Ulasan Huawei P20: Bagus tetapi tidak hebat

Ulasan Huawei P20: Bagus tetapi tidak hebat

Gambar 1 dari 19

huawei_p20_6

huawei_p20_8
huawei_p20_7
huawei_p20_4
huawei_p20_2
huawei_p20_1
huawei_p20_3
huawei-p20_0
huawei-p20-2
huawei-p20-3
huawei-p20-4
huawei-p20-5
huawei-p20-6
huawei-p20-7
huawei-p20-8
huawei-p20-9
huawei_p20_5
huawei_p20_vs_iphone_x_captioned
huawei_p20_vs_iphone_x_b_captioned
£ 599 Harga semasa dikaji

Huawei P20 bukanlah telefon yang paling menarik pada tahun 2018 - kehormatan itu adalah milik saudara kandungnya yang lebih mahal, P20 Pro, dengan susunan kamera tiga belakang, skrin yang sedikit lebih besar dan harga yang lebih tinggi - tetapi itu tidak semestinya anda tidak seharusnya pertimbangkannya.

Sebagai alternatif kepada Samsung Galaxy S9 dan telefon unggulan lain yang mahal, Huawei P20 memiliki banyak hal yang perlu dilakukan, di atas kertas. Ia sangat cantik, sangat ringkas untuk telefon dengan paparan yang begitu besar, mempunyai kamera hebat dengan beberapa bakat luar biasa, dan harganya cukup menggoda untuk telefon mewah seperti itu.

BACA SETERUSNYA: Ulasan Huawei P20 Pro - Telefon bimbit tiga kamera ada dengan yang terbaik

Kontrak Huawei P20 terbaik dan tawaran tanpa SIM

Ulasan Huawei P20: Reka bentuk dan ciri utama

Persoalannya, adakah cukup baik? Dari segi kualiti kesesuaian dan kemasannya, pastinya. Walaupun kedudukannya lebih baik, Huawei P20 adalah telefon bimbit yang tampan. Ia selesai dengan kaca halus di bahagian depan dan kaca berwarna menarik di bahagian belakang.

[galeri: 2]

Foto-foto utama di sini menunjukkannya dalam kemasan gradien Pink Gold dua nada, yang kelihatan menakjubkan dengan kilauan ibu mutiara. Namun, ini juga tersedia dalam kemasan gradien "Twilight", yang sama menariknya, sementara mereka yang lebih suka penampilan yang sedikit kurang menarik dapat memilih warna hitam dan biru tua.

Praorder P20 dari Carphone Warehouse dan dapatkan sepasang fon kepala Bose QC 35 II percuma

Semua model mempunyai padanan warna, tepi krom melengkung iPhone X yang serupa, tepi melengkung lembut ke panel kaca depan dan belakang, dan pembaca sidik jari yang dipasang di depan di bawah skrin. Butang kelantangan dan kuasa duduk di tempat biasa mereka di tepi kanan, dan terdapat penyambung USB Type-C di tepi bawah di samping sepasang gril pembesar suara. Setakat ini, begitu normal.

[galeri: 13]

Beberapa perkara yang perlu diperhatikan di sini. Pertama, output pembesar suara hanya mono - menutup gril kanan dengan jari dan semua bunyi hilang. Kedua, Huawei P20 tidak mempunyai pengembangan microSD. Saya mempunyai versi dual-SIM untuk diperiksa dan - di mana telefon bimbit Huawei dan Honor sebelumnya mempunyai slot SIM kedua tujuan, yang membolehkan anda menambahkan kad SIM kedua atau kad microSD - pada P20, ia adalah SIM dwi murni.

Perlu juga dicatat pada senarai keinginan telefon pintar anda bahawa P20 tidak mempunyai bicu fon kepala 3.5mm. Itu hanya bermaksud. Dan kalis cuaca tidak bagus juga. Yang anda dapat hanyalah ketahanan terhadap habuk dan air IP53, yang bermaksud telefon terlindung dari masuknya habuk tetapi tidak merendam di dalam air - hanya semburan ringan. Oleh itu, anda akan baik-baik saja mengeluarkan P20 di pancuran hujan, tetapi tidak akan terjatuh di tab mandi atau tandas.

[galeri: 7]

Ulasan Huawei P20: Paparan

Titik lain terhadap Huawei P20 adalah, sama seperti iPhone X, ada lekukan di layar di bahagian atas. Ini tidak selebar iPhone, menempati mungkin 20% lebar layar dan bukannya sekitar 60%, tetapi ada di sana dan itu dapat dilihat. Adakah ini mengganggu anda bergantung pada pandangan anda, tetapi jika anda keberatan, ada pilihan dalam tetapan untuk menyembunyikannya dengan jalur hitam di bahagian atas.

Kualiti skrinnya bagus. Huawei P20 tidak menggunakan panel OLED seperti saudara P20 Pro - ia adalah panel 1,080 x 2,244, IPS RGBW - tetapi sangat terang dan berwarna dan, pada pandangan, tidak ada yang sangat salah dengannya.

Ia bahkan mempunyai beberapa ciri tambahan yang bagus, termasuk kemampuan untuk mengatur keseimbangan putih skrin secara automatik bergantung pada cahaya sekitar, seperti pada iPhone atau iPad. Anda boleh beralih antara mod biasa (sRGB) dan terang (DCI P3), ditambah, jika anda ingin menghabiskan sedikit masa pakai bateri, anda boleh meningkatkan resolusi hingga 720p.

[galeri: 16]

Secara teknikal, ia juga bagus. Terdapat banyak kecerahan (456cd / m2), memastikan kebolehbacaan yang baik dalam cahaya persekitaran yang terang, walaupun bukan yang paling terang yang telah kami uji. Kontras sama baiknya dengan kebanyakan telefon lain dengan paparan IPS, liputan gamut warna sangat baik, dan ketepatan warna tidak apa-apa.

Tidak sesuai untuk paparan telefon pintar terbaik: Samsung Galaxy S9 secara teknis lebih mahir, seperti layar pada iPhone Apple, tetapi ini adalah perbezaan halus yang tidak akan anda perhatikan dalam penggunaan biasa.

[galeri: 1]

Ulasan Huawei P20: Spesifikasi dan prestasi

Dari segi prestasi, Huawei P20 sangat kompeten. Ia pantas dan responsif dengan cara yang betul, dan ini merangkumi semua fungsi telefon. Pembaca cap jari di bahagian depan secepat kilat, begitu juga dengan ciri buka kunci muka telefon. Perisian kamera terasa tidak enak, dan ciri ultra-snapshot membolehkan anda, dengan mengetuk dua kali kekunci kelantangan, untuk mengambil gambar dalam masa 0.3 saat dari bersedia.

Menguatkan semua ini adalah cip octa-core 2.4GHz HiSilicon Kirin 970 yang sama seperti yang terdapat pada Huawei Mate 10 Pro, dan ini disokong oleh RAM 4GB dan storan 128 GB. Ini telefon bimbit cepat, walaupun tidak terlalu cepat, seperti yang dibuktikan oleh nombor tanda aras dalam grafik di bawah.

carta_18

carta_19

Menariknya, sementara Samsung Galaxy S9 jelas mempunyai silikon lebih kuat daripada P20 (terutama untuk pemprosesan grafik), resolusi skrinnya yang terlalu tinggi menahannya. Itulah sebabnya kadar bingkai pada skrin (resolusi asli) S9 jauh lebih rendah dalam ujian GFXBench daripada P20, sementara kadar bingkai di luar skrin (1080p) melebihi dari itu.

Hayat bateri adalah baik tetapi, juga, agak mengganggu. Dalam ujian pengunduran video kami - di mana kami memainkan video skrin penuh secara gelung pada kecerahan skrin yang ditetapkan dengan telefon dalam mod penerbangan - P20 berlangsung 13 jam 16 minit. Itu tidak buruk. Ia berada di belakang Huawei Mate 10 Pro dan Samsung Galaxy S9, tetapi tidak banyak.

carta_17

Ini diterjemahkan kepada jangka hayat bateri sepanjang hari dengan penggunaan sederhana. Namun, setakat ini saya tidak dapat memanfaatkannya secara berkala daripada itu. Untuk minggu pertama penggunaan saya, monitor bateri GSAM melaporkan masa purata antara cas penuh satu hari dan dua jam. Sebaliknya, Huawei Mate 10 Pro hampir dua hari pada awal saya menggunakannya.

Praorder P20 dari Carphone Warehouse dan dapatkan sepasang fon kepala Bose QC 35 II percuma

Ulasan Huawei P20: Kamera

Saya memulakan tinjauan ini dengan mengulangi bahawa P20 tidak mempunyai tiga kamera saudara kandungnya - seolah-olah itu adalah semacam perkara negatif. Sudah tentu tidak dan tidak seharusnya. Kamera yang bagus adalah kamera yang bagus, sama ada anda mempunyai kamera tambahan yang menawarkan penglihatan zoom, sudut lebar atau sinar-X.

Sebenarnya, P20 tidak jauh di belakang P20 Pro pada jumlah lensa kerana masih mempunyai dua dan, untuk apa yang bernilai, mereka juga berjenama Leica. Yang tidak dimilikinya adalah kamera 40 megapiksel P20 Pro, dengan hanya snapper warna 12 megapiksel di belakang. Ini dipasangkan dengan sensor monokrom 20 megapiksel, digunakan untuk menerapkan pemetaan kedalaman pada potret, untuk menangkap foto hitam-putih yang kaya dengan detail, dan untuk meningkatkan penampilan foto warna juga.

[galeri: 3]

Spesifikasi kelihatan baik. Anda mendapat kamera 12 megapiksel dengan sensor 1 / 2.3in - yang lebih besar daripada yang biasa anda gunakan pada telefon pintar - dan dengan piksel berukuran 1.55um. Sekali lagi, lebih besar daripada kebanyakan. Sensor, sebenarnya, 22% lebih besar daripada yang ada di Samsung Galaxy S9, yang mempunyai piksel 1.4um lebih kecil. Samsung mengatasi ini dengan apertur maksimum f / 1.5 yang lebih cerah.

Semua ini digabungkan dengan aperture f / 1.6 pada kamera mono, ditambah fokus hibrid 4-in-1 (kontras dan pengesanan fasa, laser dan stereoskopik), dan menjanjikan untuk memberikan hasil yang menakjubkan. Dalam praktiknya, P20 jatuh pendek.

[galeri: 9]

Tangkapan ujian saya kebanyakannya ditembak semasa hujung minggu Paskah yang paling kelabu dan kusam dalam ingatan hidup, jadi maaf atas eksposisi yang agak membosankan, tetapi sekurang-kurangnya syarat itu memberikan ujian yang baik mengenai kemampuan kamera untuk menangkap foto yang tampan dengan cahaya rendah atau marginal .

Dan, untuk rakaman, saya mendapati diri saya selalu terkesan dengan foto yang dapat ditangkap oleh P20. Saya dapati gambar lembut, kurang tajam, tidak terlalu terang dan terlalu diproses berbanding dengan pemandangan yang sama yang ditangkap di iPhone X (yang mempunyai kamera yang bagus, tetapi bukan yang terbaik). Ini bukan sesuatu yang sangat halus. Anda akan melihatnya seketika anda melihat foto di skrin mana pun selain paparan Huawei sendiri. Berikut adalah beberapa gambar jarak dekat dan bersebelahan hanya untuk memperbaikinya.

[galeri: 18]

[galeri: 17]

Kamera video kamera sama mengecewakan, tidak terlalu banyak untuk tahap kualiti yang ditawarkan, atau kekurangan ciri (walaupun itu tidak bagus), tetapi kerana anda tidak dapat menggunakan semua alat terbaik kamera video sekaligus. Kamera P20 mampu merakam rakaman 4K pada 60 bingkai sesaat dan menerapkan beberapa penstabilan video terbaik yang pernah saya lihat. Tetapi bolehkah ia melakukan ini sekaligus?

Tidak.

Dalam 4K anda hanya boleh menembak pada 30fps, tidak stabil. Untuk mendapatkan 60fps, anda harus turun ke 1080p, tetapi anda masih tidak dapat menembak stabil dalam mod ini. Sebenarnya, untuk membolehkan penstabilan, anda harus turun ke 1080p pada 30fps. Sangat memalukan.

Huawei mengatakan satu lagi faedah penstabilan AI yang berfungsi dengan baik untuk video ialah anda dapat memegang kamera sehingga empat saat tanpa memerlukan tripod, sehingga menghasilkan gambar tanpa cahaya, cahaya rendah, dan pendedahan panjang. Kedengarannya baik tetapi hasilnya, sekali lagi, agak tidak berkesan. Gambar yang dirakam dengan cara ini kelihatan baik pada layar kecil telefon pintar, tetapi sangat kotor dan lembut sekali diperiksa dengan mata kritikal.

Walaupun kamera depan 24-megapiksel yang mengagumkan, f / 2 adalah buruk. Ia menghasilkan selfie yang lembut dan halus, kelihatan pucat, dan percubaan Huawei yang agak telus dalam memaparkan ciri pendedahan dinamik Apple menghasilkan hasil yang amat menggembirakan.

[galeri: 15]

Ulasan Huawei P20: Keputusan

Huawei P20 sepertinya mungkin menjadi pertanda pada mulanya, terutama memandangkan harga harga £ 599, tetapi sebenarnya ternyata menjadi kekecewaan besar. Kamera menghasilkan hasil yang kurang bersemangat, hayat bateri hanya sedikit, kalis cuaca ketinggalan zaman dan tidak fleksibel seperti kapal induk Huawei sebelumnya, tanpa pengembangan storan atau bicu fon kepala 3.5mm.

Sekiranya P20 telah menarik minat anda pada Paskah ini, tolonglah, belanjakan sedikit dan dapatkan Huawei P20 Pro. Itu benar-benar berbeza, kelihatan sama menarik, mengambil gambar yang cemerlang dan mempunyai daya tahan bateri yang unggul. Atau, jika belanjawan tidak akan meningkat sejauh ini, ambil langkah mundur dan pilih Mate 10 Pro sebagai gantinya.

Spesifikasi Huawei P20

PemprosesOcta-core 2.4GHz Hisilicon Kirin 970
Ram4GB
Saiz skrin5.8 inci
Resolusi skrin2,244 x 1,080
Jenis skrinIPS
Kamera depan24 megapiksel
Kamera belakang12-megapiksel, 20-megapiksel
KilatDwi-LED
GPSYa
KompasYa
Storan (percuma)128GB
Slot kad memori (dibekalkan)N / A
Wi-Fi802.11ac
Bluetooth4.2
NFCYa
Data tanpa wayar4G
Dimensi149.1 x 70.8 x 7.7 mm
Berat165g
Sistem operasiAndroid 8.1
Saiz bateri3,400mAh