Cara menyekat peningkatan Windows 10

Microsoft sememangnya sangat menginginkan anda menggunakan Windows 10 - tetapi anda tidak perlu. Berikut adalah panduan langkah demi langkah yang menerangkan bagaimana pengguna Windows 7 dan 8.1 dapat menyekat peningkatan Windows 10

Cara menyekat peningkatan Windows 10

Pemberitahuan biru-putih pada Desktop Windows 7 atau 8.1 anda menjerit: ‘Jangan ketinggalan Windows 10!’ Ini seperti jam penggera yang menyambut anda! Setiap pagi! Penuh dengan tanda seru!

Sekiranya anda mengabaikannya, pop timbul akan menukar suaranya secara automatik. Keluar dengan 'Jangan ketinggalan' dan masuk dengan 'Microsoft mengesyorkan' yang lebih menyeramkan, yang menjadikannya mudah untuk membuat kesilapan untuk kemas kini wajib. Tetapi tidak ada yang wajib mengenai Windows 10. Sebenarnya pemberitahuan itu hanyalah iklan. Anda tidak perlu mengkliknya, dan anda tidak perlu meningkatkan sistem operasi (OS) anda. Di sini kami akan menunjukkan kepada anda cara menyingkirkan pop timbul dan meneruskan Windows 7 atau 8.1 selagi selamat untuk melakukannya.

Sembunyikan pop timbul Windows 10

Anda boleh menyembunyikan pop timbul naik menggunakan langkah yang sama seperti pemberitahuan dulang sistem yang lain. Klik segitiga kecil pada bar tugas anda, klik ‘Sesuaikan…’ dan kemudian cari GWX (kependekan dari ‘Dapatkan Windows 10’) dalam senarai. Klik menu lungsurnya, ‘Sembunyikan ikon dan pemberitahuan’ dan kemudian klik OK. Berita baiknya ialah pop timbul tidak akan muncul semula sebaik sahaja anda menghidupkan semula PC anda, bertentangan dengan beberapa laporan. Berita buruknya ialah ia akan kembali sebaik sahaja Windows Update dijalankan.block_windows10_upgrading_1

Padam dan sekat fail Windows 10

Menyembunyikan pemberitahuan Windows 10 sebenarnya hanya satu langkah di atas melekatkan sedikit kertas di sudut skrin anda dan menjerit "la la la!" untuk membuatnya hilang. GWX - sebenarnya fail program, GWX.exe - masih ada di dalam cakera keras anda, di mana ia dibuang oleh Windows Update tanpa kebenaran anda. Anda boleh mendapatkan kemas kini - nama kode 'KB3035583' - dalam sejarah Kemas kini Windows anda. Ketik kemas kini ke Mula, klik Kemas kini Windows dalam hasilnya dan kemudian 'Lihat sejarah kemas kini' di sebelah kiri. Tatal ke bawah ke KB3035583 (kotak carian tidak akan menemuinya). Seperti yang akan anda lihat dari lajur ketiga, ini adalah kemas kini 'disyorkan' dan bukan 'penting'. Microsoft mahu anda memilikinya, tetapi anda tidak memerlukannya.

Untuk menghapusnya, klik pautan Kemas Kini Dipasang berwarna biru di bahagian atas tetingkap, cari KB3035583, klik kanan dan kemudian klik Nyahpasang. Sekiranya anda menggunakan Windows 7, nyahpasang kemas kini KB2952664 dan KB3021917; jika anda menggunakan Windows 8.1, nyahpasang juga KB3035583 dan KB2976978. Tidak ada yang kami lihat atau alami yang menunjukkan bahawa kemas kini ini penting untuk bagaimana PC anda berjalan. Seterusnya, sekat muat turun yang tidak diperlukan. Buka Windows Update seperti di atas, dan kali ini klik 'Ubah tetapan' di sebelah kiri. Di bawah ‘Kemas kini yang disyorkan’, hapus centang ‘Beri saya kemas kini yang disyorkan…’ dan kemudian klik OK. Anda masih akan mendapat 'kemas kini penting', seperti pembaikan keselamatan, secara automatik.

Gunakan perisian untuk menyekat peningkatan

Adalah berguna untuk mengetahui cara membuang GWX secara manual, tetapi ini bukan penyelesaian yang paling menentukan. Sebenarnya, kami mendapati ia masih berjalan di PC Windows 8.1 kami setelah kami melumpuhkannya dalam Windows Update. Itulah jenis tingkah laku menjengkelkan yang kami harapkan dari perisian hasad, bukan dari fail Windows.

Untuk kekuatan tambahan terhadap peningkatan, gunakan panel kawalan GWX alat percuma. Program yang mudah digunakan ini dibuat oleh pengguna PC Josh Mayfield, yang menyesalkan cara Microsoft mendorong Windows 10 "dengan cara cangkuk atau crook". Klik ‘Panel Kawalan GWX’, kemudian simpan dan jalankan pemasang. Tidak ada adware untuk tidak ikut. Lancarkan program sebagai pentadbir, kemudian terima perjanjian pengguna.

block_windows10_from_upgrading_2

Di kiri atas tetingkap program anda dapat melihat apakah pop-up Windows 10 masih berjalan di PC anda walaupun anda berusaha untuk menghapusnya. Kami mendapat sedikit keselesaan di kanan atas program, di mana tidak terdapat ‘folder Muat turun Windows 10’. Sekiranya Microsoft telah membuat folder Windows 10 di PC anda, Panel Kawalan GWX membolehkan anda menghapusnya dengan satu klik. Singkirkan GWX sepenuhnya separuh bahagian bawah tetingkap Panel Kawalan GWX memberi anda kawalan Windows Update tidak. Semua butang ditandai dengan keterangan yang jelas. Sebagai contoh, klik 'Klik untuk Lumpuhkan' Dapatkan Aplikasi Windows 10 '(ikon hapus)' untuk melakukan itu - sepenuhnya dan selamanya, atau sekurang-kurangnya sehingga anda mengaktifkannya semula menggunakan proses terbalik.

Terdapat butang untuk membuang aplikasi Windows 10, membersihkan cache Pembaruan Windows dan membuka papan pemuka tetapan kemas kini (‘Klik untuk Ubah Tetapan Kemas Kini Windows’). Anda boleh mengatur PC anda untuk memberitahu anda tentang kemas kini yang tersedia, tetapi tidak pernah memuat turun atau memasangnya tanpa meminta anda. Kalaulah Microsoft begitu hormat.

Lihat 16 cara berkaitan untuk mempercepat Windows 10: Menjadikan OS Microsoft lebih cepat Cara memainkan DVD di Windows 10 Cara defrag PC Windows 10 anda

Untuk lebih banyak petua mengenai penggunaan Panel Kawalan GWX, lihat panduan pengguna dalam talian ini dan panduan penyelesaian masalah ini. Hack Registry anda untuk menyekat peningkatan Anda boleh membuat entri Registry baru untuk membantu menyekat percubaan Windows untuk menaik taraf ke versi terkini. Ini jauh lebih berisiko daripada menggunakan Panel Kawalan GWX atau mengubah Windows Update, tetapi mungkin menarik bagi pengguna yang sangat yakin yang lebih suka tidak memasang lebih banyak perisian. Simpan titik pemulihan sistem sebelum pergi ke mana-mana berhampiran Registry anda, dan kemudian buka Registry Editor dengan mengetik regedit ke Start dan menekan Enter. Navigasi ke folder (‘key’) HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREPoliciesMicrosoftWindowsWindowsUpdate. Klik kanan, buat nilaiDWORD baru bernama DisableOSUpgrade dan berikan nilai ‘1’.

Tetap selamat di Windows 7 dan 8.1

Kami telah menunjukkan kepada anda cara membungkam permintaan Windows 10 sehingga anda dapat terus menggunakan Windows 7 atau 8.1. Microsoft akan mengatakan bahawa itu adalah idea yang tidak baik - tetapi tidak, bukan? Inilah fakta-fakta. Microsoft menamatkan sokongan Mainstream untuk Windows 7 tahun lalu. Ini bermakna Windows 7 tidak akan menerima lagi ciri baru - jadi versi OS yang anda gunakan sekarang adalah yang selalu anda gunakan. Tetapi ia masih akan menerima kemas kini keselamatan sehingga akhir tempoh sokongan Diperpanjang, iaitu Januari 2020.

Seperti yang anda jangkakan, sokongan Windows 8.1 lebih lama untuk dijalankan. Sokongan Mainstream dan Extended masing-masing berakhir pada 2018 dan 2023. Inilah jadual Microsoft untuk sokongan Windows - ini adalah penanda halaman penting.

Mencari VPN untuk digunakan dengan Windows? Lihat Buffered, terpilih sebagai VPN terbaik untuk United Kingdom oleh BestVPN.com.