Pixel 3 vs iPhone Xs: Telefon pintar utama mana yang harus anda beli?

Kini Google telah mengumumkan secara rasmi Pixel 3, yang sangat panas di iPhone Xs Apple, semua orang tertanya-tanya telefon bimbit mana yang terbaik.

Pixel 3 vs iPhone Xs: Telefon pintar utama mana yang harus anda beli? Lihat kesepakatan Google Pixel 3 Black Friday yang berkaitan: Tinjau dan tawarkan Pixel 3 vs Pixel 2: Adakah patut diperkenalkan di rumah kuasa terbaru Google? Ulasan iPhone Xs: iPhone Xs anak pertengahan £ 999 Apple vs Xs Max: Adakah yang lebih besar bermaksud lebih baik?

Pixel 3, diumumkan di acara "Made by Google" Google, adalah peranti unggulan baru gergasi teknologi, yang akan dilancarkan pada 1 November di UK. Dalam pengumumannya, Google membuat beberapa gangguan pada iPhone Xs dari kemampuan kamera hingga berapa lama kata kunci pengumumannya - sudah jelas bahawa Google sedang melakukan perbandingan antara kedua-dua peranti.

BACA SETERUSNYA: Telefon pintar terbaik yang terdapat pada tahun 2018

Tetapi telefon pintar mana yang lebih baik? Dan adakah anda harus membeli "telefon pintar terbaik" atau yang paling sesuai untuk anda? Untuk membantu menentukan sama ada anda harus membeli Google Pixel 3 atau iPhone Xs Apple, kami menguraikan kedua-dua peranti tersebut untuk memastikan yang terbaik untuk anda.

Pixel 3 vs iPhone Xs: Mana yang patut anda beli ??

Pixel 3 vs iPhone Xs: Harga

Oleh itu, harga iPhone Xs cukup mudah diingat, walaupun harganya agak sukar. £ 999 adalah apa yang anda perlukan untuk menjana peranti 64GB. IPhone Xs dengan storan 256GB atau 512GB akan dikenakan bayaran masing-masing £ 1,149 atau £ 1,349.

Harga Pixel 3 jauh lebih rendah pada £ 739 untuk ruang penyimpanan 64GB yang sama. Peranti 128GB berharga 839 £, walaupun terdapat kekurangan peranti 256GB atau 512GB. Namun, di zaman penyimpanan awan, peranti yang lebih besar tidak begitu penting seperti sebelumnya dan setiap pemilik Pixel 3 mendapat simpanan Foto Google tanpa had dan tanpa kompres secara percuma.

Pemenang: Pixel 3

Pixel 3 vs iPhone Xs: Reka bentuk dan paparan

IPhone Xs, pada dasarnya hampir sama dengan pendahulunya iPhone X dalam penampilan, tetapi ini tidak semestinya perkara yang buruk. Ini adalah peranti yang ramping dengan paparan dari tepi ke tepi yang meliputi keseluruhan wajah 5.8 inci dengan paparan OLED True-Tone 2,346 x 1,125 piksel.

Selain itu, iPhone Xs yang terbuat dari keluli tahan karat "bermutu pembedahan", tahan air IP68 dan debu, dan dapat bertahan hingga dua meter air selama setengah jam. Ia hadir dalam tiga warna: emas, perak dan kelabu ruang.

pixel_3_vs_iphone_xs_pixel_pic_1

Pixel 3 kelihatan sangat mirip dengan Pixel 2, yang sekali lagi merupakan peranti yang bagus, tetapi peranti Pixel tidak pernah sepadan dengan keindahan iPhone yang lebih baru. Kilauan dua nada dan kemasan matte kaca belakang kelihatan hebat, tetapi anda tidak menghabiskan banyak masa untuk menatap bahagian belakang telefon anda. Seperti iPhone Xs, dan peranti Pixel sebelumnya, ia hadir dengan ketahanan IP68, dan hadir dalam tiga warna - ‘Just Black’, ‘Clearly White’ dan ‘Not Pink’.

Pada 5.5 inci dan dengan paparan OLED fleksibel 2.160 x 1.080 Full HD +, Pixel 3 sedikit lebih kecil daripada iPhone Xs. Selain itu, peranti ini masih tidak mempunyai teknologi mutakhir. Walau bagaimanapun, saudara kandungnya yang lebih besar, Pixel 3 XL, dan selain itu ia tidak mempunyai kedudukan yang boleh menjadi faktor penentu bagi banyak orang.

Pemenang: iPhone Xs

Pixel 3 vs iPhone Xs: Hayat dan prestasi bateri

IPhone Xs menawarkan "hayat bateri sepanjang hari" yang, menurut Apple, selagi anda mengecasnya setiap malam, anda tidak perlu menghadapi masalah menggunakan fiturnya sepanjang hari. Ulasan kami pada asasnya menyokong tuntutan tersebut kerana kami mendapati ia berjalan selama lebih dari 14 jam dengan sekali caj dalam proses penanda aras kami, yang tentunya lebih hayat bateri daripada yang anda perlukan.

BACA SETERUSNYA: 13 telefon Android terbaik 2018

Walaupun Pixel 3 menawarkan pengecasan pantas dan pengecasan tanpa wayar (sesuatu yang mampu dilakukan oleh iPhone Xs) hayat baterinya mungkin tidak bertahan lama. Kami mendapati ia berjalan selama 12 jam dalam ujian kami, yang sama sekali tidak menunjukkan angka yang buruk.

Walau bagaimanapun, apabila kebanyakan orang menggunakan telefon mereka sepanjang hari, anda mungkin kehabisan bateri pada waktu petang. Kita mesti benar-benar berangka untuk membandingkan hayat dan prestasi bateri, dan iPhone Xs menang dalam hal itu.

Pemenang: iPhone Xs

Pixel 3 vs iPhone Xs: Ciri-ciri

IPhone Xs dilengkapi dengan iOS 12, yang mempunyai pelbagai ciri berguna baru. Ini termasuk monitor Time Screen untuk mengesan aplikasi mana yang anda gunakan dan berapa lama, Group FaceTime hingga 32 orang, dan beberapa aplikasi Augmented Reality yang berbeza. Pergi ke halaman iOS 12 kami untuk mengetahui senarai lengkap ciri.

AR juga merupakan sebahagian besar dari peranti ini, dengan Apple yang menggelarnya sebagai "platform AR terbaik di dunia". Sensor kamera telefon, Mesin Neural, giroskop dan banyak lagi berfungsi bersama untuk menjadikan aplikasi ARnya pengalaman yang luar biasa.

pixel_3_vs_iphone_xs_iphone_pic_2

Pixel 3 dilengkapi dengan sistem operasi setarafnya, Android 9 Pie. Pembelajaran mesin adalah sebahagian besar dari ini - Adaptive Battery mengenali aplikasi yang paling sering anda gunakan untuk memberi penjatahan kuasa bateri dengan sewajarnya, gerak isyarat tertentu akan membantu anda menavigasi peranti dengan lebih cepat, dan dashboard kesejahteraan memberitahu anda berapa lama anda menghabiskan aktiviti tertentu.

Dalam pengumuman peranti Google, ia menekankan bagaimana pembelajaran mesin akan digunakan dalam fitur baru dan yang akan datang pada semua produknya untuk memperkemaskan penggunaan peranti. Sebilangan besar teknologi kamera Pixel 3 menggunakan ini pada masa ini, dengan ciri seperti Top Shot dan Photobooth menggunakan algoritma untuk mengenali ciri yang membuat gambar yang optimum, seperti senyuman pada wajah yang dapat dilihat. Aspek lain dari peranti menggunakan pembelajaran mesin juga, seperti Google Duplex yang menjawab panggilan untuk anda. Sebagai tambahan, Pixel Stand, dudukan pengecasan pilihan untuk peranti, beralih ke peranti menjadi peranti gaya Rumah, dengan Pembantu Google memberikan maklumat cuaca dan lalu lintas, dan mati secara automatik pada waktu malam.

Mustahil untuk memutuskan mana dari peranti ini yang mempunyai ciri yang lebih baik kerana ia sangat bergantung pada apa yang anda cari secara khusus di telefon. IPhone Xs menghasilkan pengalaman yang lebih sosial, dengan Group Facetime dan AR yang seronok, tetapi Pixel 3 menjadikan pengalaman peribadi yang lebih cepat dan lebih lancar dengan tekanan penggunaan telefon setiap hari berkat pembelajaran mesinnya.

Pemenang: Cabutan

Pixel 3 vs iPhone Xs: Kamera

IPhone Xs mempunyai kamera yang luar biasa. Kamera belakangnya mempunyai dua sudut lebar 12 megapiksel dan lensa telefoto, dengan flash True Tone quad-LED. Di bahagian depan terdapat snapper 7 megapiksel untuk selfie bersama dengan array IR untuk ciri Face IDnya.

Selain itu, iPhone Xs mempunyai banyak ciri yang menjadikannya hebat untuk jurugambar pemula atau yang berpengalaman. “Smart HDR” telefon mengurangkan ketinggian rana menjadi sifar, sensor kamera yang ditingkatkan meningkatkan ketepatan warna, dan fitur Pengendalian Kedalaman membolehkan anda mengubah kedalaman medan setelah gambar diambil. Selain itu "bokeh maju" membolehkan anda menambahkan kabur artistik pada gambar anda.

BACA SETERUSNYA: ChargeGate? BeautyGate? Pengguna iPhone Xs melaporkan beberapa bug yang menjengkelkan

Ini semua akan menjadi bagus sekiranya Pixel 2 Google belum melakukannya. Sekarang, dengan Pixel 3, Google telah berusaha keras untuk mengalahkan Apple dengan kamera Pixel 3. Ia tidak hanya memiliki kamera belakang 12,2 megapiksel, tetapi kamera depan memiliki 8 megapiksel, dengan lensa sudut lebar kedua untuk meningkatkan liputan 184% dari ruang kamera selfie biasa.

pixel_3_vs_iphone_xs_pixel_pic_3

Penggunaan AI dan pembelajaran mesin oleh Google juga merupakan tarikan utama dalam jabatan kamera, seperti yang ditunjukkan oleh sejumlah ciri yang tidak masuk akal yang dimiliki kamera. Ini termasuk Top Shot, yang mengambil banyak gambar bahkan sebelum anda menekan butang rana dan mengesyorkan yang terbaik untuk anda; Night Sight yang secara automatik membuat gambar cahaya rendah tampak lebih terang, lebih tajam dan lebih tajam daripada kamera cahaya rendah lainnya di pasaran, dan Motion Auto Focus, yang membolehkan kamera tetap fokus pada objek atau orang walaupun sedang bergerak. Ini semua terletak di atas teknologi HDR + Google yang sudah mengagumkan untuk membuat foto yang bertenaga tanpa ketinggalan sifar.

Pemenang: Pixel 3

Pixel 3 vs iPhone Xs: Keselamatan

Secara semula jadi, keselamatan adalah aspek penting dari mana-mana peranti mudah alih, terutamanya memandangkan kebimbangan keselamatan baru-baru ini dengan Google. Pixel 3 adalah peluang syarikat untuk mengurangkan kebimbangan mengenai keselamatan dan penggunaan data pelanggannya. Diumumkan sebagai sebahagian daripada perkakasan Pixel 3 adalah cip Titan Security, yang menyimpan semua data peribadi dan keselamatan pada satu cip khusus dalam peranti, yang bermaksud data tersebut berada di tangan Google.

BACA SETERUSNYA: Cara melindungi telefon anda daripada penggodam

Face ID adalah penjualan besar iPhone Xs, yang menggunakan kamera depan peranti untuk mengesahkan pengguna. Data yang digunakan untuk melakukannya disimpan di Security Enclave cip telefon, yang bermaksud Apple atau sistem iOS tidak dapat mengakses maklumat ini kecuali untuk membuka kunci telefon.

pixel_3_vs_iphone_xs_iphone_pic

Akibatnya, kedua-dua peranti mempunyai protokol keselamatan yang sama. Walau bagaimanapun, Google bukanlah syarikat yang paling dipercayai mengenai keselamatan (lihat kebocoran data yang besar, kebimbangan mengenai penggunaan data peribadinya, dan banyaknya kebocoran pra-pengumuman yang dimiliki oleh Pixel 3).

Pemenang: iPhone Xs

Pixel 3 vs iPhone Xs: Keputusan

Walaupun Pixel 3 mempunyai kamera yang jauh lebih baik dan harganya lebih murah, ia sedikit lebih kecil dan tidak mempunyai jangka hayat bateri sebanyak itu. Dengan kata lain, iPhone Xs memiliki harga yang tidak dapat dijangkau oleh kebanyakan orang dan, jika dibandingkan dengan penawaran Google, hanya ciri inovatif yang tidak mencukupi untuk membenarkan harganya yang tinggi.

Membandingkan peranti mungkin merupakan aktiviti yang berlebihan, bagaimanapun, memandangkan pelanggan cenderung sangat setia dengan jenama kegemaran mereka, dan oleh itu sudah mengetahui peranti mana yang akan mereka beli. Tetapi dengan semua ciri hebat yang dibawakan oleh kedua-dua telefon, tidak ada masa yang lebih baik untuk melihat sama ada rumput lebih hijau di seberang.