Windows 10 vs Windows 8.1: 5 sebab anda masih belum menggunakan OS terbaik Microsoft

Sejak Microsoft melancarkan Windows 10 pada bulan Julai 2015, penggunaan sistem operasi baru dengan pesat. Berjuta-juta desktop dan komputer riba di seluruh dunia melonjak ke Windows 10 - secara paksa atau tidak - dan, semasa anda membaca ini, saya rasa anda belum memutuskan untuk bergabung dengan 200 juta pengguna Windows 10.

Lihat ulasan Windows 10 yang berkaitan: Kod dalam kemas kini Windows 10 terkini menimbulkan desas-desus mengenai Surface Phone Microsoft Edge vs Internet Explorer 11

Dengan tidak menaik taraf, anda serius kehilangan beberapa ciri terbaik yang ditawarkan Windows dan, pada masa yang sama, menunda yang tidak dapat dielakkan. Sebenarnya, satu-satunya penjelasan yang munasabah untuk tidak melakukan perubahan adalah kerana anda adalah pengguna perniagaan. Sejauh artikel ini berlangsung, kita hanya akan melihat mengapa pengguna Rumah dan Pro harus melakukan pergeseran.

Bagi mereka yang akan menghadapi pelbagai masalah dan masalah yang menghalangi anda, kebanyakannya dapat diselesaikan dengan mudah berkat sifat Windows 10. yang boleh disesuaikan. Baca panduan kami ke Windows 10 untuk mengetahui lebih lanjut mengenai mengapa peningkatan masuk akal.

Berikut adalah lima sebab mengapa anda membuang Windows 8.1 dan menyertai dunia Windows 10.

Windows 10 vs Windows 8.1: Pengembalian menu Mula

Lebih kemas, adaptif dan lebih seperti Windows 7

Menu Mula Windows 10

Walaupun terasa aneh untuk memanggil kembali ke norma sebagai kemajuan, menu Mula Windows 10 sebenarnya adalah menu Mula yang anda tahu dan sukai dari Windows 7 - walaupun dengan sedikit pengubahsuaian yang hanya meningkatkan kegunaannya.

Secara estetik, menu lebih telus dan lebih kemas berbanding sebelumnya. Kini lebih mudah untuk menavigasi ketika anda ingin melakukan sesuatu dengan cepat, dan kawalan Shutdown Windows 8.1 yang tersembunyi telah dibawa kembali ke tempat yang anda harapkan. Jubin Langsung Windows 8.1 masih ada, tetapi mereka diturunkan ke sisi dan umumnya paling baik digunakan untuk coretan berita, kemas kini e-mel dan amaran cuaca.

Terdapat satu tambahan utama yang lain: Windows 10 kini menyediakan pautan Nyahpasang terus pada menu Mula, untuk aplikasi desktop dan Moden. Ini adalah langkah kecil tetapi selamat datang ke arah pengemasan yang lebih mudah.

Anda yang benar-benar menyukai menu Mula dari Windows 8.1 juga tidak akan kecewa, kerana anda boleh menetapkannya untuk melancarkan skrin penuh secara lalai. Ia juga beralih dengan lancar antara keduanya ketika mengambil peranti yang dapat ditukar dari mod desktop ke tablet.

Windows 10 vs Windows 8.1: Multitasking berkuasa turbo

Alt + Tab tidak seperti sebelumnya, snap tingkap empat arah - dan tidak ada lagi aplikasi skrin penuh

Windows 10 boleh Windows 8.1 tidak - Alt + Tab dan multitasking

Multitasking di Windows sentiasa hebat. Sebenarnya, satu-satunya yang kurang adalah pilihan untuk banyak desktop OS la OS X. Dengan Windows 10, niggle itu tidak lebih kerana Microsoft telah memungkinkan untuk membuat banyak desktop dan program skrin penuh dan beralih di antara mereka dengan mudah dengan hanya menekan Windows + Ctrl dan kekunci kiri dan kanan.

Sebagai sebahagian dari kemajuan besar dalam kehebatan multitasking, Microsoft juga telah memperkenalkan dua tetingkap tambahan yang dapat ditangkap ke dalam fitur tetingkapnya. Ya, ini bermakna anda kini dapat menyatukan empat aplikasi atau tetingkap dalam satu desktop, membiarkan anda benar-benar memanfaatkan harta tanah monitor anda tanpa perlu bertindih dengan tingkap. Snap Assist dengan bijak mencadangkan aplikasi yang akan berfungsi dengan baik, jadi jika anda tidak pasti apa yang harus pergi ke mana, Windows melakukan beberapa pemikiran untuk anda. Dengan mudah, ia juga mengingati aplikasi mana yang cenderung anda gabungkan.

Di Windows 10, aplikasi tidak memulakan skrin penuh seperti yang berlaku di Windows 8.1. Anda juga dapat memuatkan aplikasi secara langsung dari desktop, dan mereka hanya berperilaku seperti perisian lain - persis seperti yang seharusnya ada di Windows 8.1.

Akhirnya, Windows 10 juga dilengkapi penyegerakan OneDrive automatik, yang membolehkan anda membuat sandaran fail sensitif atau penting dari komputer anda tanpa perlu risau. Dropbox juga hadir sebagai aplikasi asli.

Windows 10 vs Windows 8.1: Integrasi Cortana peringkat dalam

Fungsi merentas peranti menjadikan Cortana sangat membantu

Windows 10 boleh Windows 8.1 tidak - Cortana

Cortana memulakan debutnya di Windows Phone 8.1, tetapi kini pembantu peribadi disatukan ke dalam semua versi Windows 10.

Lihat ulasan Windows 10 yang berkaitan: Kod dalam kemas kini Windows 10 terkini menimbulkan desas-desus mengenai Surface Phone Microsoft Edge vs Internet Explorer 11

Cortana kini mengendalikan fungsi carian Windows sepenuhnya: tekan kekunci Windows, mulailah menaip dan input anda dihantar ke Cortana. Dalam praktiknya, ia berfungsi seperti sebelumnya - aplikasi dan aplikasi desktop muncul di bahagian atas daftar, dan dapat dilancarkan dengan hanya menekan Return. Walaupun kemampuan Cortana berkembang, ia mungkin lebih berguna daripada fungsi Carian lama.

Di Windows 10, ia mengekalkan kemampuan memproses bahasa semula jadi, jadi anda dapat memasukkan perintah seperti "Bagaimana cuaca besok?" atau "Tetapkan penggera untuk jam 7 malam" - walaupun kami mendapati hasilnya sangat buruk. Ciri pilihan yang disebut "Hey Cortana" menetapkan OS menjadi mod yang selalu didengar, jadi anda tidak perlu mengklik.

Oleh kerana ia berfungsi melalui awan, Cortana akan menyegerakkan semua peranti anda dan melihat storan OneDrive anda, yang bermaksud ia dapat mengatur peringatan atau mencari fail di mana sahaja anda berada. Ia juga direka untuk mempelajari apa yang anda suka dari masa ke masa, memberikan cadangan berguna atau menyoroti aplikasi yang berkaitan. Ia juga dapat menterjemahkan dokumen atau ucapan ke dalam 25 bahasa - berguna jika anda sering bepergian.

Trik terakhir Cortana boleh terbukti sangat hebat - jika pembangun aplikasi memanfaatkannya. Aplikasi dapat disatukan dengan Cortana sehingga fungsi tertentu dapat diakses dengan kawalan suara. Aplikasi bawaan memberikan contoh awal tentang apa yang mungkin: arahkan Cortana untuk menghantar e-mel kepada rakan dan aplikasi Mail harus muncul dengan bidang alamat yang diisi sebelumnya.

Windows 10 vs Windows 8.1: Penyemak imbas Microsoft Edge

Penyemak imbas web yang pantas, ringan, dilahirkan semula sepenuhnya dari Microsoft

Windows 10 boleh Windows 8.1 tidak - Microsoft Edge

Internet Explorer mungkin begitu buruk sehingga dunia melompat ke Chrome secepat mungkin, tetapi dengan Microsoft Edge, syarikat yang berpangkalan di Redmond telah membina penyemak imbas untuk masa depan. Ringan, fleksibel dan dibina hampir sepenuhnya dari awal.

Berjalan di EdgeHTML, Edge sangat cepat, mengalahkan sarung tangan SunSpider lebih dari dua kali lebih cepat daripada penyemak imbas Chrome yang disukai Google. Microsoft juga menggunakan beberapa ciri lain yang berguna.

Mod Membaca berfungsi seperti Pocket aplikasi membaca luar talian, sementara kemampuan mencatat baru membolehkan anda menulis dan memberi penjelasan pada laman web dan membaginya dengan pengguna Edge yang lain. Semua anotasi dan nota ini akhirnya disimpan di OneDrive Microsoft juga.

Cortana, seperti yang anda harapkan, disatukan ke Edge juga. Ini berfungsi dengan cara yang serupa dengan perintah suara "OK Google", dengan satu contoh menarik perincian penerbangan ketika seseorang menggunakan pencarian suara Edge untuk penerbangan "Delta".

Akhirnya, demi keselamatan di kalangan anda, Microsoft yakin bahawa Edge jauh lebih lemah daripada penggodam berkat asasnya dalam kerangka aplikasi Universal. Sebenarnya, Microsoft menawarkan "bug bounty" hingga $ 15,000 untuk sesiapa yang berjaya mendedahkan kerentanan keselamatan.

Windows 10 vs Windows 8.1: Xbox dan DirectX 12

Menstrim permainan, rakaman video dan integrasi Xbox Live penuh

Windows 10 boleh melakukannya yang tidak dapat dilakukan Windows 8.1 - Aplikasi Xbox dan DirectX 12

Kita yang menggunakan Windows 8.1 untuk bermain permainan akan tahu betapa menyakitkan pengalaman itu. Saya secara peribadi lebih suka kembali menggunakan Windows XP daripada memilih untuk menjalankan sebarang permainan secara semula jadi di Windows 8.1. Syukurlah, Microsoft telah menyelesaikan masalah ini dengan Windows 10, membakar permainan sehingga menjadi teras sistem operasi dengan bekerja sama dengan pasukan Xbox.

Windows 10 tidak hanya mempunyai integrasi penuh dengan Xbox Live dan Xbox Games Store, tetapi juga membolehkan anda mengalirkan permainan secara langsung dari Xbox One ke PC anda (dengan syarat anda berada di rangkaian yang sama). Banyak eksklusif Xbox One juga serasi dengan Windows 10, yang membolehkan anda memilih tempat yang anda tinggalkan sekiranya anda memutuskan untuk menghilangkan komputer riba permainan anda di mana sahaja. Ini adalah tambahan yang bagus dan menjadikan Xbox One sebagai pendamping yang sangat penting untuk PC Windows 10.

Microsoft juga telah meminjam sistem saham PlayStation Sony untuk membawa Game DVR ke teras Windows 10. Adakah sesuatu yang sangat menarik semasa bermain? Tekan fungsi kongsi dan rakaman 15 minit terakhir akan disangga hingga OneDrive supaya anda tidak ketinggalan. Setelah selesai bermain, anda boleh mengedit dan berkongsi rakaman melalui Xbox Live, Facebook atau Twitter. Anda juga dapat mengalirkan permainan yang anda suka, tanpa memerlukan perisian tambahan, ke Twitch.

Windows 10 juga dilengkapi dengan DirectX 12 yang dimasukkan ke dalam kerak bumi, yang bermaksud pemaju mempunyai lebih banyak sumber daya yang ada untuk mencipta dunia yang benar-benar luas. Ingin bermain permainan terbaru dan hebat di PC? Windows 10 adalah tempat yang perlu anda perhatikan.

Tidak teruja dengan prospek Windows 10? Masih tidak pasti adakah OS yang sesuai untuk anda? Baca ulasan mendalam Alphr untuk mendapatkan keputusan pasti mengenai percubaan terbaru Redmond untuk menggegarkan Windows.