Cara Meningkatkan Hayat Bateri iPhone X Anda

Untuk semua maksud dan tujuan, iPhone X (disebut iPhone 10) adalah teknologi yang agak lama pada tahun 2020 tetapi mereka yang telah menjaga peranti mereka masih setia dengan telefon skrin penuh pertama Apple. Seperti mana-mana teknologi penuaan, anda mungkin mendapati bateri anda tidak tahan lama seperti yang pernah ada.

Cara Meningkatkan Hayat Bateri iPhone X Anda

Terdapat beberapa sebab untuk ini sebelum anda bergegas memasang bateri baru atau membeli telefon baru, mari kita tinjau beberapa perkara untuk mencuba dan memperbaiki masalah bateri anda terlebih dahulu.

Apa yang Menyebabkan Masalah Hayat Bateri?

Langkah pertama dalam menyelesaikan masalah anda adalah memahami apa yang menyebabkannya. Mari kita tinjau beberapa sebab mengapa bateri anda tidak menahan casnya seperti dulu.

Catatan - Telefon yang sudah tua akan mengalami kehilangan bateri dari masa ke masa, itu wajar. Tetapi, jika bateri telefon anda tidak tahan hampir sepanjang hari, anda mungkin menghadapi masalah.

Ingatan

Berapa banyak memori yang tersisa di telefon anda? - Pergi ke ‘Tetapan’ di telefon anda dan ketuk ‘Umum’. Ketuk ‘Tentang’ untuk melihat berapa banyak memori yang tersisa. Lebihan aplikasi lama, kemas kini, dan lain-lain dapat dijalankan di latar belakang peranti anda sehingga menyebabkan pengisiannya lebih cepat.

Kerosakan fizikal

Adakah telefon anda rosak? Adakah komponen dalaman terdedah kepada persekitaran? Walaupun kerosakan mungkin tidak menunjukkan bahaya yang berlaku pada bateri, kerosakan (terutamanya kerosakan cecair) boleh menyebabkan kakisan dan debu menjangkiti komponen dalaman peranti anda. Ini pasti boleh menjadi sebab telefon anda kehilangan cajnya.

Isu Kesambungan

Adakah telefon anda sentiasa mencari isyarat selular, wifi, atau Bluetooth? Sekiranya anda banyak membuat panggilan atau mengalami masalah dengan sambungan anda, kemungkinan masalah perkakasan dalaman menyebabkan telefon anda menggunakan lebih banyak hayat bateri.

Pada asasnya, jika telefon anda sentiasa mencari isyarat yang lebih kuat, ia menggunakan lebih banyak hayat bateri.

Masa Skrin Anda

Terakhir, mungkin tidak ada kesalahan pada telefon sama sekali. Berapa banyak masa yang anda habiskan di telefon anda? - Ejen sokongan teknikal mendengarnya terlalu kerap "bateri digunakan sepanjang hari!" Ya, jangka hayat bateri telefon berlangsung sepanjang hari ketika semua pengguna dapat lakukan adalah memeriksa e-mel mereka dan menatal di media sosial.

Cara kita menggunakan telefon kita sekarang jauh berbeza daripada tahun 2017 ketika telefon ini dilancarkan. Anda boleh bermain permainan, menstrimkan jumlah kandungan tanpa henti, dan meninjau beberapa laman media sosial sepanjang hari. Sekiranya anda menggunakan telefon anda sekarang lebih banyak daripada yang anda lakukan ketika pertama kali membelinya, maka bateri telefon anda akan habis lebih cepat.

Cara Memeriksa Kesihatan Bateri Anda

Langkah seterusnya dalam perjalanan "Battery Life" anda adalah memeriksa keadaan sebenar bateri telefon anda. Melakukan ini akan menunjukkan jika terdapat masalah perkakasan (yang perlu diganti bateri anda) atau sesuatu yang lain.

Buka ‘Tetapan’ di telefon anda dan klik ‘Bateri’

Klik ‘Kesihatan Bateri’

Perlu diingat bahawa kesihatan Bateri anda berbeza dari peratus yang dicas. Pada asasnya, bateri anda semestinya sihat 100% (atau hampir hampir dengan itu) agar dapat melakukan yang terbaik. Seperti yang dilihat pada tangkapan skrin di atas, kesihatan bateri iPhone X ini adalah 81% sementara telefon dicas hingga 100%. Telefon ini masih beroperasi, tetapi, ia tidak akan menjadi cas 100% yang benar sehingga bateri mampu menyokong jumlah tersebut.

Cara Meningkatkan Hayat Bateri Anda

Setelah menyelesaikan masalah dan memeriksa kesihatan bateri, kami akan menganggap bahawa telefon anda tidak rosak dan anda tidak mempunyai mesej "Amaran Servis" di bawah jangka hayat bateri, jadi mari kita teruskan untuk memperbaiki kesalahan yang tidak disebabkan oleh perkakasan.

Periksa Penggunaan Bateri Apl Anda

img_1978

Pergi ke Tetapan | Bateri dan tatal ke bawah ke senarai Penggunaan Bateri. Di sini, anda akan melihat aplikasi mana yang paling banyak menggunakan masa pakai bateri selama 24 jam terakhir, dan selama tujuh hari terakhir.

Di bawah nama apl, anda akan melihat dengan tepat bagaimana penggunaan bateri anda, seperti melalui "aktiviti latar belakang" atau "audio". Sekiranya ada aplikasi yang menggunakan jumlah daya yang tidak seimbang, anda boleh mencuba menggunakan aplikasi tersebut dengan lebih sedikit atau menyahpasangnya jika tidak diperlukan lagi.

Dayakan Mod Kuasa Rendah

img_1973

Tanpa ragu, cara terbaik untuk menjimatkan kuasa pada iPhone X anda adalah dengan mengaktifkan Mod Daya Rendah terbina dalam iOS. Ia menawarkan penyelesaian cepat dan cepat untuk bateri yang habis dan secara automatik menonaktifkan penyegaran aplikasi latar belakang, muat turun automatik dan mengatur semula pilihan pencahayaan dan animasi untuk memaksimumkan hayat bateri. Perlu diberi perhatian, anda tidak akan mendapat semua pemberitahuan aplikasi biasa jika anda mengaktifkan Mod Daya Rendah.

Untuk mengaktifkan, pergi ke Tetapan | Bateri dan beralih Mod Daya Rendah ke "hidup". Ikon bateri di sudut kanan atas akan berubah dari hijau ke kuning untuk menunjukkan ia telah diaktifkan.

Lumpuhkan Naik Ke Bangun

Ciri halus, namun sangat berguna, yang terdapat pada iPhone di iOS 10 adalah alat Raise to Wake. Apabila diaktifkan, setiap kali anda mengangkat telefon atau mengarahkan layar ke arah Anda, layar akan mendaftarkan pergerakan dan "membangunkan layar". Ini bermakna anda dapat melirik telefon anda tanpa menekan butang kuasa di sebelah, atau menekan butang rumah. Yang terakhir, khususnya, secara tidak sengaja dapat membuka kunci peranti jika anda menggunakan Touch ID, yang boleh menyakitkan.

Manfaat yang anda dapat dari ciri ini dapat dibatalkan oleh jumlah jangka hayat bateri yang anda habiskan dengan membuat skrin sentiasa menyala. Untuk menjimatkan sejumlah kuasa, walaupun sedikit, matikan ciri ini dengan pergi ke Tetapan | Angkat ke Bangun dan alihkan suis ke posisi "mati".

Hentikan Aplikasi Menyegarkan di Latar Belakang

img_1975

Walaupun anda secara automatik dapat menonaktifkan fitur Penyegaran Aplikasi Latar Belakang dalam Mode Daya Rendah, anda juga dapat menonaktifkannya secara manual sambil mengekalkan fitur lain. Ia melayan pelayan aplikasi yang relevan untuk memasukkan e-mel terbaru anda, melihat Suka, retweet Facebook baru dan banyak lagi.

Melakukan ping secara berkala pada pelayan ini menggunakan bateri kerana ia bermaksud aplikasi berjalan dengan kuasa telefon anda (dan sambungan data) walaupun telefon tidak sedang digunakan.

Untuk mematikan Penyegaran Aplikasi Latar Belakang pada iPhone X anda, pergi ke Tetapan | Umum | Muat turun Aplikasi Latar Belakang | Latar Belakang Aplikasi Segarkan dan alihkan slaid ke kedudukan "mati". Anda juga boleh mematikan Penyegaran Aplikasi Latar Belakang untuk setiap aplikasi.

Urus Tahap Kecerahan Skrin Anda

Mengubah seberapa terang skrin iPhone X anda dapat membuat keajaiban untuk jangka hayat bateri anda. Lampu tambahan yang digunakan untuk menerangi skrin anda memerlukan tenaga yang mencukupi untuk menguras bateri anda.

Sebagai peraturan, semakin ringan di luar, semakin banyak cahaya yang anda perlukan di skrin. Contohnya, ketika berbaring di tempat tidur pada waktu malam, anda boleh melihat skrin pada cahaya minimum dan masih dapat melihat semuanya dengan jelas. Semasa berada di bawah sinar matahari yang terang, anda perlu mengubah tahap kecerahan untuk memaksimumkan untuk mengatasi jumlah cahaya yang datang dari sinar matahari.

Anda boleh menguruskan tahap kecerahan skrin anda secara manual dengan meleret ke bawah dari sudut kanan atas skrin. Cari ikon cahaya matahari dan ketik padanya. Kemudian, gunakan gelangsar untuk menyesuaikan kecerahan.

Sebagai alternatif, pergi ke Tetapan | Umum | Kebolehcapaian | Paparkan Penginapan dan alihkan suis Kecerahan Auto ke "hidup". Dengan ini diaktifkan, iPhone X anda akan menyesuaikan paparan agar sesuai dengan jumlah cahaya sekitar yang memukul sensornya.

Matikan Fungsi Tidak Perlu

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, telefon anda sentiasa mencari isyarat. Sekiranya tidak dapat dijumpai, bateri anda akan terus kelihatan sehingga bateri anda habis sepenuhnya. Ini mungkin lebih mungkin berlaku dengan fungsi wifi atau Bluetooth anda yang menjadi data selular anda. Walaupun demikian, jika Anda tidak menggunakan Wi-Fi atau Bluetooth, matikan fitur ini.

Malangnya, peranti Apple perlu sentiasa menggunakan wifi sehingga anda mungkin terpaksa mematikan pemadamannya setiap hari dan setiap kali anda menghidupkan telefon anda.

Soalan Lazim

Bagaimana saya mendapatkan bateri baru?

Jawapan untuk soalan ini boleh menjadi sedikit rumit berkat dasar Apple. Anda mungkin pernah melihat beberapa kedai pembaikan elektronik di kawasan anda yang menawarkan pembaikan iPhone. Malangnya, banyak tempat ini tidak diperakui oleh Apple dan oleh itu, anda tidak akan mendapat bahagian Apple yang asli. Anda lebih dialu-alukan untuk membawa telefon anda ke salah satu tempat ini hanya perlu diingat, bateri dan cara telefon anda berinteraksi dengan bateri itu tidak akan sama dengan yang asal.

Dengan berhati-hati, kami mengesyorkan agar anda menghubungi Apple sebelum membawa iPhone X anda untuk membaiki bateri ke kedai pihak ketiga. Apple sering menawarkan penggantian bateri dan kos yang lebih rendah dan telefon anda masih mempunyai jaminan. Seperti yang kita lihat dengan iPhone 6, Apple menawarkan penggantian bateri tanpa sebarang cas kerana masalah perkakasan.

Anda boleh menghubungi Apple untuk mencari kedai runcit atau pusat pembaikan yang sah di dekat anda. Pada masa penulisan, penggantian bateri iPhone X adalah $ 69 tanpa jaminan. Bukan masalah buruk untuk bahagian dan pemasangan kilang yang disediakan oleh juruteknik bertauliah. Perlu diingat sebelum memandu ke Kedai Apple jika telefon anda mempunyai bahagian pihak ketiga, mereka akan tahu dan mereka tidak akan berjaya.

Adakah pengisian bateri yang berlebihan merosakkan jangka hayat bateri?

Kesalahpahaman yang biasa berlaku ialah anda tidak mahu mengecas telefon anda secara berlebihan kerana ia sebenarnya akan merosakkan bateri. Walaupun terdapat banyak perdebatan mengenai hal ini, Apple telah melaksanakan safe-safe untuk memerangi sebarang masalah daripada pengisian yang berlebihan.

IPhone X mempunyai Pengisian Bateri yang Dioptimumkan (iOS 13 atau lebih baru) yang terletak di bawah tab Bateri dalam Tetapan. Sekiranya anda menghidupkannya (yang seharusnya diaktifkan secara lalai) telefon anda akan mempelajari rutin pengisian anda. Aktifkan pilihan agar hayat kimia bateri anda tahan lebih lama.