Cara Menukar Wallpaper di Nova Launcher

Salah satu perkara terbaik mengenai telefon pintar adalah betapa seronoknya anda dapat menyesuaikannya. Bagaimanapun, cara anda mengatur telefon anda adalah cerminan keperibadian anda. Adakah anda jenis orang yang memerlukan semuanya berjalan lancar dan yang menyimpan kertas dinding asal selamanya?

Cara Menukar Wallpaper di Nova Launcher

Atau adakah anda teruja dengan semua kertas dinding baru yang ada dan mengubahnya dua kali sehari? Nova Launcher adalah alat yang hebat untuk semua orang yang suka menyesuaikan telefon Android mereka. Oleh itu, bagaimana anda menggunakan Nova Launcher untuk menukar kertas dinding?

Menukar Wallpaper dengan Nova Launcher

Sekiranya anda sudah bosan dengan penampilan skrin utama anda dan dengan had pelancar lalai di telefon Android anda, Nova Launcher hadir sebagai tonik sebenar. Ini membuka banyak kemungkinan di mana anda boleh menjadikan telefon anda berfungsi dan diperibadikan seperti yang anda mahukan.

Salah satu bahagian terbesar dari proses pemperibadian itu ialah menukar kertas dinding anda. Nova Launcher dapat digunakan di rumah dan skrin kunci gambar apa pun yang anda mahukan, sama ada di galeri telefon anda, atau dari aplikasi pihak ketiga. Berikut adalah langkah-langkah yang perlu anda ikuti untuk menukar kertas dinding dengan Nova Launcher:

  1. Pastikan anda memuat turun versi terbaru Nova Launcher dari Play Store. Catatan: ada versi percuma dan berbayar. Untuk pilihan maksimum, anda boleh membeli pelancar, tetapi versi percuma juga berfungsi dengan baik.

  2. Pergi ke Tetapan di telefon anda dan kemudian pilih "Pengurusan aplikasi" diikuti dengan "Aplikasi lalai".

  3. Ketik "Aplikasi rumah" dan kemudian pilih "Nova7."

  4. Sekarang kembali ke skrin utama anda dan tekan dan tahan pada skrin selama dua saat.

  5. Anda akan melihat ikon di skrin, dan yang pertama adalah "Wallpaper".

  6. Ketik ikon wallpaper dan anda akan diminta untuk memilih gambar yang ingin anda gunakan.

  7. Anda dapat memilih penjajaran gambar (kiri, tengah, atau kanan), kemudian pilih "Tetapkan Wallpaper".

  8. Pilih jika anda mahukan gambar di skrin utama, skrin kunci, atau keduanya.

Itu sahaja yang ada. Sekarang gambar yang anda mahukan adalah tempat anda memilihnya. Anda boleh kembali dan memilih gambar lain untuk kunci atau skrin utama, sekiranya anda mahu gambarnya berbeza. Prosesnya mudah, dan hanya memerlukan beberapa ketukan pada skrin.

Lebih banyak Ciri Penyesuaian Nova Launcher

Untuk penyesuaian, menukar kertas dinding pada telefon anda dengan Nova Launcher hanyalah permulaan. Sebaik sahaja anda menyediakan kertas dinding yang anda mahukan, anda dapat memutuskan bagaimana anda mahu tingkah lakunya di skrin anda. Inilah yang boleh anda lakukan:

  1. Buka Nova Settings dan kemudian "Home screen".

  2. Di bawah "Tatal", anda dapat memilih apakah anda mahu fitur pengguliran kertas dinding Hidup, Mati, atau dalam Terbalik.

  3. Anda juga dapat memilih animasi ketika meleret di antara halaman rumah dan apa yang disebut "Transition effect". Ketik dan pilih jika anda mahu kesan peralihan timbunan kad, atau kad yang ringkas.

  4. Anda juga boleh menyemak atau menghapus centang pilihan "Gulir tak terhingga" yang menghadkan atau membolehkan anda menatal di antara halaman rumah anda secara linear atau bulat.

Dalam Tetapan Nova, di bawah skrin Utama, anda juga dapat melakukan perkara seperti menyesuaikan grid desktop dan memilih dengan tepat berapa banyak aplikasi yang anda mahukan di layar utama yang mana. Anda tidak terhad dengan pilihan grid yang telah ditetapkan, semuanya bergantung kepada anda.

Anda juga boleh mengubah ukuran ikon dan fon. Di samping itu, anda boleh menukar warna dan kesan bayangan. Di sinilah anda dapat membuat bar carian dengan tepat seperti yang anda mahukan. Terdapat beberapa gaya bar dan gaya logo sehingga skrin utama anda mempunyai semua yang anda mahukan.

Pelancar Nova

Menukar Warna Latar Belakang

Nova Launcher dapat membuat anda berasa seperti kanak-kanak pada Krismas. Ia dipenuhi dengan kejutan dan ciri yang menarik yang dapat anda luangkan banyak masa untuk menjelajah. Selain daripada wallpaper dan mematikan mod malam, anda juga boleh menggunakan Nova Launcher untuk menukar warna latar belakang telefon anda.

Semasa menyemak imbas aplikasi anda, anda dapat memiliki warna yang anda inginkan di latar belakang. Ini adalah salah satu pilihan di bawah ciri "App drawer" yang terkenal di Nova Settings. Inilah cara mencari dan menerapkannya:

  1. Pergi ke Nova Settings dan pilih "App drawer".

  2. Di bawah "Tata Letak" Anda akan melihat "Warna latar belakang" dan lingkaran di sebelahnya di mana warna saat ini ditampilkan.

  3. Ketuk bulatan dan anda akan dapat melihat skema warna yang dipaparkan, serta yang baru digunakan.

  4. Pilih warna dan kemudian ketuk tanda semak di sebelah kiri untuk mengesahkan pilihan anda.

  5. Anda boleh terus memilih ketelusan latar belakang. Ia boleh berada di mana saja dari 0 hingga 100%.

Anda juga dapat menggunakan fitur Lanjutan dalam pilihan warna latar (sudut kanan bawah layar) untuk membuat warna tersuai anda. Anda boleh memilih warna, ketepuan, dan kecerahan. Dan anda boleh menamakan warnanya dan menyimpannya.

Biarkan Nova Launcher Melakukan Keajaibannya

Nova Launcher adalah salah satu aplikasi pihak ketiga yang benar-benar dilakukan dengan baik. Sudah bertahun-tahun sekarang dan hanya semakin popular. Banyaknya cara yang baik untuk menjadikan telefon anda lebih peribadi dengan Nova Launcher sudah cukup untuk membuat sesiapa sahaja ingin mencubanya. Dan menukar kertas dinding juga mudah dan pantas. Anda mungkin akan menghabiskan lebih banyak masa untuk memilih gambar yang tepat.

Adakah anda pernah mencuba Nova Launcher? Bagaimana anda menyukai semua ciri penyesuaian? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.