Ulasan Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic

Ulasan Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic

Gambar 1 dari 2

it_photo_4118

it_photo_4117
Harga £ 81 semasa dikaji semula

Kad suara Sound Blaster selalu menerajui hiburan audio di PC. Inovasi seperti EAX terbukti begitu popular - dan dipasarkan dengan baik - bahawa mereka dengan cepat menjadi standard yang diterima, meninggalkan pereka kad suara saingan sama ada untuk mengikuti petunjuk Creative, mengurangkan harga mereka atau (lebih kerap) menyerah.

Oleh itu, hampir tidak ada persaingan arus perdana untuk Sound Blaster terbaru ini, kecuali cip suara yang terdapat pada motherboard moden. Ini menawarkan output suara sekeliling, dan banyak menggunakan penukar digital-ke-analog dengan spesifikasi tinggi untuk memberikan kesetiaan audio yang mengagumkan. Jadi masih ada keperluan untuk kad suara khusus di PC moden dan, jika demikian, adakah cukup baik untuk membenarkan perbelanjaan hampir £ 100?

X-Fi XtremeMusic mempunyai banyak persamaan dengan siri Audigy yang digantinya, tetapi ada beberapa perbezaan yang mengejutkan. Mengecewakan, kumpulan perisian telah hilang; tidak ada permainan yang digabungkan dan masih tidak ada perisian pemutaran DVD yang disertakan, walaupun pemandu boleh menyahkod soundtrack Dolby Digital EX dan DTS ES untuk bunyi surround 6.1 menggunakan perisian main balik DVD yang dapat mengeluarkan audio sebagai aliran S / PDIF.

Koleksi soket juga berkurang, dengan garis berasingan, mikrofon dan input S / PDIF sepaksi kini digabungkan ke soket serbaguna. Pelabuhan FireWire juga telah hilang. Sebagai gantinya, ada penyambung proprietari yang digunakan untuk memasang X-Fi I / O Console - kotak pelarian dengan pelbagai sambungan dan kawalan tambahan yang disertakan dengan pakej X-Fi Elite Pro (£ 235 termasuk PPN). Seperti Sound Blasters sebelumnya, versi Platinum (sekitar £ 130 termasuk PPN) juga tersedia dengan sambungan tambahan yang berada di ruang pemacu 5.25 inci. Terdapat juga FPS X-Fi Fatal1ty (£ 155 termasuk PPN), yang sama dengan versi Platinum tetapi dengan RAM 64MB untuk menyimpan sampel audio untuk digunakan dalam permainan yang serasi, ketika dan ketika ia muncul.

Kad PCI itu sendiri mempunyai pemproses baru yang diklaim Creative 24 kali lebih kuat daripada cip Audigy. Ini mempunyai sejumlah kesan. Kad Sound Blaster sebelumnya dikritik kerana bergantung pada penukaran kadar sampel (SRC) untuk menyegerakkan isyarat audio dalaman dan luaran - suatu proses yang mengurangkan kesetiaan audio kad yang sangat baik dengan memperkenalkan kesalahan kuantisasi. X-Fi masih menggunakan SRC untuk tujuan yang sama, tetapi sekitar 70 persen daya pemprosesannya dikhaskan untuk melaksanakan algoritma SRC berkualiti tinggi. Creative mendakwa bahawa SRC-nya dapat menukar isyarat 44.1kHz menjadi 48kHz dengan jumlah penyelewengan harmonik -135dB. Dalam praktiknya, ini bermaksud SRC telus sepenuhnya.

Audigy 2 memperkenalkan main balik DVD-Audio ke PC. Formatnya menawarkan 5.1 suara surround pada 24-bit, 96kHz - langkah penting dari stereo CD 44.1kHz, audio 16-bit (atau audio Dolby Digital 20-bit, 48kHz dengan pemampatan lossy). Walau bagaimanapun, format DVD-Audio belum banyak memberi kesan - pendengar kelihatan puas dengan CD dan juga format yang dimampatkan seperti MP3. Oleh itu, kali ini Creative telah berusaha untuk meningkatkan kualiti pemutaran format yang ada. CMSS 3D mengubah sumber stereo menjadi bunyi surround, baik sebagai kesan sekeliling maya pada fon kepala atau pembesar suara stereo, atau sebagai upmix sebenar ke atas pembesar suara sekeliling. Teknik yang sama digunakan untuk memberi kesan permainan sekeliling pada fon kepala atau pembesar suara stereo. Ini bukan idea baru, tetapi algoritma yang diperbaiki memberikan beberapa hasil yang mengagumkan. Walau bagaimanapun, kejelasan agak terganggu oleh pemprosesan ini, dan para pembersih pasti akan menganggap konsep itu sentuhan tidak menyenangkan.