Cara Mengendalikan TV Anda dengan Roku Remote

Apabila anda membeli peranti Roku, anda mungkin akan mendapat alat kawalan jauh yang ditentukan yang menolong anda menavigasi dan menyemak imbas pemain Roku anda. Walau bagaimanapun, ini juga memerlukan alat kawalan jauh yang terpisah untuk menghidupkan TV anda dan menyesuaikan kelantangannya.

Cara Mengendalikan TV Anda dengan Roku Remote

Ini tidak semestinya berlaku. Anda mungkin menyediakan alat kawalan jauh Roku yang lebih baik untuk berfungsi dengan TV anda juga, walaupun dengan ciri yang dikurangkan. Artikel ini akan menerangkan bagaimana alat kawalan jauh Roku dapat berfungsi dengan kebanyakan jenama TV.

Bolehkah Anda Menyiapkan Roku Remote untuk Mengendalikan TV?

Keluaran Roku Streaming Stick + dan Roku Ultra pada tahun 2017 memperkenalkan alat kawalan jauh Roku baru yang dapat anda siapkan untuk mengawal TV anda. Alat kawalan jauh yang disempurnakan ini mengandungi teknologi inframerah dan tanpa wayar yang membolehkan anda mengawal pemain Roku dan fungsi tertentu TV anda.

Dengan alat kawalan jauh Roku yang disempurnakan, anda dapat mengawal kehebatan TV anda dan menyesuaikan volumnya, tetapi anda mungkin tidak dapat menukar saluran dan menggunakan beberapa fungsi lain. Sebilangan jenama TV membenarkan anda melakukannya, tetapi mereka adalah minoriti.

Anda juga tidak boleh menggunakan alat kawalan jauh Roku untuk mengawal peranti yang disambungkan ke TV anda, seperti penerima audio dan video, bar suara, pemain DVD dan lain-lain.

Perkara yang Perlu Tahu Sebelum Menyiapkan Alat Jauh Anda

Anda harus ingat beberapa perkara sebelum anda mula mengatur alat kawalan jauh anda.

Pertama, anda harus tahu bahawa anda boleh menyiapkan alat kawalan jauh anda semasa penyediaan peranti Roku anda tetapi juga setelah anda menyelesaikan semuanya. Oleh itu, jika anda sudah memasang Roku di TV anda, tidak ada yang perlu dibimbangkan - artikel ini akan merangkumi kedua-dua kaedah tersebut.

Sekiranya anda memilih untuk menyiapkan Roku dan alat kawalan jauh yang disempurnakan pada masa yang sama, pemain Roku akan cuba mengimbas dan mengenali jenama TV anda. Kadang-kadang ini tidak mungkin dilakukan, jadi anda mesti memasukkan jenama TV anda secara manual. Oleh itu, anda harus mengumpulkan maklumat yang diperlukan sebelum meneruskan pemasangan.

Pada akhirnya, anda harus selalu menyambungkan Roku anda terus ke TV semasa anda ingin memasang alat kawalan jauh. Ini perlu supaya pemain Roku mengenali jenama TV anda (dan memasang alat kawalan jauh dengan sewajarnya). Sebilangan orang menghubungkan Roku ke sistem sekelilingnya dan bukannya TV - ini baik-baik saja, tetapi tidak semasa penyediaan. Semasa anda memasang alat kawalan jauh, pasangkan Roku ke TV secara langsung. Setelah selesai, anda boleh menyesuaikan semula kordnya.

Menyiapkan Alat Jauh Anda Semasa Pemasangan Roku

Kali pertama anda memutuskan untuk menyediakan pemain Roku anda, anda perlu melalui beberapa siri arahan di skrin sebelum anda melihat Periksa tetapan jauh skrin. Ini adalah masa anda akan menyediakan alat kawalan jauh untuk mengakses TV anda.

Pertama, tingkatkan kelantangan TV anda sehingga anda dapat mendengarnya. Arahkan alat kawalan jauh Roku anda terus ke TV semasa anda mengikuti arahan. Kemudian, ikuti langkah berikut:

  1. Pilih Periksa tetapan jauh untuk pergi ke skrin seterusnya.

    periksa tetapan jauh

  2. Pilih Ya jika anda mendengar muzik dimainkan. Sekiranya anda tidak mendengar muzik, gunakan alat kawalan jauh TV anda untuk menambah kelantangan.

    iya

  3. Pilih Ya jika muzik berhenti di skrin berikut. Ini adalah ketika sistem mengenali jenama TV anda dan menggunakan set kod jarak jauh khusus untuk mencuba dan mematikan suara.

    memeriksa tetapan jauhCatatan: Sekiranya muzik tidak berhenti itu bermakna Roku gagal mengenali jenama secara automatik. Memilih Tidak akan membawa anda ke skrin lain di mana anda mesti pergi Masukkan Jenama TV dan gunakan kekunci jarak jauh anda untuk memasukkan nama jenama (ia akan tertera dalam senarai). Ikuti arahan di skrin untuk menyiapkan alat kawalan jauh anda.

    masuk tv band

  4. Pilih okey untuk menyelesaikan pengaturcaraan alat kawalan jauh. Bergantung pada model TV anda, alat kawalan jauh anda akan mempunyai lebih banyak atau lebih sedikit fungsi.

Tetapkan Jauh Anda Selepas Pemasangan Roku

Anda boleh menyiapkan alat kawalan jauh Roku anda setelah pemasangan awal dengan mengakses menu 'Tetapan' pada pemain Roku. Pastikan Roku anda disambungkan terus ke TV dan lakukan perkara berikut:

  1. Tekan butang Laman Utama pada alat kawalan jauh Roku anda, pergi ke Tetapan, dan klik okey. Laman Utama Roku
  2. Seterusnya, pilih Alat Jauh & Peranti.
  3. Pergi ke Sediakan Jauh untuk kawalan TV.
  4. Pukul Mulakan.

Roku secara automatik akan memulakan proses penyediaan untuk menyambungkan TV dan alat kawalan jauh anda. Cukup ikuti arahan di skrin dengan teliti dan anda seharusnya dapat menyiapkan alat kawalan jauh anda.

Pasangkan Alat Jauh dan TV Anda

Sekiranya anda mempunyai alat kawalan jauh dan TV Roku yang lebih baru, anda boleh memasangkannya dengan cepat.

  1. Buka penutup bateri pada alat kawalan jauh Roku anda dan tekan dan tahan Berpasangan butang selama kira-kira lima saat, lampu akan mula menyala pada alat kawalan jauh.

Jangan Jauhkan Jauh TV Anda Sepenuhnya

Walaupun alat kawalan jauh Roku anda boleh mengawal aspek tertentu di TV anda, anda tetap harus menyimpan alat kawalan jauh TV biasa anda di tempat yang dekat.

Anda mungkin memerlukannya untuk mengakses menu TV tertentu yang hanya tersedia dengan alat kawalan jauh TV yang ditentukan. Ini mungkin termasuk menu tetapan atau menu untuk beralih antara input yang berbeza (HDMI, sepaksi, dll.).

Walau bagaimanapun, bagi mereka yang mengalirkan kandungan mereka secara khusus dari Roku, hanya menggunakan satu alat kawalan jauh sahaja. Adakah anda bersetuju dengan ini? Tinggalkan komen di bahagian di bawah.