17 Perkara Terbaik yang Percaya Elk Musk

Elon Musk adalah individu yang menarik dan menarik perhatian fanatik kerana kerjanya yang sangat hebat dalam kereta elektrik dan perjalanan angkasa. Pengasas SpaceX (juga pengasas bersama PayPal dan Tesla Motors) dikurniakan semangat keusahawanan dan dorongan untuk mengubah dunia, tetapi apa yang mendorong ideologinya?

Dalam beberapa bulan terakhir, pengaruh Elon Musk telah berkembang dari Eksplorasi Angkasa dan tenaga bersih, tetapi ke pasaran saham. Sekiranya anda mengikuti Mata Wang Crypto, anda akan tahu terdapat banyak kontroversi mengenai kepercayaan Elon Musk mengenai DogeCoin. Ini adalah satu contoh betapa kuatnya pendapat Elon Musk terhadap dunia.

Inilah 16 perkara yang dipercayai oleh Elon Musk yang penuh teka-teki.

elon_musk_beliefs

1. "[…] masalah yang paling mungkin mempengaruhi masa depan umat manusia?"

Menjana wang bukan lagi tujuan utama Elon Musk. Forbes mengatakan Elon bernilai $ 12.1 bilion, tetapi minatnya terletak pada perniagaan transformatif dan pada dasarnya mengubah masa depan manusia. "Pergi dari PayPal, saya berfikir: 'Baiklah, apa masalah lain yang mungkin paling mempengaruhi masa depan umat manusia?' Bukan dari perspektif, 'apa cara terbaik untuk menjana wang?'"

2. "[...] Anda harus mencuba, walaupun kemungkinan hasilnya adalah kegagalan."

Elon Musk sangat menyedari bahawa kegagalan adalah kemungkinan yang serius. "Sekiranya sesuatu cukup penting, anda harus mencuba, walaupun kemungkinan hasilnya adalah kegagalan," adalah salah satu petikannya yang paling bertahan lama. Untuk itu, dia bahkan melihat kegagalan tidak dapat dielakkan: "Sekiranya sesuatu tidak gagal, anda tidak cukup berinovasi."

3. "[…] anda akan mencapai dalam empat bulan apa yang mereka perlukan setahun untuk dicapai."

Elon Musk percaya bahawa kerja keras sangat mustahak untuk mengatasi kemungkinan kegagalan yang tinggi. Pada beberapa kesempatan, dia mengaku telah bekerja 80 hingga 100 jam minggu. "Sekiranya orang lain memasukkan minggu kerja 40 jam, dan anda memasukkan minggu kerja 100 jam, walaupun anda melakukan perkara yang sama ... anda akan mencapai dalam empat bulan apa yang mereka perlukan setahun untuk dicapai," dia menerangkan dalam video di bawah.

(Secara saintifik, terlalu banyak kerja agak meragukan, tapi hei, dia menjana lebih banyak wang daripada banyak.)

4. "Yang sukar adalah mencari tahu soalan apa yang harus diajukan."

Elon Musk merujuk banyak cita-citanya kepada novel "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. " Bercakap dengan Businessweek, dia menjelaskan kekeliruan mengenai "soalan utama" novel yang terkenal. Elon menyatakan, "Ini mengajar saya bahawa perkara yang sukar adalah mencari tahu soalan apa yang harus diajukan, tetapi apabila anda melakukannya, selebihnya sangat mudah."

"Saya sampai pada kesimpulan bahawa kita harus bercita-cita untuk meningkatkan ruang lingkup dan skala kesadaran manusia untuk lebih memahami pertanyaan apa yang harus diajukan. Sungguh, satu-satunya perkara yang masuk akal adalah berusaha untuk mendapatkan pencerahan kolektif yang lebih besar. "

5. "Saya bahkan tidak berdoa ketika saya hampir mati kerana malaria."

Elon Musk tidak beragama dan tidak percaya terdapat banyak tempat untuk kerohanian dalam sains. Ditanya oleh Rainn Wilson (ya, Dwight dari The Office versi AS) apakah keduanya dapat hidup bersama, dia menjawab "mungkin tidak." (6:19 dalam video di bawah).

"Saya bahkan tidak berdoa ketika hampir mati kerana malaria," tambahnya.

6. “[…] belakangan ini mereka berfungsi hanya untuk menyekat kemajuan, mengukuhkan kedudukan syarikat gergasi […]”

Pandangan Elon Musk mengenai paten telah berubah selama bertahun-tahun. Pada bulan Jun 2014, Tesla Motors melepaskan semua hak patennya. Menjelaskannya di blog Tesla, Musk menulis: “Ketika saya memulakan dengan syarikat pertama saya, zip2, saya fikir hak paten adalah perkara yang baik dan bekerja keras untuk mendapatkannya. Dan mungkin mereka baik sejak dulu, tetapi terlalu sering hari ini mereka hanya berfungsi untuk menyekat kemajuan, mengukuhkan kedudukan syarikat gergasi dan memperkayakan mereka dalam profesion perundangan, bukan penemu sebenarnya. "

apa_make_elon_musk_tick

"Tesla tidak akan membuat tuntutan undang-undang paten terhadap sesiapa yang, dengan niat baik, ingin menggunakan teknologi kami."

7. "[...] tidak masuk akal untuk meletakkan trilion tan CO2 di atmosfer […]"

Elon Musk menyokong konsensus ilmiah mengenai perubahan iklim dan memilih menjauhkan diri dari bahan bakar fosil. "Memandangkan kita akan kehabisan minyak, tidak masuk akal untuk meletakkan trilion tan CO2 di atmosfer dan melihat apa yang terjadi, yang boleh menjadi bencana, ketika kita harus mencari cara bukan hidrokarbon untuk menjana dan menghabiskan tenaga bagaimanapun. Ini hanya percubaan bodoh, "jelasnya.

8. "Dengan kecerdasan buatan, kita memanggil iblis."

Elon Musk melihat bahaya AI sebagai ancaman yang lebih mendesak. “Dengan kecerdasan buatan, kami memanggil iblis. Dalam semua kisah di mana ada lelaki dengan pentagram dan air suci, seperti ya, dia pasti dia dapat mengawal iblis. Tidak berjaya, "katanya.

9. "[…] berakhir dengan pendapatan asas sejagat, atau sesuatu seperti itu, kerana automasi."

Elon Musk berpendapat bahawa automasi boleh menghasilkan pendapatan asas sejagat. Sebagai orang yang percaya pada kekuatan AI, tidak hairanlah jika Musk percaya robot akan mengambil lebih banyak pekerjaan kita. Oleh itu, dia menjadi penyokong pendapatan asas sejagat — idea bahawa wang akan diedarkan kepada semua orang, tanpa pekerjaan. Musk berkata, "Ada peluang yang cukup baik untuk kita memperoleh pendapatan asas sejagat, atau sesuatu seperti itu, kerana automasi. Saya tidak pasti apa lagi yang akan dilakukan oleh orang lain. Itulah yang saya fikir akan berlaku. "

elon_musk_prinsipal

10. “[…] menjadikan kehidupan multi-planet, untuk melindungi keberadaan manusia […]”

Elon Musk percaya bahawa penjajahan planet lain sangat penting untuk kelangsungan hidup manusia. "Saya rasa ada argumen kemanusiaan yang kuat untuk menjadikan kehidupan menjadi multi-planet," katanya kepada Aeon, "untuk melindungi keberadaan umat manusia sekiranya sesuatu bencana terjadi, dalam hal menjadi miskin atau menderita penyakit akan tidak relevan kerana manusia akan pupus. Ini seperti, "berita baik, masalah kemiskinan dan penyakit telah diselesaikan, tetapi berita buruknya tidak ada manusia yang tersisa." "

11. "Tidak semua orang mencintai manusia."

Elon Musk percaya bahawa Bumi tidak akan menjadi lebih baik tanpa manusia, walaupun ada kesalahan kita. “Tidak semua orang mencintai manusia. Sama ada secara eksplisit atau tersirat, beberapa orang sepertinya menganggap bahawa manusia adalah penyakit di permukaan Bumi. Mereka mengatakan seperti, 'alam semula jadi sangat indah; keadaan selalu lebih baik di kawasan luar bandar di mana tidak ada orang di sekitarnya. ’Ini menunjukkan bahawa kemanusiaan dan peradaban kurang baik daripada ketiadaan mereka. Tetapi saya tidak berada di sekolah itu. Saya rasa kita memiliki kewajiban untuk menjaga cahaya kesadaran, untuk memastikannya terus berlanjut ke masa depan. "

12. "Cara cepat adalah menjatuhkan senjata nuklear ke atas tiang."

Elon Musk percaya bahawa nukleus Mars dapat menjadi cara cepat untuk menjadikannya dapat dihuni. Pada Pertunjukan Akhir dengan Stephen Colbert, Elon Musk ditanya bagaimana dunia akan mengubah Mars menjadi planet yang tidak dapat dihuni. Dia berkata, "Anda akan memanaskannya." Stephen terus bertanya bagaimana anda akan melakukannya. Musk berkata, "Ada jalan cepat dan lambat." Colbert bertindak balas dengan bertanya apa cara cepat. Musk berkata, "Cara cepat adalah menjatuhkan senjata nuklear ke atas tiang."

Tidak semua saintis bersetuju bahawa nuking Mars mempromosikan persekitaran yang dapat dihuni.

13. "Mungkin lebih mungkin daripada tidak, tetapi itu adalah tekaan lengkap,"

Elon Musk berfikiran terbuka untuk kehidupan pintar di planet lain. "Mungkin lebih mungkin daripada tidak, tapi itu adalah dugaan lengkap," akhirnya dia menjawab ketika ditekan dalam video di bawah ini (lompat ke 22:10 untuk pertanyaan yang relevan.)

14. "Ketiadaan kehidupan yang nyata [...] memihak kepada kita dalam simulasi."

Elon Musk berpendapat mungkin ada jawapan jahat untuk Fermi Paradox. "Ketiadaan kehidupan yang nyata dapat menjadi argumen yang memihak kepada kita untuk berada dalam simulasi. Seperti ketika anda bermain permainan pengembaraan, dan anda dapat melihat bintang-bintang di latar belakang, tetapi anda tidak boleh sampai di sana. Sekiranya bukan simulasi, maka mungkin kita berada di makmal, dan ada beberapa peradaban asing yang maju yang hanya memerhatikan bagaimana kita berkembang, dengan rasa ingin tahu, seperti cetakan dalam piring Petri. "

15. "[…] memaksimumkan kebarangkalian SpaceX meneruskan misinya tanpa saya."

Elon Musk sedar bahawa cita-cita ruangnya tidak mungkin tercapai sepanjang hayatnya. "Saya sudah banyak memikirkannya," katanya kepada Aeon. "Saya berusaha membina dunia yang memaksimumkan kebarangkalian SpaceX meneruskan misinya tanpa saya."

elon_musk_percaya

"Saya tidak mahu ia dikendalikan oleh beberapa syarikat ekuiti swasta yang akan memerahnya untuk pendapatan jangka pendek. Itu akan mengerikan. " Tetapi jika syarikat TIDAK menumpukan pada pendapatan, dia ingin mengakhiri hidupnya di planet merah. "Saya ingin mati di Marikh," katanya. "Tidak hanya berlaku."

16. "Untuk mengubah […] memprogram ulang genetik atau mengganti setiap sel di dalam badan."

Elon Musk tidak melihat banyak ruang dalam memperpanjang jangka hayat manusia, termasuk kehidupannya sendiri. Dengan sedikit dorongan dari laman web Wait But Why, Musk menjelaskan mengapa dia menganggap manusia mempunyai "tarikh luput." "Seluruh sistem runtuh. Anda tidak melihat seseorang yang berumur 90 tahun, dan sepertinya, mereka boleh berlari dengan pantas, tetapi penglihatannya buruk. Seluruh sistem dimatikan. Untuk mengubahnya secara serius, anda perlu memprogram ulang genetik atau mengganti setiap sel di dalam badan. "

17. "Sekiranya anda tidak berjaya di Tesla, anda pergi bekerja di Apple. Saya tidak bergurau."

Elon Musk tidak menyukai peluang Apple untuk menukar kereta Tesla. Pada tahun 2014, Apple mula mengambil pekerja Tesla yang dipecat untuk memulakan pengembaraan pembuatan kereta mereka, yang dikenali sebagai "Project Titan." Ketika ditanya mengenai inisiatif pengambilan pekerja Apple, Musk menyatakan, “Jurutera penting? Mereka telah mengupah orang yang telah kami pecat. Kami selalu bergurau memanggil Apple sebagai 'Tesla Graveyard.' Sekiranya anda tidak berjaya di Tesla, anda pergi bekerja di Apple. Saya tidak bergurau."

Musk seolah-olah menyebut ungkapan "Tesla Graveyard" kerana keinginan Apple untuk mengupah bekas pekerja Tesla itu. Seiring berjalannya waktu, konflik kepemimpinan, perselisihan pekerja, dan masalah lain menjadikan projek ini sukar dikendalikan.

Musk merasakan bahawa membina kereta sama sekali berbeza daripada membina iPhone atau jam tangan, yang benar. Walau bagaimanapun, persiapan dan tindakan yang betul dapat membuat perbezaan yang paling ketara, dan banyak syarikat telah berkembang ke tahap kejayaan. Bagaimanapun, Apple sepatutnya memberhentikan ribuan pekerja yang mengerjakan projek ini.

Pada tahun 2018, desas-desus muncul bahawa Apple menghentikan usaha mereka dengan kereta memandu sendiri. Ketua Pegawai Eksekutif Apple Tim Cook menyatakan bahawa Apple sedang mengusahakan teknologi pemanduan autonomi, yang bermaksud projek pembinaan kereta dibatalkan. Teknologi memandu sendiri untuk pengeluar kereta sedang dalam proses. Pada masa ini, ada kemungkinan Apple kembali beraksi dengan projek pembuatan keretanya seperti yang ditunjukkan oleh Tim Cook pada bulan April 2021.

Imej: Heisenberg Media, OnInnovation, OnInnovation, Steve Jurvetson, Steve Jurvetson, dan Maurizio Pesce yang digunakan di bawah Creative Commons.