Peta bom nuklear menunjukkan betapa besar kemungkinan anda terselamat dari serangan nuklear

Sekiranya kemas kini baru-baru ini untuk Jam Doomsday adalah sesuatu yang perlu dilalui, kita tidak boleh menunggu terlalu lama untuk menunggu pemusnahan nuklear.

Pada 25 Januari, Bulletin of the Atomic Scientists menggerakkan tangan simbolik Doomsday Clock ke hadapan hingga dua minit hingga tengah malam. Jam Doomsday dirancang pada akhir Perang Dunia II dan tengah malam menunjukkan jam bencana nuklear atau peristiwa apokaliptik. Semakin dekat Jam Doomsday bergerak hingga tengah malam, semakin nyata ancamannya.

Sebagai rujukan, jarak dekat Donald Trump dengan persenjataan nuklear 6,800 hulu ledak AS memindahkan jam ke dua setengah minit hingga tengah malam pada tahun 2017.

BACA SETERUSNYA: Apa itu Jam Doomsday?

Kemudian, Trump seolah-olah memicu api nuklear sekali lagi dengan menyiarkan tweet mengancam yang ditujukan kepada Rusia dan Vladimir Putin mengenai serangan senjata kimia di Syria.

BACA SETERUSNYA: Apa itu bom hidrogen?

Di tempat lain, Trump dan pemimpin Korea Utara Kim Jong-un menggunakan TV / Twitter negara pada awal tahun ini untuk membanggakan ukuran butang nuklear masing-masing. Kim Jong-un membanggakan kancingnya ada di mejanya dan dia telah menyelesaikan persenjataan nuklearnya, yang menyebabkan Trump membalas dengan tuntutan bahawa butangnya "lebih besar dan lebih kuat." Korea Utara menembakkan peluru berpandu ke atas Jepun tahun lalu, menyebabkan penggera kecemasan berbunyi di seluruh negara. Peluru berpandu itu mendarat di laut lepas Hokkaido dan tentera Korea Selatan dikatakan melepaskan tembakan sebagai tindak balas. AS mengecam ujian itu dan Majlis Keselamatan PBB bermesyuarat untuk membincangkan ancaman yang sedang berlaku.

BACA SELANJUTNYA: Bagaimana pandangan Donald Trump mengenai nukleus semakin mundur dari masa ke masa

Pada akhir bulan Ogos, media negara di Korea Utara mendakwa Kim Jong-un berjaya menguji senjata nuklear yang dapat dilekatkan pada peluru berpandu jarak jauh. Senjata itu juga diklaim sebagai bom hidrogen lebih kuat daripada senjata atom yang dijatuhkan semasa Perang Dunia Kedua dan dikatakan cukup kecil untuk dipasang ke peluru berpandu. Namun, baru-baru ini nampaknya ada semacam gencatan senjata. Jong-un bertemu dengan Trump di Singapura dan yang sebelumnya telah berjanji untuk melakukan denuklirisasi.

BACA SETERUSNYA: Panduan senjata nuklear Kim Jong-un

Sebelum peningkatan dan pelembutan baru-baru ini, terdapat lebih daripada 2.055 letupan nuklear yang diketahui - tetapi hanya dua daripadanya yang berada dalam konflik yang sebenarnya: bom yang dijatuhkan oleh Amerika Syarikat di Hiroshima dan Nagasaki pada tahun 1945. Masa belum berhenti, jadi apa yang akan terjadi sekiranya pemimpin dunia yang berkulit kurus itu mengarahkan salah satu nukleus itu ke sebuah kota hari ini?

Sekiranya anda mengalami hari yang ceria, anda mungkin tidak mahu terus memainkan video di bawah dari AsapSCIENCE. Anda pasti juga tidak mahu membaca ringkasan saya, tetapi untuk orang lain, berikut adalah perincian yang menarik.

Untuk kesederhanaan, AsapSCIENCE telah menggunakan bom nuklear satu megaton sebagai senjata pilihannya. Itu 66 kali lebih besar daripada bom yang menghancurkan Hiroshima, yang mungkin kelihatan tidak masuk akal sehingga anda menyedari bahawa ia seperti kembang api dalaman yang luar biasa berbanding bom Tsar 50 megaton yang dijatuhkan Rusia di Teluk Mityushikha pada tahun 1961, yang melepaskan tenaga nuklear 3,333 bom Hiroshima.

BACA SETERUSNYA: Dalam kiamat nuklear, perapi rambut boleh menjadi keguguran anda

Jadi, apa kerosakan yang akan dilakukan oleh bom satu megaton ini? Berapa lama helai tali yang tidak dapat difahami? Pendek kata, ia bergantung pada sejumlah faktor, termasuk waktu, cuaca, jenis tanah di mana ia melanda, atau jika meletup di udara. Tetapi tidak ada jawapan yang senang untuk soalan itu, tidak kira seberapa baik syaratnya.

Ini disebut "Nuke Map", yang dibuat oleh Alex Wellerstein, memberikan idea yang lebih tepat. Ia membolehkan anda menjatuhkan bom di mana sahaja di dunia dan anda boleh memilih kekuatan bom yang dimaksudkan untuk melihat sejauh mana kerosakannya.

apa_mesti_jadi_jika_kau_dapat_hit_dengan_an_atomik_bomb

Terdapat juga aplikasi bernama Nukey McNukeface (benar-benar), yang dirancang untuk Android, yang akan menunjukkan jika anda berada di zon serangan nuklear Korea Utara. Nukey menunjukkan radius 100km dari ibu negara AS dan dunia, tetapi pereka mengakui bahawa aplikasinya 100% tepat "dan hanya untuk bersenang-senang". Data dan julat dikatakan berdasarkan laporan berita.

Sekitar sepertiga tenaga bom atom dilepaskan melalui sinaran termal. Ini bergerak dengan kelajuan cahaya, jadi perkara pertama yang akan anda lihat ialah kilatan cahaya dan panas yang menyilaukan. Untuk bom satu megaton, anda mungkin akan buta buat sementara waktu jika anda berada sejauh 13 batu pada hari yang cerah, atau 53 batu jauhnya pada malam yang cerah.

Namun, sementara kebutaan sementara, anda akan terlepas dari aduan kesihatan yang lebih serius: jika anda berdiri sejauh tujuh batu, anda mungkin perlu dirawat untuk luka bakar tahap pertama yang ringan. Berdiri dalam jarak lima batu dari zon letupan, dan anda melihat luka bakar tahap ketiga yang lebih serius.akan_anda_survive_a_nuklear_blast

Ada peluang baik yang boleh membawa maut, tetapi peluang yang tidak baik seolah-olah anda lebih dekat dengan zon letupan itu sendiri. Pusat bom Hiroshima dianggarkan sekitar 300,000˚C. Untuk perspektif, kremasi dilakukan di tungku yang mencapai 1,200˚C, jadi secara harfiah tidak ada kemungkinan untuk bertahan dari itu.

Peluang anda semakin meningkat, pada dasarnya, tetapi walaupun anda mengalami luka bakar yang serius, anda mungkin terbunuh dengan cara lain sebelum anda dapat dirawat. Dalam radius empat mil dari bom satu megaton, gelombang letupan dapat menghasilkan kekuatan 180 tan dan angin sekitar 158 batu per jam. Kelajuan itu mencapai 470mph dalam radius setengah batu. Sebagai manusia, anda mungkin bertahan dari tekanan itu - tetapi anda mungkin tidak akan bertahan di mana-mana bangunan berdekatan yang runtuh pada anda.

Itu bahkan sebelum kita sampai ke keracunan radiasi. Sinaran 600 REM mempunyai kemungkinan kematian 90%. Itu menurun separuh ketika anda mencapai 450 REM, tetapi anda tidak keluar dari hutan dengan kemungkinan peningkatan barah dan kemungkinan mutasi genetik.

Tetapi katakan anda tidak berada di tempat yang hampir dengan letupan. Anda selamat ketika itu, bukan? Tidak begitu. Mengabaikan kenyataan bahawa itu bukan perang nuklear tanpa tindakan balas, kejatuhan radioaktif dapat menempuh jarak ratusan batu. Ya, kesannya akan berkurang setelah beberapa minggu, tetapi itu adalah beberapa minggu ketika anda ingin tinggal di tempat perlindungan anda.

Apa maksud anda anda tidak mempunyai tempat perlindungan?

Lihat penggunaan disket AS yang berkaitan untuk menyelaraskan senjata nuklear bencana Chernobyl dan Fukushima: Apa yang berlaku pada zon pengecualian nuklear ketika manusia pergi? Peta yang memukau dan mengerikan menunjukkan setiap letupan nuklear utama dalam sejarah

Sekali lagi, itu hanya bom megaton tunggal, dan nukleus serupa dengan Pringles: bukan sahaja berpotensi mematikan - anda tidak boleh mempunyai satu sahaja. Satu kajian pada tahun 2007 mengkaji apa yang akan terjadi sekiranya India dan Pakistan terlibat dalam perang nuklear berskala kecil. Secara kecil-kecilan kerana, jika dibandingkan, kedua-dua negara memiliki persenjataan yang cukup kecil sekitar 250 (ingat, Rusia dan AS mempunyai hampir 14.000 di antara mereka). Kesimpulan kajian ini? Dengan "hanya" 100 bom bersaiz Hiroshima, 20 juta akan segera mati, lima juta tan asap akan melanda stratosfer, dan kita memasuki musim nuklear. Suhu global menurun dan pertanian akan bergelut menyebabkan kebuluran dan lebih banyak kematian. Satu kajian pada tahun 2012 mengunjurkan bahawa perang nuklear 100 bom akan menyebabkan dua bilion orang kelaparan.

Sudah tentu ada pengecualian dari peraturan tersebut. Seorang lelaki Jepun berjaya bertahan terperangkap dalam bom Hiroshima dan Nagasaki. Dia akhirnya meninggal dunia pada tahun 2010, berusia 93 tahun.

Sama saja, ada banyak alasan untuk dikhawatirkan ketika presiden Amerika itu disebut sebagai menyambut perlumbaan senjata nuklear. Ketika datang ke perang nuklear, bukan masalah pihak yang menang dengan senjata terbesar - lebih banyak yang kalah oleh semua orang.