Bolehkah Roku Sambung ke Rangkaian 5G?

Semasa anda menyiapkan Roku untuk pertama kalinya, anda mesti menyambungkannya ke salah satu sambungan wayarles yang tersedia di rumah anda. Anda mungkin pernah mendengar bahawa menyambungkan Roku ke sambungan 5G mendapat hasil yang lebih baik, tetapi bagaimana anda dapat mengetahui sama ada versi Roku anda dapat mengambilnya?

Bolehkah Roku Sambung ke Rangkaian 5G?

Lebih-lebih lagi, anda mungkin pernah mendengar teori berbeza mengenai sambungan 5G, dan bahkan penjelasan yang sama sekali berbeza. Percaya atau tidak, semuanya mungkin betul. Mari kita ketahui lebih lanjut mengenai dua jenis sambungan '5G' yang berbeza dan sama ada Roku anda boleh menyambungkannya.

Apa itu 5G?

Terdapat salah tanggapan umum mengenai sambungan 5G kerana istilah ini digunakan untuk dua perkara yang berbeza - 5Ghz tanpa wayar dan 5G selular. Pada masa ini, biasa mendengar pengguna merujuk 5Ghz tanpa wayar sebagai '5G' kerana sambungan lain masih tidak begitu meluas. Namun, apabila bilangan telefon bimbit 5G bertambah, istilah ini dapat menimbulkan lebih banyak kekeliruan daripada sekarang. Itulah sebabnya kita harus membersihkannya.

G dalam selular '5G' bermaksud generasi. Anda mungkin pernah mendengar tentang pendahulunya - 3G dan 4G. Sambungan 5G adalah teknologi inovatif yang membolehkan pemindahan data melalui udara lebih baik dan lebih mudah. Kependamannya harus jauh lebih rendah dan salurannya harus jauh lebih luas daripada 'generasi' sebelumnya. Semua ini berkat perkakasan yang unggul dalam telefon yang lebih baru.

Sekiranya anda bertanya sama ada anda boleh menggunakan hotspot di telefon bimbit 5G anda untuk menyambungkan Roku anda - jawapannya adalah positif. Generasi tidak begitu bermakna, selain 3G menjadi sangat perlahan dan 5G menjadi sangat pantas semasa anda melakukan streaming.

Sebaliknya, anda mungkin bertanya mengenai sambungan tanpa wayar 5GHz, yang tidak tersedia untuk semua peranti Roku. Sekiranya ya, mari kita beralih ke bahagian seterusnya.

roku

Apakah Sambungan 5G (Hz)?

Sambungan 5GHz adalah salah satu daripada dua sambungan wayarles biasa di rumah anda - yang lain ialah 2.4Ghz. Ia mempunyai jarak pendek, dan seperti namanya, ia berfungsi di jalur radio 5-gigahertz.

Jalur 2.4GHz hanya mempunyai tiga saluran, tetapi digunakan oleh pelbagai peranti isi rumah. Contohnya, alat kawalan jauh, gelombang mikro dan Bluetooth anda menggunakan jalur yang sama dengan sambungan tanpa wayar 2.4GHz. Itulah sebabnya menjadi sesak adalah masalah biasa dengan sambungan 2.4GHz.

Kerana masalah yang disebutkan di atas, kebanyakan pengeluar mula membuat peranti mereka serasi dengan wayarles 5Ghz. Ia mempunyai banyak saluran yang tersedia, menjadikan sambungan lebih lancar dan stabil. Satu-satunya masalah ialah jaraknya jauh lebih pendek daripada 2.4GHz.

Salah satu cara untuk memanfaatkan yang terbaik dari kedua dunia adalah dengan mendapatkan penghala dua jalur yang menyokong kedua-dua 2.4GHz dan 5GHz tanpa wayar. Dengan cara ini anda dapat memaksimumkan potensi peranti yang dapat menyambung ke 5GHz, tetapi juga menggunakan peranti yang hanya serasi dengan 2.4 (termasuk juga beberapa perangkat Roku).

5GHz sudah ada selama lebih dari satu dekad dan ia disokong oleh sebahagian besar peranti Wi-Fi. Namun, tidak semua peranti Roku menyokongnya. Sekiranya anda bertanya sama ada peranti Roku anda boleh menyambung ke rangkaian wayarles 5G (Hz), jawapannya - mungkin. Mari lihat peranti Roku mana yang dapat dihubungkan dengan sambungan 5Ghz.

roku sambung ke 5g

Peranti Roku Yang Menyokong 5GHz

Tidak semua peranti Roku menyokong sambungan 5GHz. Pada masa ini, hanya Roku Ultra, Stick, dan Stick + yang dapat menyambung ke Wi-Fi 5GHz. Tambahan pula, model Roku yang lebih tua yang menyokong dual-band seperti Premiere 4620, 4630, dan Premiere-Plus juga dapat mengambil 5GHz. Selain itu, Roku TV juga dapat menyokong sambungan 5Ghz.

Walau bagaimanapun, beberapa model Roku yang lebih baru seperti Premiere 3920 dan 3921 dari 2018 tidak dapat menggunakan sambungan 5Ghz. Oleh itu, masa pelepasan peranti tidak semestinya memastikan untuk menyokong kedua-dua sambungan tanpa wayar.

Cara terbaik untuk memeriksa sama ada Roku anda dapat menyambung ke 5Ghz adalah dengan mencari spesifikasi dalam talian (atau di kotak pakej) dan melihat apakah ia menyokong dual-band. Juga, peraturan umum adalah - Sekiranya peranti anda melihat sambungan 5GHz, ia harus disambungkan ke peranti itu.

Sekiranya Roku anda mengambil 5GHz dan memaparkannya dalam senarai sambungan yang tersedia, tetapi anda tidak dapat menyambungnya, anda harus mencuba beberapa kaedah untuk menyelesaikan masalah - periksa semula kata laluan, mulakan semula TV atau Roku anda atau mulakan semula penghala.

5G (Hz) - Lebih baik, tetapi Terhad

Sambungan 5GHz biasanya lebih baik untuk peranti Roku anda. Ia tidak akan sesak, lebih lancar, lebih cepat dan lebih stabil. Sekiranya anda mengaitkannya dengan Roku, anda dapat memastikan bahawa anda akan mendapat pengalaman streaming terbaik tanpa gangguan atau masalah latensi.

Walau bagaimanapun, sambungan 5GHz dibatasi oleh jarak, yang bermaksud Roku anda harus selalu dekat dengan penghala wayarles anda. Sekiranya anda ingin meletakkannya di ruangan lain, ada kemungkinan peranti tersebut tidak akan mendapat sambungan. Oleh itu, kedua-dua sambungan 2.4GHz atau 5GHz tidak sempurna.

Adakah anda menjumpai sambungan 5GHz jauh lebih baik daripada 2.4GHz? Kenapa? Kongsi pendapat anda di bahagian komen di bawah.