Ulasan Asus ProArt PA328Q

£ 1099 Harga semasa dikaji

Sejak monitor Asus £ 3,000 PQ321QE pertama kali menakutkan kad kredit kami pada tahun 2013, paparan 4K telah jatuh pada harga. Apa yang belum kita lihat sejauh ini, ialah paparan 4K yang layak digunakan secara profesional - sehingga, iaitu Asus PA328Q tiba di tempat kejadian. Paparan 4K 32in ini menjanjikan banyak ciri yang anda harapkan dari paparan kelas atas: panel IPS, mod sRGB yang dikalibrasi kilang dan banyak input dan penyesuaian, namun harganya bernilai 1,099 £ termasuk PPN.

Ulasan Asus ProArt PA328Q

Asus ProArt PA328Q: ciri

Bintang persembahan khas ini adalah panel IPS 10-bit 32in. Asus mendakwa ia merangkumi 100% gamut warna sRGB, prestasi yang menjadikan PA328Q dimulakan dengan baik, sementara kombinasi mod sRGB yang dikalibrasi kilang dan jadual carian 12-bit menunjukkan bahawa ia harus dapat menyajikan warna - gambar yang tepat.

Ulasan Asus ProArt PB328Q - pandangan depan

Adalah wajar untuk mengatakan bahawa PA328Q juga kelihatan seperti perniagaan. Panel Asus meregangkan hampir ke tepi casis, dan kemasan semi-gloss membuat pantulan tetap jelas. Di bahagian belakang, dudukan yang dapat disesuaikan menyediakan penyesuaian ketinggian 130mm, dan membolehkan skrin berputar dengan lancar ke mod potret. Dan pendirian ini terasa sangat kuat, memegang paparan dengan kuat di tempatnya tanpa sebarang jatuhan atau goyangan.

Monitor ini mempunyai input mini-DisplayPort, DisplayPort dan HDMI 2, ketiga-tiganya mampu menerima isyarat 4K penuh 3,840 x 2,160 pada 60Hz. Terdapat juga dua port HDMI 1.4 lagi, yang keduanya dapat menerima isyarat 30Hz. Cukup mudah, port HDMI 2 juga berfungsi sebagai input MHL 3, yang membolehkan isyarat 4K 30Hz dari tablet atau telefon pintar yang serasi. Untuk mengatasinya, anda mendapat hab USB 3 empat port yang dilemparkan.

Dan terdapat pelbagai pilihan tawaran yang mengagumkan dalam menu di skrin, dengan segalanya dari pilihan gambar-dalam-gambar dan gambar-demi-gambar, hingga tetapan rona dan tepu enam paksi untuk penyesuaian halus pada tindak balas warna panel. Menavigasi menu adalah sentuhan dengan mudah, namun, dengan butang dan joystick mini empat arah dipasang dengan tidak senang di bahagian belakang layar.

Ulasan Asus ProArt PB328Q - kawalan

Asus ProArt PA328Q: kualiti gambar

Kuasa PA328Q, dan kesan pertama tidak begitu baik. Teks dan foto tidak dapat dijelaskan dengan tampilan yang jelek dan terlalu tajam. Syukurlah, mematikan fitur VividPixel Asus dengan cepat menghilangkan kesan yang terlalu banyak diproses.

Setelah selesai, PA328Q menyajikan beberapa gambar yang sangat cantik. Jumlah piksel yang banyak menghasilkan kejelasan yang luar biasa, dan panel IPS memanfaatkan yang terakhir dengan menyajikan warna yang berani, kelihatan semula jadi dan sudut pandangan yang luar biasa luas. Dengan kecerahan maksimum 360cd / m2 dan nisbah kontras 882: 1, Asus memberikan pengalaman menarik, sama ada anda menonton filem, bermain permainan atau mengedit gambar, dan tidak ada anomali visual yang jelas seperti memburuk-burukkan atau hantu untuk merosakkan persembahan.

Untuk ujian yang lebih ketat, mod sRGB yang dikalibrasi oleh kilang Asus mengumpulkan beberapa nombor pepejal. Kami mengukur panel meliputi 99.9% gamut warna sRGB, dan angka Delta E rata-rata dan maksimum 1.23 dan 4.34 membuktikan bahawa ketepatan warna sangat baik, jika tidak dapat dicontohi. Suhu warna tepat pada sasaran, dengan hasil Asus ’6,447K menjauh dari 6,500K sempurna.

Ulasan Asus ProArt PB328Q - dari sebelah

Sayangnya, ada kelemahan, yang pertama di antaranya adalah kecenderungan Asus untuk menghancurkan abu-abu gelap menjadi hitam. Lampu latar tidak terlalu baik, dan kerana ciri Uniformity Compensation dan kawalan kecerahan dilumpuhkan dalam mod sRGB, ada sedikit jalan untuk meningkatkan prestasi PA328Q. Akibatnya, layar putih bersih kelihatan redup dan kotor di sekitar tepinya, dengan kecerahan turun sekitar 17% di tepi kanan dan sebanyak 21% di sebelah kiri panel.

Beralih ke mod Standard Asus dan melibatkan Kompensasi Keseragaman meningkatkan keadaan secara dramatik - dan, dengan senang hati, tanpa mempengaruhi ketepatan warna atau gamut. Walau bagaimanapun, sementara ini mengurangkan penyimpangan menjadi sedikit lebih dari 4% di sebahagian besar skrin, ia membuat titik terang yang ketara di kanan bawah panel, di mana kecerahan diukur antara 10% dan 12% lebih tinggi daripada di tengah.

Ulasan Asus ProArt PB328Q - dari belakang

Asus ProArt PA328Q: keputusan

Asus PA328Q adalah monitor yang sangat baik, tetapi bukan panel profesional 4k berpatutan yang kami harapkan. Tidak ada kemudahan untuk penentukuran perkakasan, misalnya, peninggalan yang bermaksud mod sRGB yang dikalibrasi kilang akan menjadi semakin kurang tepat apabila panel LCD semakin tua. Anda boleh mengkalibrasi perisian melalui monitor melalui colorimeter pihak ketiga, tetapi itu tidak sesuai untuk penggunaan profesional yang betul, dan walaupun laluan itu menarik, anda perlu mencari tambahan £ 160 dalam anggaran anda.

Mereka yang mencari monitor 4K yang merupakan potongan di atas model TN yang lebih murah, seperti harga £ 450 PB287Q milik Asus, PA328Q masih akan mendapat banyak kotak yang betul. Ini menjadikan monitor hebat untuk mencari warna tepat di Photoshop, menonton filem dan bermain permainan dengan kad grafik yang sangat mahal. Tetapi, pada harga ini, kami mencadangkan sesiapa yang mencari paparan profesional sejati melabur sedikit lebih banyak dan membeli Eizo ColorEdge CG277 £ 1.4 sebagai gantinya. Sekiranya karya anda hanya memerlukan ketepatan warna terbaik, hari demi hari, ia bernilai premium.