Bintang meme ‘Mr Trololo’ Eduard Khil diraikan dalam Google Doodle animasi retro ini

Eduard Khil, lelaki di belakang meme ‘Mr Trololo’ yang sangat terkenal telah mendapat penghormatan dalam Google Doodle mengenai hari ulang tahun ke-83 penyanyi itu.

Siapa Eduard Khil?

Eduard Khil, lahir pada 4 September 1934, adalah seorang pemain Rusia yang terkenal di negara asalnya pada tahun 1970-an. Selama kerjayanya, dia dianugerahkan gelaran "Artis yang dihormati USSR" pada tahun 1968 dan "Artis Rakyat USSR" pada tahun 1974.

Lihat Sejarah berkaitan Hood hop Google Doodle membolehkan anda trek ikonik DJ di meja pusing maya A meme Reddit menemui jalan masuk ke pengesahan mahkamah tertinggi yang mendengar sepuluh coretan Google yang paling ikonik

Dia menjadi bintang di seluruh dunia 30 tahun kemudian, sebagai bagian dari meme "Mr Trololo" yang terkenal - dan inilah pencapaian terakhir yang dihormati di Google Doodle.

Semuanya bermula pada bulan November 2009 ketika YouTuber RealPapaPit memuat naik video bertajuk: Saya amat gembira, kerana saya akhirnya pulang menunjukkan penyanyi, yang kemudian dikenali sebagai Eduard Anatolyevich Khil, dalam rancangan TV Rusia.

Tidak dapat diselaraskan dengan bibir, lagu ini tidak mengandungi lirik. Sebaliknya, ini menunjukkan Khil "tro-lo-lo-ing", melakukan serangkaian peluit, "la, la, las" dan suara eksentrik lain dan gerakan tarian. Lagu, yang mempunyai judul yang sama dengan video YouTube, adalah contoh tradisi Vokaliz yang telah disamakan dengan gaya nyanyian orang Amerika dari tahun 1920-an.

Klip Google Doodle animasi menunjukkan Khil berjalan di atas pentas bersiul dan menyanyi seperti yang dilakukannya dalam persembahan asal. Khil naik ke panggung dengan jas coklat dan tali leher berwarna mustard dan memasuki tanda tangannya "tro-lo-lo-ing," alisnya yang ekspresif menari.

Eduard Khil, bintang meme

Setelah memuat naik YouTube yang asli, klip tersebut dihantar ke Reddit dan segera dipaparkan di BuzzFeed, The Huffington Post dan laman web di seluruh dunia. Ia sangat popular di media sosial dan segera dimainkan di rancangan TV. Malah terdapat versi sampul yang disiarkan dalam talian.

Digelar video umpan-dan-klik, dengan nada yang serupa dengan rickrolling dengan Rick Astley's Jangan Pernah Menyerah, klip tersebut menjadi viral. Puncaknya ketika tampil di Olimpik Musim Sejuk 2014 di Sochi, Rusia.

Pada masa penulisan, klip asli mempunyai lebih daripada 26 juta tontonan. Anda boleh menambah penghitungan di bawah:

Eduard Khil meninggal dunia pada April 2012 berikutan serangan angin ahmar di St Petersburg pada usia 77. Presiden Rusia Vladimir Putin dilaporkan adalah antara mereka yang memberi penghormatan kepada penyanyi itu.

"Walaupun terkenal pada tahun-tahun terbenamnya kerana klip kembali YouTube yang viral yang menggelitik peminat Barat dengan" tro-lo-lo-ing "yang merdu," penyanyi era Soviet (aka "Mr. Trololo") telah membuat kejayaannya beberapa dekad sebelumnya di tanah airnya, ”kata Google dalam catatan blognya.

"Tepuk tangan untuk" Mr. Trololo "mengenai apa yang akan menjadi hari lahirnya yang ke-83!"

Dan, hanya kerana: