapa peranti, butang Kirim sebenarnya adalah gelembung ucapan biru. Oleh itu, jika tidak ada Kirim, tekan gelembung ucapan.

Menambah Emoticon

Hantar Mesej di Kik

Emoticon ada untuk memberi warna dan watak pada mesej Kik anda. Tekan ikon "senyum" di atas papan kekunci untuk mengungkapkan tetingkap emotikon dan ketuk satu untuk menambahkannya ke teks.

Sekiranya anda tidak berpuas hati dengan pilihannya, anda boleh mendapatkan lebih banyak emotikon di kedai Kik. Ketuk ikon "tambah" di tetingkap emotikon dan anda akan dibawa terus ke kedai.

Mesej Video dan Foto

Seperti aplikasi pesanan lain, Kik membolehkan anda menghantar video atau foto. Terdapat ikon kamera kecil di bawah kotak sembang. Sebaik sahaja anda mengetuknya, Kik akan meminta anda membenarkan akses gulungan kamera. Tekan OK / Benarkan dan pilih gambar atau video yang ingin anda hantar.

Anda juga boleh menaip mesej yang sesuai dengan kandungannya.

Foto dan Video di Terbang

Anda dapat mengambil foto, gambar selfie, atau video dari menu perkongsian gambar / video. Tekan pada bulatan besar di bahagian bawah skrin untuk merakam video atau ketuk di atasnya untuk mengambil foto. Tekan Hantar apabila anda selesai, dan itu sahaja.

Kandungan Lain

Selain foto dan video, Kik membolehkan anda mengirim meme, video YouTube, pelekat, dan banyak lagi. Sekali lagi, ketik ikon "tambah" dan pilih dunia kecil. Menu berikut memberi anda beberapa pilihan:

  1. Memes - gunakan gambar untuk membuat meme tersuai
  2. Lakaran - buat coretan yang sejuk dan hantarkan kepada rakan anda
  3. Pelekat - tambahkan pelekat pada mesej anda (kedai Kik mempunyai banyak pilihan pelekat tetapi sebilangannya tidak percuma)
  4. Laman Web Teratas - pilih laman web dari senarai laman web yang popular dan hantarkan pautan
  5. Pencarian Gambar - layari internet untuk gambar berdasarkan kata kunci yang anda taip
  6. Video YouTube - cari video kegemaran anda dan ketuk untuk berkongsi

Mesej pada Kik

Bagaimana dengan Mesej Audio?

Kik adalah aplikasi pesanan mesra pengguna dengan banyak ciri menarik. Namun, anda tidak dapat menghantar mesej audio seperti dengan Facebook Messanger, tetapi ada cara untuk mengatasi masalah ini. Tekan pada bulatan besar untuk merakam video, menutup kamera anda, dan mengatakan apa yang anda mahukan.

Mesej Kik

Aplikasi ini juga mempunyai resit yang dibaca sehingga mudah dijejaki jika penerima membaca mesej anda. Contohnya, S bermaksud terkirim, D untuk dihantar, dan R untuk dibaca.