PUBG Ransomware adalah jenis perisian hasad baru yang mengunci fail anda melainkan anda bermain PlayerUnknown's Battlegrounds

Sekeping ransomware baru mengunci fail komputer yang dijangkiti sehingga mangsanya memainkan babak penembak battle-royale yang popular, PlayerUnknown's Battlegrounds (PUBG).

PUBG Ransomware adalah jenis perisian hasad baru yang mengunci fail anda melainkan anda bermain PlayerUnknown's Battlegrounds

BACA SETERUSNYA: Petua dan muslihat PUBG

Malware, yang disebut "PUBG Ransomware", pertama kali ditemui oleh MalwareHunterTeam dan dilaporkan oleh Komputer Tidur. Seperti jenis ransomware lain, ia berfungsi dengan menyulitkan fail pengguna untuk membuatnya tidak dapat diakses sehingga pengguna melakukan sesuatu yang akan menyahsulitkannya. Tidak seperti jenis ransomware lain, ini tidak melibatkan pertukaran wang atau gambaran seksual, hanya dengan permainan video.

"Fail anda dienkripsi [sic] oleh PUBG Ransomware!" nota tebusan berbunyi. "Tapi jangan risau! Tidak sukar untuk membukanya. Saya tidak mahukan wang! Main sahaja PUBG 1Hours [sic]! "

Lihat pengarah V&A yang berkaitan, Tristram Hunt: Ini adalah "masa yang tepat" untuk pameran permainan video PUBG di E3: Sanhok di Xbox One, peta bersalji dan perisai balistik baru Bersedia untuk serangan siber utama, memberi amaran kepada Pusat Keselamatan Siber Nasional

Sebagai Komputer Tidur nota, ransomware memang mengunci komputer anda, dan memeriksa untuk mengetahui sama ada anda bermain PUBG dengan memantau proses berjalan yang berkaitan dengan permainan. Kunci ini diangkat setelah memainkan penembak selama tiga minit, berbanding jam yang dinyatakan. Malware juga mudah dipintas - kerana ia hanya mencari nama proses, anda boleh bermain PUBG beberapa saat dengan menjalankan mana-mana yang boleh dilaksanakan yang disebut TslGame.exe.

Pembuat malware juga memasukkan kod penyahsulitan dalam nota tebusan itu sendiri, yang dapat ditaip ke dalam program untuk membebaskan fail anda. Ini menunjukkan bahawa pencipta perisian hasad tidak akan mengganggu kehidupan dan perkhidmatan negara, dan kemungkinan besar ransomware dimaksudkan sebagai jenaka.

BACA BERIKUTNYA: BattleUn PlayerUnknown's bergerak: PUBG mula dilancarkan di iOS dan Android

Ini bukan kali pertama permainan video digunakan sebagai cip tawar-menawar untuk perisian hasad. Pada tahun 2017, MalwareHunterTeam menggali sekeping ransomware yang hanya akan membuka kunci fail korbannya jika mereka berjaya menjaringkan lebih dari 0.2 bilion dalam tahap 'gila' permainan Jepun TH12 ~ Objek Tidak Fantastis yang Tidak Ditentukan. Ini berlaku sebagai lelucon, dan pengembang malware akhirnya mengeluarkan alat untuk memaksa permainan mendapatkan skor yang diperlukan.

Ancaman beberapa waktu dengan penembak berbilang pemain mungkin bukan prospek yang paling menakutkan, tetapi jika penguncian menjadi lebih canggih adakah ia akan memaksa NHS memasang PUBG di seluruh infrastrukturnya? Kemungkinan besar tidak.