Ulasan HP ProLiant DL380 G4

£ 4810 Harga semasa dikaji

Bulan ini, kami memberikan ulasan pelayan eksklusif yang lain: generasi keempat baru HP ProLiant DL380. Ini adalah pertama kalinya kami menggunakan DL380 di Makmal Pro PC, dan kami mengetahui mengapa ini adalah salah satu model pemasangan rak HP yang paling popular.

Ulasan HP ProLiant DL380 G4

Pilihan adalah faktor utama, kerana HP menawarkan pelbagai variasi dalam spesifikasi pelayan. Anda boleh memilih dari pelbagai pilihan pemproses Xeon teras tunggal hingga 3.8GHz, sementara pilihan penyimpanan berkisar dari cakera keras SCSI dan SAS yang dilindungi RAID standard. DL380 G4 kini membawa pilihan pemproses tambahan, kerana sistem tinjauan dilengkapi dengan sepasang pemproses Xeon dwi-teras 2.8GHz Intel terbaru.

Dikenali dengan nama Paxville Xeon DP, pemproses ini telah mendapat sambutan yang pelbagai. Pada mulanya kami melihatnya sebagai reaksi lutut oleh Intel terhadap peningkatan penjualan Opteron dwi-teras AMD. Namun, kita sudah tahu bahawa Dell menyokong pemproses baru dengan PowerEdge 2800, dan Supermicro hadir pada masa yang sama. IBM pasti bermain bola juga, dan kami merancang untuk memberi anda ulasan eksklusif mengenai xServer 336 barunya bulan depan. Namun, ia sama sekali tidak hemat dengan Xeon LU, dengan nilai maksimum 150W.

Sangat mudah untuk melihat mengapa DL380 adalah pilihan yang popular untuk banyak perniagaan. Casis 2U ini dibina dengan kukuh, dengan kelenturan yang sangat sedikit. Sistem ini dirancang terutamanya untuk penyimpanan SCSI, dan sistem tinjauan dilengkapi dengan tiga pemacu 143 GB 15K Ultra320 dalam pembawa pertukaran panas. Walau bagaimanapun, prestasi datang pada harga, dengan pemacu ini berharga £ 465 setiap satu. Sekiranya kapasiti adalah keutamaan yang lebih tinggi, pertimbangkan model 3003 Ultra320 300GB, yang masing-masing berharga sekitar £ 495. DL380 menggunakan casis yang sama dengan DL385 yang dilengkapi Opteron, yang telah ditukar oleh HP untuk menerima storan SAS terkini. Sistem tinjauan mempunyai ruang hingga enam cakera keras SCSI dan RAID ada di kad, kerana motherboard dilengkapi dengan pengawal RAID Smart Array 6i Ultra320 tertanam. Soket proprietari menyimpan memori cache 128MB, yang disambungkan ke pek sandaran bateri yang berasingan. Plat belakang hot-swap cakera keras juga dapat dikabel semula dengan mudah untuk beroperasi dalam mod simplex atau dupleks. Yang terakhir ini membolehkan pengawal RAID menguruskan dua pemacu pada satu saluran dan empat di satu lagi.

Reka bentuk dalamannya sangat baik, dengan semua komponen disusun rapi untuk memaksimumkan penyejukan. Enam kipas disusun di seluruh casis di belakang ruang pemacu dan semuanya boleh ditukar. Sebenarnya, keseluruhan pemasangan dapat dilepaskan jika diperlukan dengan menggunakan tuas pada setiap hujungnya. Selanjutnya terdapat enam slot DIMM, dengan dua modul PC-3200 1GB. Di belakangnya terdapat soket pemproses. Setiap modul Xeon dwi-teras dilengkapi dengan heatsink pasif yang besar, dan penyingkiran dan penggantian prosesor difasilitasi oleh mekanisme penjepit dan tuas yang mudah tetapi berkesan. Pemasangan kipas kedua terletak di bahagian belakang casis dengan dua kipas pertukaran panas dipasang. Penyelenggaraan tanpa alat terbukti di seluruh pelayan dan pengkabelan dikurangkan hingga minimum.

Pemasangan pelayan kali pertama dibantu oleh CD-ROM bootable SmartStart HP. Ini telah dikemas kini dengan setiap pelepasan keluarga pelayan baru. Ini menjadikan kerja pemasangan OS yang anda pilih, memuatkan pemacu dan utiliti pilihan anda, dan menyediakan akses ke utiliti konfigurasi array 6i. Ia juga secara automatik memasang Perkhidmatan Web HP, yang membolehkan pelayan diakses dari jauh untuk pemantauan umum. Walaupun IBM nampaknya tidak peduli dengan kenyataan bahawa perisian pengurusan Pengarahnya kelihatan bertarikh, HP terus mengemas kini dan meningkatkan Pengurus Sistem Insightnya. Ia menawarkan alat pengurusan dan pemantauan berasaskan penyemak imbas yang berkualiti dan dapat mengakses pelayan HP dari jarak jauh dengan dipasang agen Insight.