Cara Sembunyikan Sembang di LINE

Sejak aplikasi ini pertama kali dilancarkan pada tahun 2012, LINE telah memperoleh lebih dari 1 bilion muat turun dan lebih daripada 165 juta pengguna bulanan aktif.

Cara Sembunyikan Sembang di LINE

LINE mendapat kejayaan besar di Jepun, berikutan gempa Tōhoku 2011 yang paling terkenal kerana menyebabkan kemalangan nuklear Fukushima. Dengan telekomunikasi di seluruh negara, jurutera membuat program yang dapat mereka gunakan untuk berkomunikasi melalui internet. Ia diluncurkan kepada umum beberapa bulan kemudian dan populariti meletup. Menjelang Oktober, pengguna telah banyak memuatkan pelayan yang terlalu banyak.

Itu bukan kaedah komunikasi yang paling selamat. Pada tahun 2013, adalah mungkin untuk memintas mesej yang dihantar melalui aplikasi melalui data selular. Ini menimbulkan beberapa kontroversi, seperti dulu, dan masih sangat popular di negara-negara Asia tertentu, seperti Thailand dan Indonesia. Terdapat tuduhan bahawa polis Thailand membaca pesan orang, walaupun terdapat protes syarikat bahawa log sembang hanya akan dikeluarkan setelah perintah dari mahkamah Jepun.

keselamatan

Mesej ini Akan Hancur Sendiri dalam Sepuluh Detik

Pada tahun 2014, LINE memperkenalkan fungsi ‘Chat tersembunyi’ ke aplikasi. Ini memungkinkan dua pengguna untuk berkomunikasi antara satu sama lain menggunakan mesej yang dapat diatur untuk dihapus sendiri setelah jangka waktu tertentu. Ini dinyatakan sebagai ciri keselamatan dan privasi dan berguna untuk pelbagai alasan. Anda boleh membuat mesej hilang setelah beberapa saat, atau bahkan selama seminggu. Mereka akan memadam diri mereka secara automatik sekiranya tidak dibaca dalam masa dua minggu.

Kemudian pada tahun 2016, sebagai usaha berterusan untuk meningkatkan privasi dan keselamatan aplikasi, LINE memperkenalkan enkripsi end-to-end. Sebuah fitur bernama "Letter Sealing" dibuat pengaturan default. Lapisan keselamatan yang ditambahkan ini memastikan bahawa mustahil bagi orang lain selain penerima yang dimaksudkan untuk membaca kandungan mesej.

Anehnya, mereka menggunakan fitur baru ini sebagai alasan untuk tidak lagi menyokong fungsi chat tersembunyi, walaupun bukan pengganti langsung. Walaupun anda masih dapat menghapus mesej anda di LINE, ia tidak akan menghapusnya dari aplikasi kenalan anda. Oleh itu, jika anda ingin bermain di Mission Impossible dan mempunyai mesej yang merosakkan diri, LINE tidak lagi dapat menolong anda.

Nasib baik, ada beberapa aplikasi lain di luar sana yang menyokong sembang tersembunyi. Sebilangannya dirancang khusus dengan mempertimbangkan hal ini, sementara yang lain secara automatik memindahkan mesej standard ke peti masuk tersembunyi pada peranti anda.

menyamar

Telegram

Telegram adalah pilihan yang popular. Ia direka untuk keselamatan, dan menyediakan fungsi enkripsi end-to-end yang sama seperti LINE, sementara masih membenarkan penghapusan mesej sendiri. Pembangun mengatakan bahawa setelah mesej dihapus, tidak akan ada catatan dari mana-mana, bahkan pelayan mereka. Paling baik, percuma untuk digunakan dan tersedia untuk Android, iOS, PC dan telefon Windows, dan mesin Linux.

Mesej tidak dapat diteruskan, dan aplikasi akan memberitahu anda jika penerima mengambil tangkapan skrin. Secara teorinya, sekurang-kurangnya, kerana perkara semacam ini agak mudah untuk mengelakkan satu atau lain cara.

Isyarat

Signal adalah aplikasi percuma lain yang lebih tertumpu pada keselamatan dan pesanan yang tidak dapat diterima. Laman web mereka mempunyai testimoni dari pemberi maklumat yang terkenal Edward Snowden, antara pencahayaan dan keselamatan yang lain. Ini juga menawarkan mesej penghapusan sendiri, yang bahkan pembangun aplikasi tidak dapat membaca. Ini juga menghalang pencadangan awan yang tidak disulitkan menyalin mesej anda.

Isyarat juga membolehkan anda melindungi mesej anda dengan kod QR. Penyulitan yang disediakan oleh aplikasi ini sangat baik, sehingga Facebook, Google, dan Microsoft telah menerapkannya dalam aplikasi pemesejan mereka. Walau bagaimanapun, ia tidak diaktifkan secara lalai di kebanyakan mereka, dan mereka tidak menyediakan fungsi penghapusan sendiri.

Viber

Viber adalah satu lagi aplikasi pesanan percuma yang sangat baik yang menyediakan enkripsi dari hujung ke hujung. Ini juga menyokong mesej yang merosakkan diri, serta fungsi sembang tersembunyi yang dilindungi oleh kod pin. Ini juga memberi anda kawalan sama ada anda muncul dalam talian dan mempunyai kaedah untuk mengesahkan identiti orang yang anda berkomunikasi sama dengan Signal.

Aplikasi Sembang LINE

The End-to-End

Walaupun LINE tidak lagi membolehkan anda menyembunyikan mesej anda, ada beberapa pilihan lain yang tersedia yang membolehkan anda menyembunyikan mesej anda dengan cara yang selamat dan dienkripsi. Sebilangan besar dari mereka menawarkan fungsi dan keselamatan yang serupa, jadi yang anda pilih mungkin bergantung pada antara muka pengguna yang sesuai untuk anda. Sekiranya anda mempunyai aplikasi kegemaran untuk menghantar mesej selamat, pastikan untuk memberitahu kami dalam komen di bawah. Jangan bimbang, kami tidak akan memberitahu sesiapa pun bahawa anda menulisnya.