Cara Melaporkan Ulasan Palsu di Amazon

Amazon adalah pasaran dalam talian terbesar di dunia dan menawarkan berjuta-juta produk. Walaupun begitu, ia tidak dapat melacak semua produk, walaupun mempunyai ribuan pekerja. Ulasan di Amazon banyak membantu kerana membolehkan setiap produk dinilai secara individu.

Cara Melaporkan Ulasan Palsu di Amazon

Amazon juga merupakan sumber ulasan individu terbesar di Internet. Sistem tinjauan mereka sangat berfungsi, tetapi sebilangan pengguna cuba menyalahgunakannya untuk keuntungan mereka. Semasa melayari di Amazon, berhati-hati dengan ulasan palsu. Mereka mungkin memikat anda untuk membeli produk yang tidak semestinya diiklankan.

Sebaliknya, sebilangan orang memberikan ulasan negatif pada produk yang baik hanya untuk menyakiti pesaing mereka. Baca terus jika anda ingin mengetahui cara melaporkan ulasan palsu di Amazon dan beberapa cara lain untuk melindungi hak pengguna anda.

Cara Melaporkan Ulasan

Dulu ada pilihan untuk menilai ulasan sebagai tidak membantu, tetapi Amazon telah menghapusnya beberapa ketika yang lalu. Oleh itu, semua yang anda boleh lakukan adalah membuat laporan ulasan yang anda anggap palsu atau mengelirukan. Inilah cara untuk melakukannya dengan langkah demi langkah:

  1. Buka Amazon dan cari produk yang diinginkan. Bar Carian Laman Utama Amazon
  2. Tatal ke bawah hampir ke bahagian bawah halaman di mana semua ulasan berada. Statistik Kajian Amazon
  3. Klik pada Laporkan penderaan di bawah ulasan yang anda anggap kasar.

    semakan laporan amazon

  4. Amazon juga telah membuang ciri di mana anda boleh memberi komen mengenai sebab mengapa anda melaporkan ulasan.
  5. Yang tinggal hanyalah mengklik Lapor butang untuk mengesahkan.

    amazon melaporkan penyalahgunaan

Mungkin tidak merasa melakukan ini mempunyai banyak kesan, tetapi ini adalah langkah ke arah yang benar. Laporan anda harus menjadikan orang yang bertanggungjawab di mata Amazon, terutama jika lebih banyak orang melakukan perkara yang sama. Ini boleh menyebabkan penghapusan ulasan palsu dan akhirnya mungkin melarang orang yang menulisnya daripada menyiarkan ulasan baru.

Langkah Tambahan Yang Boleh Anda Ambil

Sekiranya anda tidak merasa cukup untuk melaporkan ulasan palsu, anda boleh mengambil beberapa langkah tambahan untuk memeranginya. Inilah yang boleh anda lakukan.

E-mel Amazon

Cara lain untuk melaporkan penyalahgunaan di Amazon adalah dengan menghantar e-mel kepada mereka mengenai kecurigaan anda. Anda harus menghantar e-mel ke [dilindungi e-mel], dengan seberapa banyak butiran yang dapat anda berikan. Anda harus memberikan pautan terus ke produk dan ulasan yang mengganggu anda. Menambah tangkapan skrin juga tidak akan menyakitkan.

Ada kemungkinan anda tidak akan mendapat sambutan, tetapi mereka pasti akan melihat pengguna ini menyebarkan ulasan palsu dan menghentikannya. Amazon mempunyai peraturan dan hukuman yang sangat ketat dalam hal pengiklanan palsu. Mana-mana penjual yang menawarkan bayaran balik, potongan atau cara pampasan lain untuk ulasan yang diubah atau palsu pada senarai produk mereka harus dilaporkan.

Sekiranya anda memberitahu Amazon mengenai orang yang melanggar peraturan mereka, mereka pasti akan mengambil tindakan terhadap mereka.

Tulis Ulasan Anda Sendiri

Jadi, anda membeli produk setelah membaca ulasan positif dan ternyata palsu? Anda boleh memberikan ulasan anda sendiri, memberitahu yang sebenarnya kepada orang lain yang mungkin berminat dengan produk tersebut. Sekiranya semua orang yang ditipu atau kecewa dengan produk tertentu memberikan ulasan yang tidak baik, mereka akhirnya akan menumpuk sehingga orang lain tidak dapat mengelakkannya.

Ingatlah untuk bersikap sopan dan patuhi garis panduan yang ditetapkan oleh Amazon. Anda tidak mahu ulasan anda dikeluarkan kerana anda terlalu emosional.

Kembalikan Produk Yang Mengecewakan Anda

Lebih baik daripada menulis ulasan, anda boleh mengembalikan produk ke Amazon dan mendapatkan wang anda kembali. Ini akan merugikan penjual. Amazon akan mengambil perhatian sekiranya produk dikembalikan berkali-kali.

Malangnya, anda tidak dapat menentukan anda mengembalikan pesanan anda kerana tinjauan palsu, tetapi anda boleh memilihnya perihalan laman web yang tidak tepat atau item rosak atau tidak berfungsi. Walau bagaimanapun, anda boleh memberi komen semasa mengembalikan produk dan memberitahu Amazon bahawa senarai produk tertentu penuh dengan ulasan palsu.

Anda kemungkinan besar akan kehilangan sedikit wang dalam proses itu, tetapi mengembalikan produk adalah pernyataan berani kepada Amazon bahawa anda sebagai pengguna tidak akan bertolak ansur dengan produk dan ulasan yang menipu di laman web mereka.

Kesabaran Membayar

Dalam jangka masa panjang, kesabaran anda akan dibalas. Proses melaporkan ulasan palsu mungkin mudah di pihak anda, tetapi Amazon akan meluangkan masa untuk memastikan tuntutan anda benar. Hukuman kemungkinan besar tidak akan datang dengan cepat, tetapi akhirnya akan datang.

Pastikan anda membuat penyelidikan sebelum anda membeli produk di Amazon. Di lautan produk yang ditawarkan oleh Amazon, sebilangannya pasti tidak sah.