Ulasan Microsoft Windows 7 Ultimate

£ 169 Harga semasa dikaji

Seperti namanya, Windows 7 Ultimate memuat setiap peningkatan baru dari Home Premium dan Professional, bersama dengan banyak penambahan yang hanya muncul dalam edisi OS ini.

Ulasan Microsoft Windows 7 Ultimate

Kecuali, tidak begitu: kerana Windows 7 Ultimate dan Windows 7 Enterprise pada dasarnya sama. Sekiranya anda mempunyai dua PC Windows 7 di hadapan anda, satu menjalankan Ultimate dan satu menjalankan Enterprise, satu-satunya cara anda dapat membezakannya adalah dengan melancarkan skrin Sistem, di mana ia memperincikan versi mana yang anda jalankan.

Perbezaan utama adalah bagaimana anda membelinya. Windows 7 Ultimate tersedia untuk dibeli oleh siapa saja, sedangkan Windows 7 Enterprise hanya tersedia untuk pelanggan perniagaan yang telah mendaftar ke skema pelesenan Microsoft yang memenuhi syarat.

Ini bermaksud bahawa Ultimate merangkumi beberapa ciri yang lebih sesuai untuk perniagaan daripada peminat. AppLocker adalah contoh yang baik. Ini mengehadkan aplikasi mana yang dapat dijalankan di rangkaian, tetapi kerana ia hanya akan berjalan bersama dengan pelayan yang menjalankan Windows Server 2008 R2, agak mustahil untuk digunakan di rumah rata-rata.

Penggunaan yang berpotensi lebih banyak adalah BitLocker. Ini menawarkan enkripsi cakera penuh, diikat dengan Modul Platform yang Dipercayai yang dipasang di banyak komputer riba yang berfokus pada perniagaan: aktifkan BitLocker, dan satu-satunya cara sesiapa sahaja dapat memanfaatkan data sensitif anda adalah dengan menaip kata laluan yang betul (atau menggunakan pengenalan biometrik , seperti pembaca cap jari). Dan jika mereka mengeluarkan cakera keras dari komputer riba, tidak ada cara untuk mengakses data pada cakera tersebut.

BitLocker memulakan debutnya di Vista, tetapi baru untuk Windows 7 - dan sekali lagi eksklusif untuk edisi Ultimate dan Enterprise - adalah BitLocker To Go. Ini membenarkan penyulitan digunakan pada stik USB dan peranti mudah alih lain; sementara maklumat yang dienkripsi pada cakera dapat dibaca oleh sistem Windows XP dan Vista (dengan syarat kata laluan telah dimasukkan, secara semula jadi), hanya sistem Windows 7 yang dapat menulis ke pemacu yang dienkripsi.

Terdapat peningkatan teknikal lain juga, termasuk DirectAccess untuk membolehkan hubungan lancar antara pengguna mudah alih dan rangkaian pejabat mereka. Anda juga boleh menukar OS anda antara 35 bahasa yang berbeza, yang tidak mungkin dilakukan dalam edisi Home Premium atau Professional. Sokongan untuk boot dari Virtual Hard Disk adalah kelebihan lain yang dimiliki Ultimate daripada saudara-saudaranya yang lebih rendah, dan kami menerangkan bagaimana melakukan perkara itu dalam artikel kami mengenai cara memasang Windows 7 ke Virtual Hard Disk.

Windows 7: Kajian Lengkap

Baca tinjauan keseluruhan kami yang lengkap mengenai keseluruhan keluarga Windows 7

Pemilik Windows Vista Ultimate tidak akan terlalu terkejut mendengar bahawa Microsoft telah menjatuhkan "Ultimate Extras" yang banyak difitnah, program bonus yang kononnya menimbulkan kemarahan semasa hidup Vista.

Nasib baik, edisi Ultimate Windows 7 unggul di kawasan lain: dengan memasukkan setiap ciri baru dan peningkatan dari versi Windows 7 yang lain di samping pelbagai peningkatan teknikal, ini akan menggembirakan peminat, tweaker dan pengurus IT yang tidak menggunakan perlesenan Microsoft tangga.

Ia tidak semestinya murah. Sekiranya anda memesan dari PC World hari ini, peningkatan akan dikenakan biaya £ 170 termasuk PPN, sementara versi penuh berharga sekitar £ 190 termasuk PPN. Sukar untuk membenarkan pengeluaran ini, sebab itulah kebanyakan orang akan dilayan dengan baik oleh versi OEM apabila ia tersedia. Walaupun begitu, jika anda mesti mempunyai versi Windows 7 yang terbaik, dan memilikinya sekarang, maka anda tidak akan kecewa dengan Windows 7 Ultimate.

Versi Windows 7

Perincian

Subkategori perisian Sistem operasi

Keperluan

Keperluan pemproses 1GHz atau lebih tinggi

Sokongan sistem operasi

Sokongan sistem operasi lain N / A