Roku Saya Bercakap - Bagaimana Mematikannya?

Sekiranya anda mempunyai TV Roku TCL atau Pemain Roku, anda mungkin menghidupkan panduan audio secara tidak sengaja. Lebih-lebih lagi, dalam beberapa keadaan, ia dihidupkan secara lalai sebaik sahaja anda memasangkan peranti.

Roku Saya Bercakap - Bagaimana Mematikannya?

Walaupun ada yang menikmati ciri ini, majoriti pengguna lebih suka mematikannya sehingga mereka memerlukannya lagi. Tetapi, bagaimana anda mematikan panduan? Cukup - baik dengan menggunakan butang jarak jauh khusus atau melalui menu "Tetapan". Mari melompat masuk.

Matikan Pembantu Audio Menggunakan Butang Jauh

Semua Pemain Roku dan TV pintar TCL Roku mempunyai jalan pintas yang ditentukan yang membolehkan atau mematikan penceritaan audio. Anda mungkin menghidupkannya secara tidak sengaja semasa menggunakan alat kawalan jauh anda. Sekiranya anda melakukannya, anda tidak perlu risau kerana anda boleh mematikannya dengan mudah.

Untuk membuat Roku berhenti bercakap, anda harus menekan butang “*” (butang bintang / pilihan) dengan cepat empat kali pada alat kawalan jauh anda. Roku anda mungkin memerlukan sedikit masa untuk menjawab perintah ini, jadi jangan risau jika anda terus mendengar narasi selama beberapa saat lagi.

Walau bagaimanapun, penceritaan audio kadang-kadang dapat membantu. Sekiranya anda suka, anda boleh mengaktifkannya semula menggunakan kaedah yang sama. Tunggu beberapa saat dan cuba menavigasi Roku anda - ia harus mula bercakap lagi.

Matikan Pembantu Audio dari Menu Tetapan

Sekiranya Roku anda tidak bertindak balas terhadap butang pintasan jarak jauh, anda sentiasa boleh mengambil jalan yang lebih panjang. Terdapat cara untuk mematikan pembantu audio dari menu tetapan Roku, tetapi memerlukan beberapa langkah lagi.

Inilah yang harus anda lakukan:

  1. Ketuk butang "Laman Utama" pada alat kawalan jauh Roku anda untuk mengakses skrin Utama.
  2. Pilih "Tetapan" dari senarai di sebelah kiri layar.

    tetapan

  3. Pergi ke menu "Aksesibilitas" dari skrin berikut.

    kebolehcapaian

  4. Navigasikan ke "Panduan Audio" di bawah bahagian dengan nama yang sama. Ia mesti muncul di sebelah kanan.
  5. Pilih "Mati" untuk mematikan pilihan.

    mati

Panduan audio akan berhenti sehingga anda memutuskan untuk menghidupkannya semula. Anda boleh menggunakan kedua-dua pilihan butang jauh, atau ulangi langkah yang sama dan hidupkan dari menu Tetapan.

Cara Melumpuhkan Pintasan Butang Jauh

Anda mungkin bosan dengan menghidupkan dan mematikan panduan audio secara tidak sengaja melalui butang jauh. Selain itu, jika anda mempunyai anak, kanak-kanak itu dapat mengaktifkannya ketika bermain dengan alat kawalan jauh. Oleh itu, mungkin lebih baik untuk mematikan sepenuhnya pilihan jalan pintas.

Untuk melakukan ini, anda harus menavigasi ke menu "Aksesibilitas" sekali lagi. Lakukan perkara berikut:

  1. Pergi ke skrin "Home" Roku anda dengan menekan butang "Home" pada alat kawalan jauh anda.
  2. Navigasi ke "Tetapan" di sebelah kiri.
  3. Pergi ke "Kebolehcapaian."
  4. Navigasi ke "Jalan pintas."
  5. Pilih "Dilumpuhkan."

    kurang upaya

Apabila anda mematikan jalan pintas, anda boleh mencuba menghidupkan pembantu audio dengan menekan butang Bintang pada alat kawalan jauh anda dengan pantas sebanyak empat kali. Sekiranya semuanya berjalan lancar, Roku anda tidak seharusnya bertindak balas.

Sekiranya anda mahu mengaktifkan pilihan jalan pintas sekali lagi atas sebab tertentu, anda sentiasa boleh mengikuti langkah yang sama dan memilih "Diaktifkan" dari bahagian pembantu.

Adakah Terdapat Pilihan Audio Lain?

Anda boleh menyesuaikan pembantu audio anda dengan dua pilihan lain - kadar dan kelantangan pertuturan. Cukup pergi ke menu "Aksesibilitas" (dengan mengikuti langkah 1-3 dari bahagian sebelumnya) dan anda akan menjumpainya di bahagian "Panduan Audio".

Dalam menu “Speech Rate”, anda dapat memilih antara empat pilihan bercakap yang berbeza - lambat, normal, cepat, dan sangat cepat. Ini akan menentukan kelajuan bercakap pembantu audio anda. Mereka yang menginginkan atau memerlukannya mungkin lebih suka narasi yang lebih perlahan.

Menu "Volume" menetapkan ketegasan panduan. Anda boleh memilih tiga tahap kelantangan yang berbeza - Rendah, Sederhana dan Tinggi. Oleh kerana kelantangan disesuaikan dengan kelantangan standard TV anda, anda harus menetapkannya dengan sewajarnya.

Oleh itu, jika anda tidak memerlukan kelantangan yang kuat, anda harus mengekalkannya pada tahap yang wajar. Sebagai contoh, jika TV dan panduan anda mempunyai tetapan kelantangan yang tinggi, menghidupkan narasi secara tidak sengaja dapat membuat anda melompat dari kerusi anda.

Kelebihan Panduan Audio

Walaupun ada yang tidak memerlukan Panduan Audio, yang lain menganggapnya penting. Dengan tetapan yang betul, ia dapat menjadikan navigasi anda melalui menu Roku menjadi lebih mudah dan menyeronokkan. Contohnya, setelah membacakan item menu yang boleh ditindaklanjuti, menekan butang jauh akan mengaktifkannya.

Oleh itu, walaupun anda memutuskan untuk mematikan panduan audio, ada baiknya mengetahui cara menghidupkannya semula. Anda mungkin memerlukannya pada masa akan datang.

Adakah anda merasakan ciri Panduan Audio Roku berguna atau menjengkelkan? Adakah anda akan meneruskannya? Kenapa? Tinggalkan komen di bahagian komen di bawah dan beritahu kami.