Ulasan Intel Atom

Ulasan Intel Atom

Gambar 1 dari 2

it_photo_5807

it_photo_5806

Dengan begitu banyak pemproses yang sudah ada di pasaran, anda akan dimaafkan kerana tertanya-tanya mengapa ada keributan mengenai perkara ini.

Jawapannya adalah bahawa Intel Atom (sebelumnya dikenal dengan nama kod "Silverthorne") adalah jenis pemproses yang sama sekali baru - pakej tertanam dengan kuasa ultra rendah yang memberikan kemampuan penuh CPU desktop x86.

Baca ulasan penuh PC berasaskan Atom pertama di sini

Klik di sini untuk melihat pertama Aspire One yang berasaskan Acer

Ini bermakna ia dapat menjalankan Windows, multi-task dengan HyperThreading dan bahkan membuat aplikasi multimedia dengan sokongan SSE3. Ia akan berfungsi dengan chipset 945G, RAM DDR2 dan semua komponen yang kita anggap sudah biasa.

Namun ia melakukan semua ini dengan kekuatan reka bentuk termal sekitar 2W - luar biasa, kurang dari tiga peratus daripada Core 2 Duo setiap hari. Penggunaan kuasa rata-rata dijanjikan berada dalam julat milliwatt, dengan tarikan idle serendah 30mW.

Pernikahan prestasi dan kecekapan yang inovatif ini bermaksud bahawa telefon bimbit Atom dan PDA dapat menjalankan aplikasi yang sama dengan mesin desktop, sambil mempertahankan daya tahan baterai yang diminta oleh pengguna. Dan PC berkuasa Atom dapat mengambil peranan desktop dan pelayan yang kurang menuntut dan keperluan slash power.

Atomized

Seperti yang anda jangkakan, Atom adalah cip yang lebih asas daripada Core 2. Ia hanya pemproses satu teras - walaupun Atom "Diamondville" yang akan datang akan menggabungkan dua cip ke dalam pakej dua teras dengan berkesan. Cache L2 juga sederhana, walaupun tidak terlalu bermakna, pada 512KB.

Tetapi kesederhanaan ini, digabungkan dengan proses pembuatan skala kecil 45nm Intel, bermaksud cipnya secara fizikal sangat kecil. Memang, Intel berpendapat bahawa, pada 25mm, Atom adalah pemproses terkecil di dunia. Ini seterusnya menurunkan kos silikon, jadi atom juga berpatutan.

Ia datang dalam dua keluarga. Untuk peranti internet mudah alih, model Z500 dan Z510 kelas rendah masing-masing berjalan pada 800MHz dan 1.1GHz, pada bas sisi depan 400MHz, dan dijual dengan harga hanya $ 45. 1.33GHz Z520 mendorong FSB hingga 533MHz dan melihat harganya naik ke $ 65, sementara 1.6GHz Z530 masuk pada $ 95.

Sayangnya, dengan jelas menjangkakan bahawa permintaan terbesar adalah untuk pemproses yang paling berkuasa, Intel telah menempah premium harga yang besar pada 1.86GHz Z540 kelas atas, melancarkannya pada harga $ 160 walaupun terdapat peningkatan kelajuan jam pada Z530 dan FSB yang serupa.

Tetapi ada juga keluarga 200 siri untuk desktop dan komputer riba. N270 dan 230 keduanya berjalan pada 1.6GHz, dengan cache L2 512KB dan bas sisi depan 533MHz dalam pakej 22mm2.

Perbezaannya ialah N270 ditujukan untuk komputer riba seperti Angin MSI dan yang akan datang Kemas kini PC Eee, dan dengan itu menyokong Teknologi SpeedStep Enhanced Intel, dengan keadaan tidur C4 yang lebih dalam. Ia mempunyai TDP 2.5W, bukannya seri 2W Z5. 230 adalah untuk desktop, dan mempunyai TDP 4W yang sedikit lebih tinggi.

Skor letupan?

Kami menjalankan ujian di Vista pada yang terakhir, desktop 1.6GHz Atom 230 dengan RAM 2GB, dan seperti yang dijangkakan walaupun terdapat histeria, prestasi tidak akan mengecewakan dunia.

CTO Intel Justin Rattner direkodkan dengan mengatakan bahawa persembahannya hampir sama dengan Pentium M generasi ‘Banias’ yang menjadi nadi platform Centrino generasi pertama pada tahun 2003.