Cara Menghantar Mesej dari Alexa di Amazon Echo

Salah satu daripada banyak perkara yang boleh anda lakukan dengan Amazon Echo anda ialah menghubungi Echos atau orang lain. Keupayaan untuk membuat panggilan dan menghantar mesej menggunakan Alexa di Amazon Echo telah lama wujud dan semakin popular. Anda boleh membuat dan menerima panggilan dan mesej Amazon Echo lain melalui WiFi dan tutorial ini memandu anda melalui keseluruhan proses.

Cara Menghantar Mesej dari Alexa di Amazon Echo

Alexa tidak menggunakan telefon bimbit anda untuk menghantar mesej tetapi menggunakan WiFi dan internet untuk menghubungi peranti Alexa lain. Seperti push to talk dulu, ciri panggilan rangkaian tempatan yang tidak menggunakan minit percuma anda untuk berbual. Ini mungkin menggunakan data mudah alih anda, bergantung pada bagaimana anda mengatur peranti anda dan siapa yang anda hubungi.

Sebelum ini, ciri ini terhad kepada Amazon Echo Show tetapi kemudian dilancarkan ke peranti lain. Kini Tablet Echo dan Fire yang lebih baru mempunyai ciri dan boleh membuat panggilan dan menghantar mesej di antara mereka. Ini adalah ciri yang berguna jika anda mempunyai keluarga atau rakan yang juga menggunakan Alexa dan anda tidak mahu terus menggunakan telefon anda sepanjang masa.

Untuk menggunakan ciri ini, anda mesti menggunakan Amazon Echo, Echo Dot, Echo Show, Echo Spot, Echo Plus atau aplikasi Alexa di telefon anda.

Buat panggilan dengan Amazon Echo

Pemesejan mungkin dari Alexa ke Alexa tetapi anda boleh membuat panggilan ke talian tetap, telefon bimbit atau bahkan di peringkat antarabangsa. Mula-mula anda perlu mendaftar ke Alexa Calling and Messaging.

  1. Buka aplikasi Alexa di telefon anda dan pastikan anda log masuk.
  2. Pilih Perbualan dari bawah dan ikuti wizard pendaftaran.
  3. Benarkan Alexa mengakses kenalan telefon anda apabila diminta.
  4. Sahkan nombor telefon anda dengan kod SMS.

Anda perlu membenarkan Alexa mengakses kenalan telefon anda sehingga dapat membuat panggilan tersebut atau mengenal pasti panggilan atau mesej masuk. Setelah disediakan, anda sudah bersedia untuk membuat panggilan.

Anda menggunakan permintaan suara seperti biasa dengan Alexa. Sesuatu seperti ‘Alexa call Mom’ atau ‘Alexa call office’. Anda mendapat idea. Anda mesti menggunakan nama yang sama dengan kenalan anda agar Alexa dapat memahami permintaan anda dan mendail nombor yang betul.

Anda juga boleh meminta Alexa menghubungi nombor dengan menyebut ‘Alexa call 1234567890’. Anda pastinya perlu memasukkan kod negara jika mendail di peringkat antarabangsa atau kod kawasan jika mendail secara nasional.

Anda juga boleh menggunakan aplikasi Alexa jika anda tidak mahu menggunakan Echo anda. Ini tidak begitu berguna kerana kami mempunyai WhatsApp untuk itu tetapi anda boleh menyimpannya dalam keluarga Alexa jika anda mahu.

  1. Buka aplikasi Alexa di telefon anda dan pilih Perbualan.
  2. Ucapkan ‘Alexa call Home’ atau sesiapa sahaja yang anda hubungi.

Anda juga boleh menghubungi nombor dengan cara yang sama dengan Echo.

Panggilan masuk

Anda boleh menerima panggilan dan juga membuat panggilan. Panggilan masuk akan membunyikan amaran pada aplikasi Echo atau Alexa anda. Anda boleh menetapkan aplikasi untuk membuat amaran yang tidak dapat didengar jika anda mahu. Oleh itu, anda perlu mengucapkan ‘jawapan Alexa’ atau hanya ‘Jawapan’ untuk menjawab panggilan tersebut. Setelah selesai, ucapkan ‘Alexa hang up’ atau hanya ‘Hang up’ untuk menamatkan panggilan

Anda boleh memilih untuk mengabaikan panggilan juga dengan memilih pilihan Abaikan di aplikasi Alexa atau sebut 'Abaikan'.

Alexa belum dapat menangani panggilan masuk dari luar ekosistem Amazon sehingga mereka akan membuat laluan normal di telefon anda.

Hantar mesej dari Alexa

Anda juga boleh menghantar pesanan teks menggunakan aplikasi Alexa. Echo belum dapat menghantar teks sehingga anda perlu menggunakan aplikasi untuk itu.

  1. Buka aplikasi dan pilih Perbualan.
  2. Pilih Mulakan Perbualan, pilih kenalan dan taipkan mesej anda.
  3. Tekan Hantar apabila anda selesai.

Fungsi Alexa Conversation berfungsi sama seperti kebanyakan aplikasi sembang. Anda boleh meneruskan sembang yang ada, memulakan yang baru dan membalas seperti biasa. Mesej yang diterima akan menyebabkan amaran di aplikasi tetapi tidak di Gema anda.

Meninggalkan mesej suara dengan Alexa

Selain mesej ujian, aplikasi Alexa juga mampu meninggalkan mel suara. Disebut mesej suara di sini, ia adalah mel suara dengan nama lain dan boleh berguna untuk peringatan atau apa sahaja yang anda perlukan. Anda boleh menggunakan aplikasi Alexa atau Echo anda untuk meninggalkan mesej.

Pemesejan suara menggunakan aplikasi Alexa:

  1. Buka aplikasi Alexa dan pilih Perbualan.
  2. Pilih ikon mikrofon biru dan pilih Kenalan untuk menghantarnya.
  3. Rakam mesej anda dan Hantar.

Meninggalkan mesej suara melalui Gema anda:

Ucapkan ‘Alexa, tinggalkan pesanan kepada Ibu’. Setelah diakui, sampaikan mesej anda dan kemudian Alexa akan menghantarnya.