Cara Menghantar Bayaran Balik Venmo

Venmo pada mulanya dibuat dengan mempertimbangkan transaksi peer-to-peer. Ini boleh menjadi alat yang berguna ketika membagi bil selepas makan malam dengan rakan atau berkongsi dana di kalangan orang pada umumnya. Namun, seperti semua perkara dalam hidup, kesalahan dapat terjadi dan anda mungkin akhirnya menerima pembayaran yang salah.

Cara Menghantar Bayaran Balik Venmo

Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara mengirim balik pembayaran Venmo dan apa yang harus dilakukan sekiranya anda telah mengirim wang kepada orang yang salah!

Kesalahan Mesra

Sekiranya seseorang yang anda kenali mengirimkan dana kepada anda, silakan mengembalikannya bila-bila masa yang anda mahukan. Anda mungkin mendapat permintaan pembayaran dari orang itu setelah beberapa ketika. Sebaik sahaja anda mengetahui dengan siapa anda berurusan, semuanya akan menjadi mudah - hantarkan mereka kembali jumlah yang telah mereka berikan kepada anda, mungkin dengan melampirkan mesej penjelasan. Anda bahkan boleh menggunakan peluang yang ditawarkan untuk memilih tab seterusnya!

Apabila Orang Asing Membayar

Sekiranya, sebaliknya, anda telah menerima dana dari orang yang tidak dikenali, ada kemungkinan ada beberapa kesalahan. Mungkin mereka adalah rakan rakan yang telah anda kirimkan permintaan pembayaran melalui minuman semalam dan terlupa. Permintaan pembayaran dapat dibuat kepada orang yang belum memiliki akun Venmo, menggunakan alamat e-mel atau nombor telefon bimbit mereka.

Cara menghantar balik pembayaran Venmo

Namun, jika anda telah memeriksa perincian dan memastikan pengirimnya benar-benar orang asing, ada kemungkinan penipuan. Sekiranya anda tidak pasti, lebih baik anda terus berhati-hati dan mengambil salah satu langkah berikut:

  1. Mungkin tindakan terbaik adalah menghubungi Venmo secara langsung melalui maklumat hubungan di halaman pendaftaran mereka, atau dengan mengemukakan permintaan di halaman sokongan Venmo. Anda harus menjelaskan keadaannya dan meminta mereka untuk memulakan pembayaran balik secara manual kepada pengirim. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, sehingga proses itu selesai, jangan membelanjakan wang yang anda terima dari orang tersebut.

    Sekiranya anda yakin 100% bahawa anda tidak mengenali pembayar secara peribadi, ini adalah kaedah terbaik dan paling selamat untuk menyelesaikannya!

  2. Anda tidak boleh melakukan apa-apa dan menunggu selama beberapa hari. Sekiranya ternyata transaksi itu adalah kesalahan yang jujur, pengirim mempunyai pilihan untuk memulai pengembalian dana sendiri. Sekiranya selepas beberapa ketika perkara itu tidak berlaku, anda selalu boleh kembali ke Langkah 1 dan memulakan proses dengan cara itu.
  3. Sudah tentu, anda boleh menghantar wang itu kembali ke akaun yang berasal. Walaupun Venmo sebagai anak syarikat PayPal dapat dianggap aman, transaksi yang dilakukan melaluinya sama seperti serangan peretasan seperti perkhidmatan lain. Oleh itu, pilih pilihan ini hanya jika anda dapat memastikan bahawa tidak ada penipu yang berada di belakang pembayaran asal - tidak ada alasan untuk mengambil risiko yang tidak perlu.

Hati-hati, Hati-hati

Setelah anda mengetahui cara mengirim kembali pembayaran, ada beberapa perkara serius yang perlu dibincangkan. Maklumat ini dapat mempengaruhi semua langkah yang harus Anda ambil setelah menerima pembayaran.

Soalan utama ialah: adakah anda menerima dana dari orang yang anda kenali, atau dari orang asing? Sekiranya dari rakan atau ahli keluarga, semuanya baik-baik saja. Namun, jika pembayaran datang dari orang yang tidak anda kenal, ada sebab untuk berhati-hati. Jangan terlalu risau - kami akan menerangkan dengan tepat apa yang boleh anda lakukan dalam situasi itu!

Perkara penting lain yang memerlukan perhatian anda adalah cara pembayaran ditunjukkan di Venmo. Setelah anda menerima dana dan melihat wang sudah ada di akaun anda, anda bebas menggunakannya sesuka hati. Anda harus berhati-hati dengan membelanjakan apa sahaja yang diterima dari sumber yang tidak diketahui, walaupun - jika pembayar kemudian mengemukakan tuntutan atau mempertikaikan pembayaran dengan Venmo, bayaran balik akan menjadi tanggungjawab anda!

hantar pembayaran Venmo kembali

Di Bahagian Pembayaran yang Salah

Setelah meninjau penyelesaian yang berbeza untuk ketika anda menerima pembayaran yang pelik, mari kita cepat-cepat memilih pilihan di sisi lain. Apa yang boleh anda lakukan sekiranya anda mengirim wang kepada orang yang salah? Memandangkan anda tidak akan mengirim dana untuk melengkapkan orang asing, kemungkinan besar anda telah menghantarnya kepada rakan secara tidak sengaja. Sekiranya berlaku, berikut adalah pilihan anda:

  1. Sekiranya anda membuat pembayaran menggunakan nombor telefon atau e-mel penerima, anda bernasib baik! Itulah satu-satunya keadaan di mana anda boleh membatalkan pembayaran. Sekiranya sementara itu penerima tidak membuat dan mengaktifkan akaun Venmo mereka, anda boleh log masuk, pergi ke bahagian Tidak Lengkap di menu aplikasi dan cari transaksi yang dimaksud di bawah Pembayaran. Tekan butang Ambil Balik di bawahnya, dan tidak akan ada jumlah yang dipotong dari akaun anda.
  2. Sekiranya rakan anda sudah mempunyai akaun Venmo dan pembayaran telah selesai, anda boleh menghantar permintaan bayaran kepada mereka dengan jumlah yang sama. Pastikan anda memasukkan mesej yang menjelaskan bahawa anda telah salah mengirim dana kepada mereka. Sekiranya anda tidak mendapat kabar dari mereka setelah jangka waktu yang cukup, Anda dapat menghubungi dengan sokongan Venmo seperti yang dijelaskan di bahagian "When a Stranger Pays".

Sekiranya anda benar-benar ingin mengirim dana itu kepada orang lain, pastikan untuk memasukkan semua maklumat yang relevan ketika menghubungi sokongan. Apa yang perlu anda berikan ialah: nama pengguna orang yang anda kirimkan dana, jumlah dan tarikh pembayaran, dan nama pengguna, nombor telefon atau alamat e-mel orang yang dimaksudkan untuk pembayaran.

Perhatikan bahawa, walaupun Venmo tidak dapat menjamin pengembalian wang, mereka akan memberikan semua pilihan yang ada untuk menyelesaikan kes anda.

Semuanya Diselesaikan

Sama ada anda telah menerima atau mengirim pembayaran secara tidak sengaja atau tidak, ada sistem yang tersedia untuk menyokong anda. Itu tidak bermakna anda tidak harus terlalu berhati-hati dalam urusan kewangan. Tetapi jangan takut! Sekarang setelah anda mengetahui cara mengirim balik pembayaran Venmo, yang perlu anda lakukan adalah memastikan siapa pihak lain dan bertindak sewajarnya - akaun anda akan selamat dan sihat!

Adakah anda menerima pembayaran daripada orang yang tidak dikenali melalui Venmo? Apakah langkah yang anda ambil untuk menghantarnya kembali? Beritahu kami di bahagian komen di bawah!