Cara Menukar MP3 ke 8 Bit

Sekiranya anda pernah mendengar lagu 8-bit, anda akan tahu betapa menggugahnya kenangan zaman kanak-kanak. Muzik 8-bit, atau chiptune seperti yang diketahui, adalah cara yang bagus untuk menyuntikkan kehidupan ke dalam lagu tanpa mengira genre. Tidak begitu jelas mengapa bunyi-bunyi ini sangat menggembirakan bagi kita, tetapi ada banyak kegunaan yang baik untuk mengubah lagu yang biasa dengan suara 8-bit.

Cara Menukar MP3 ke 8 Bit

Terdapat perbezaan besar antara mengurangkan kualiti trek menjadi 8 bit dan benar-benar mencapai bunyi 8-bit khas. Penting untuk memahami apa yang menjadikan rakaman bunyi digital "8-bit". Dalam artikel ini, pertama-tama kami akan menunjukkan kepada anda cara membuat fail MP3 versi 8-bit dan kemudian mengetahui cara membuat semula bunyi vintaj itu.

Apa 8-Bit Bagaimanapun?

Apabila seseorang mengatakan muzik 8-bit, secara umum, mereka tidak merujuk kepada kualiti suaranya. Tanpa terlalu teknikal, rakaman digital 8-bit tidak begitu sesuai dengan pendapat anda. Ini berkaitan dengan fakta bahawa fail suara 8-bit mempunyai panjang gelombang yang lebih diskrit daripada versi bit yang lebih tinggi dari fail yang sama. Maksudnya, kurang banyak maklumat mengenai suara dalam 8 bit daripada, katakanlah, 16 bit, menghasilkan bunyi yang berkualiti rendah tetapi tidak mengubah timbrenya.

8-Bit

Sebaliknya, chiptune mempunyai bunyi yang sama sekali berbeza. Ia pada asalnya dibuat dengan cip penjana suara yang dapat diprogram (PSG) pada peranti elektronik awal, oleh itu namanya chiptune. Membuat semula suara ini agak rumit daripada hanya memformat semula fail dalam 8 bit. Sebelum kita membahas perkara yang rumit, berikut adalah cara membuat fail MP3 menjadi 8 bit.

Menukar Fail Bunyi dari MP3 ke 8-Bit

Terdapat beberapa pilihan yang baik untuk proses ini, dan yang terbaik untuk memulakannya ialah perisian penyuntingan audio percuma Audacity. Audacity adalah stesen kerja yang sangat serba boleh, dan jika anda berminat untuk memasuki produksi audio, ini adalah tempat yang baik untuk mempelajari tali. Untuk menggunakannya untuk menukar MP3 menjadi 8-bit, ikuti langkah berikut:

  1. Muat turun Audacity dan lancarkannya, kemudian gunakan menu untuk mencari dan membuka fail audio yang ingin anda ubah.

  2. Dari menu Fail, pilih Eksport> Eksport sebagai WAV.

  3. Dalam penjelajah, gunakan menu pemformatan drop-down untuk memilih format "Fail lain yang tidak dimampatkan."

  4. Menu pengekodan akan muncul tepat di bawah di mana anda boleh memilih "PCM 8-bit yang tidak ditandatangani." Pilih pilihan ini dan eksport fail anda.

    audacityexport

Menukar MP3 ke Chiptune

Sekiranya tujuannya adalah untuk mengubah pengekodan fail anda menjadi 8-bit, perjalanan anda selesai. Walau bagaimanapun, senario yang lebih mungkin adalah anda mahu menghasilkan semula bunyi tertentu dan bukannya mengubah kualitinya. Untuk mendapatkan hasil itu, anda akan memuat turun perisian yang dipanggil GXSCC. Perisian ini berfungsi dengan fail MIDI. Oleh itu, cari versi MP3 MIDI yang ingin anda tukar, atau gunakan penukar MP3 ke MIDI, seperti alat dalam talian Bear Audio.

Muat turun dan lancarkan GXSCC. Anda akan disajikan dengan sebilangan besar penyesuai dan dail. Abaikan mereka buat masa ini, dan lakukan perkara berikut:

  1. Klik dan seret fail MIDI anda ke tetingkap aplikasi.
  2. Di bahagian atas tetingkap, anda akan melihat garis butang kawalan. Klik yang bertuliskan "Config."

  3. Pada tetingkap menu yang dihasilkan, ubah set instrumen menjadi "Famicon like Set" dan klik OK.

    gsxccset

  4. Dari baris atas butang, pilih Mengarang dan klik OK. Fail akan ditukar ke format WAV dan secara automatik disimpan di direktori yang sama dengan asalnya.

Ini akan menghasilkan fail audio yang lebih sesuai dengan yang anda harapkan. Pada ketika ini, anda boleh menukarnya dari WAV kembali ke MP3 menggunakan penukar Bear Audio dari sebelumnya.

Masih Tidak Cukup Ada…

Untuk kebanyakan tujuan, fail yang anda buat harus sesuai dengan keperluan anda. Namun, anda mungkin masih tidak berpuas hati dengan suaranya. Sekiranya ini berlaku, ada pilihan lain. Buat sendiri.

Sekarang, ini mungkin menakutkan bagi kebanyakan orang. Lagipun, pengeluaran muzik bukanlah sesuatu yang boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja. Atau inikah? Pada masa ini, pengeluaran muzik telah dipermudah dengan perisian stesen kerja audio, seperti Audacity yang disebutkan di atas. Anda tidak akan kekurangan tutorial dalam talian mengenai cara membuat muzik chiptune anda sendiri. Tetapi jika anda hanya ingin membasahi jari kaki, pertimbangkan untuk menggunakan aplikasi dalam talian yang mudah seperti BeepBox.

Ini akan menjadi jalan yang jauh lebih terlibat dan memakan masa, tetapi anda mungkin benar-benar menikmatinya dan anda akan memperoleh banyak kemahiran berguna sepanjang perjalanan.

8-bit dan kepingan

Pada ketika ini, anda harus mempunyai idea bagaimana mengeluarkan bunyi lama dari fail MP3. Apa yang dibahas di sini bukanlah senarai pilihan yang lengkap, tetapi mungkin akan membawa anda ke tempat yang anda inginkan. Sekiranya anda hanya ingin mengubah pengekodan fail, gunakan Audacity. Ia ringkas, pantas dan percuma. Sekiranya anda ingin melangkah lebih jauh dan menghasilkan bunyi vintaj itu, GXSCC adalah perisian untuk melakukannya. Dan jika anda merasa sungguh berani, cuba buat muzik chiptune anda sendiri.

Adakah anda mengetahui kaedah lain untuk membuat muzik 8-bit? Ada apa dengan suara-suara yang anda rasa menarik? Beritahu kami dalam komen di bawah.