Ulasan Sky Q Hub: Akhirnya, Sky membuat penghala yang tidak menyedut

Perkhidmatan jalur lebar Sky tidak buruk, tetapi sudah lama terhambat oleh penghala Sky Hub yang mengerikan - dan keengganan Sky untuk membenarkan pengguna membenarkan pengguna menggantinya dengan model pihak ketiga yang lebih baik. Akan tetapi, kedatangan sistem TV Sky Q membawa penghala baru: Sky Q Hub.

Ulasan Sky Q Hub: Akhirnya, Sky membuat penghala yang tidak menyedut Lihat ulasan Sky Q yang berkaitan: Semua yang perlu anda ketahui Penghala wayarles terbaik tahun 2019: Ini adalah gear Wi-Fi terbaik yang boleh anda beli di UK

Sky Q Hub telah dirancang untuk mengatasi semua kegagalan besar pendahulunya. Sky Q Hub bukanlah binatang tanpa wayar pada tahap yang sama dengan, katakanlah, Netgear Nighthawk X4S. Sebagai penghala yang dibekalkan oleh ISP, bagaimanapun, ia ditentukan dengan baik, dengan dual-band 802.11ac, sokongan untuk MIMO aliran 3 × 3 pada rangkaian 5GHz dan sambungan MIMO aliran 2 × 2 pada rangkaian 2.4GHz.

Dan sama selesanya digunakan sebagai Sky Hub 2. Ia menyokong sambungan ADSL dan VDSL dan mempunyai modem bersepadu, jadi anda tidak perlu memasukkan dua kotak ke soket utama. Ini juga merupakan salah satu dari sedikit penghala yang tersedia secara komersial untuk mempunyai bekalan kuasa bersepadu. Cukup pasangkan kabel berukuran lapan ke bahagian belakang hub dan anda boleh pergi. Bagi mereka yang tersinggung dengan perkara seperti itu, tidak ada antena yang jelek dan menonjol.

Penambahbaikan utama yang lain adalah perpindahan ke Gigabit Ethernet untuk port rangkaian berwayar, menghilangkan salah satu masalah prestasi utama model sebelumnya. Sudah waktunya juga: sebelumnya jika anda ingin menyambungkan pemacu rangkaian berkelajuan tinggi ke penghala anda, anda terhad kepada 100Mbits / saat yang sangat perlahan (sekitar 11.9MB / saat).

Beli Sky Q sekarang dari Sky

Namun, ada yang menarik: Sky dianggap sesuai untuk melengkapkan Sky Q Hub dengan hanya dua port Ethernet, jadi anda perlu membuat anggaran untuk hab tambahan atau beralih jika anda ingin menyambungkan lebih banyak peranti berwayar.

Tidak ada port USB di sini, ciri yang digunakan oleh kebanyakan penghala pihak ketiga untuk membolehkan perkongsian storan USB dan pencetak asas. Itu bukan kejutan yang besar, dan juga tidak mengejutkan bahawa ciri lain terhad. Anda akan mendapat akses penyekat URL dan had jadual yang sangat asas di sini, tetapi sangat sedikit fleksibiliti sebaliknya untuk rangkaian tetamu dan seumpamanya.

Ulasan Sky Q Hub: Ciri dan prestasi

Sekiranya ini adalah satu-satunya perubahan dari Sky hub sebelumnya, Sky Q Hub akan menjadi langkah dari usaha penyiar sebelumnya. Tetapi untungnya, penambahbaikan tidak berakhir di sana. Ini mempunyai beberapa helah lain di lengan bajunya.

Yang pertama dalam senarai adalah kemampuan untuk memperluas rangkaian, menggunakan kotak Sky Q Silver / Standard dan Mini sebagai titik akses tanpa wayar. Yang kedua ialah rangkaian powerline. Selain Ethernet dan Wi-Fi, Sky Q Hub dapat mengirim data ke kotak TV Sky Q menggunakan pendawaian utama rumah anda; walaupun anda mempunyai dinding batu tebal, kotak TV anda seharusnya dapat menghubungkan sambungan yang kuat ke pangkal jalan - dan memperluas Wi-Fi anda sehingga anda mendapat isyarat kukuh di mana-mana sahaja.

Terdapat satu tangkapan kecil: rangkaian powerline adalah ciri yang tidak akan dibuka oleh Sky dari awal. Nanti akan datang dalam peningkatan firmware. Juga, jangan mengharapkan komponen powerline lain yang mungkin anda miliki tidak dapat dikendalikan dengan gear Sky Q anda. Walaupun berdasarkan standard Powerline AV 1.1, Sky benar-benar menguncinya.

Pada tahap ini saya ingin menekankan bahawa saya belum berkesempatan untuk menguji ciri khusus Sky Q dari penghala Sky Q yang diperincikan di atas. Itu akan datang minggu depan, setelah sistem dipasang dan semuanya berpeluang tidur.

Beli Sky Q sekarang dari Sky