Thunderbolt Bridge: alat penghijrahan Mac yang pantas

Pernahkah anda terfikir apa sebenarnya peranti Thunderbolt Bridge yang tersenarai di antara penyesuai rangkaian anda? Ia muncul dengan Mavericks, dan ini merupakan langkah yang berguna bagi mereka yang berpindah dari satu mesin ke satu mesin yang lain, kerana ia membolehkan akses cakera dari partisi yang dienkripsi mesin boot.

Thunderbolt Bridge: alat penghijrahan Mac yang pantas

Sebilangan daripada anda akan mengetahui bahawa anda dapat boot Mac dalam apa yang disebut Target Disk Mode, yang bermaksud bahawa komputer boot dari firmware dan bertindak seperti hard disk yang besar.

Anda boleh menyambungnya melalui Thunderbolt atau USB dari Mac lain, kemudian gunakan alat Pembantu Penghijrahan yang indah untuk menyedut semuanya dari Mac pertama dan mendorongnya ke komputer baru. Ini adalah alat yang bagus untuk apabila anda memerlukan kehidupan anda dari satu Mac dan yang lain. Saya harap saya dapat boot komputer Windows dengan cara yang sama.

Masalahnya timbul jika anda menyulitkan cakera keras. Mengenkripsi cakera menghasilkan lapisan keselamatan dan keselamatan tambahan untuk data anda, terutamanya untuk komputer riba yang mungkin salah atau dicuri.

Tidak ada yang dapat memulihkan data yang disimpan pada cakera keras itu tanpa kunci yang sesuai, dan data tersebut disimpan dalam akaun Apple dalam talian anda. Tetapi apa yang berlaku semasa anda boot mesin seperti itu ke Target Disk Mode? Tidak ada OS yang betul berjalan, jadi ia tidak dapat menyahsulit isi kandungan cakera keras - di sinilah mod Thunderbolt Bridge masuk.

Ini membolehkan anda boot peranti, menjalankan sistem operasi (dan oleh itu mengakses cakera kerasnya), kemudian sambungkan ke komputer lain melalui Thunderbolt untuk menyelesaikan pemindahan data.

Saya agak gementar memikirkan dua komputer yang dihubungkan melalui Thunderbolt, memandangkan PCI Express berkesan. Walau bagaimanapun, ia berfungsi dengan baik - dan ini adalah penyelesaian untuk masa-masa ketika anda perlu memindahkan banyak data dari satu mesin ke komputer yang lain dengan kelajuan tinggi.

Kabel gentian petir

Saya merasa sukar untuk mendapatkan kabel Thunderbolt gentian 10m dan 30m sehingga saya dapat mengalihkan tatasusunan cakera saya dari desktop saya. Tidak lama lagi, jika para Dewa memandang saya dan Santa membawa saya Mac Pro baru, saya mahu dapat mengalihkan semuanya dari meja saya kecuali monitor, papan kekunci dan pad jejak.

Komponen penting dalam projek ini ialah kedatangan kabel Thunderbolt gentian optik dari Corning. Ini diperakui oleh Intel beberapa bulan yang lalu, dan saya melihatnya digunakan pada pertunjukan NAB pada bulan April di Las Vegas, dengan janji bahawa pengeluaran akan dimulakan "tidak lama lagi sekarang". Sememangnya kabel kini tersedia di kedai dalam talian Apple di AS - versi 10 juta berharga $ 330 - tetapi tidak di UK.

Oleh itu, saya mengunjungi beberapa vendor dalam talian di AS untuk melihat apakah mereka dapat membekalkannya. Oh ya, kata laman web mereka, kabel dapat bersama saya dalam beberapa minggu. Dengan teruja, saya membuat pesanan pada satu vendor terkenal. Dua puluh empat jam kemudian, saya menerima e-mel untuk mengatakan bahawa kabel telah ditangguhkan dan mungkin tiba pada Februari 2014. Saya membatalkan pesanan.

Mungkin Apple mengambil semua stok untuk dirinya sendiri? Sekiranya demikian, akan lebih baik jika membiarkan kita semua memesannya juga. Saya melihat dari laman web Apple AS bahawa kabel sekarang "boleh dihantar dalam 24 jam". Sekarang, siapa yang saya kenal dengan kad kredit AS dan alamat pos?