Cara Menghantar Mesej di YouTube

YouTube bukan platform yang biasanya anda kaitkan dengan pemesejan. Pemesejan di YouTube sangat tidak popular sehingga syarikat menghapusnya pada bulan Julai 2018. Nasib baik, masih ada cara untuk menghantar mesej di platform perkongsian video popular ini tanpa mengira peranti mana yang anda gunakan. Bahkan ada beberapa kaedah alternatif untuk menghubungi YouTuber kegemaran anda.

Pemesejan YouTube di Desktop / Komputer riba

Langkah 1

Log masuk ke akaun YouTube anda dari penyemak imbas dan klik pada ikon "gelembung ucapan" di sebelah Pemberitahuan. Ia terletak di bahagian kanan atas.

Cara Menghantar Mesej di YouTube

Menu lungsur turun menyenaraikan semua rakan yang telah anda hubungkan. Sekiranya anda ingin menambahkan lagi, klik pada Rakan di sudut kanan atas.

Cara Menghantar Mesej YouTube

Platform perkongsian video menyediakan senarai rakan berpotensi berdasarkan kenalan Gmail anda, dengan andaian mereka ada di YouTube juga. Anda boleh menjemput mereka dengan mengklik ikon "teman" biru.

Sebagai pilihan, klik pada menu Lagi (tiga titik menegak) dan pilih Jemput. Setelah rakan mengesahkan jemputan, anda boleh mula berbual.

Langkah 2

Klik pada profil dari menu Mesej dan sembang muncul di bahagian bawah tetingkap.

Cara Menghantar Mesej di YouTube

Menu sembang adalah asas. Ketikkan mesej anda atau tampal URL, tekan enter, dan anda telah menghantar mesej tersebut. Menu Lagi (tiga titik menegak) membolehkan anda menambahkan lebih banyak orang ke sembang, melihat peserta, atau menghapus perbualan.

Pemesejan YouTube melalui Mudah Alih

Anda boleh menghantar mesej kepada seseorang di YouTube dengan mudah melalui peranti mudah alih melalui aplikasi YouTube.

Catatan: Mengetik di YouTube dari Google Chrome mudah alih membawa anda ke aplikasi.

Lancarkan aplikasi YouTube dan pilih Kotak Masuk di bahagian bawah skrin.

Hantar Mesej di YouTube

Tetingkap berikut menunjukkan senarai rakan yang telah anda hubungkan. Ketik orang yang anda mahu berbual dan masukkan mesej anda.

Cara Menghantar Mesej di YouTube

Pemesejan YouTube mudah alih lebih tinggi daripada pesanan penyemak imbas. Pertama, anda boleh memilih dan menghantar emotikon yang berbeza dari papan kekunci anda. Menaip simbol emotikon dalam penyemak imbas tidak menjadikannya imej.

Anda juga dapat mencari kata kunci dan video YouTube dengan mengetuk ikon tambahan yang terdapat di kotak "Katakan sesuatu ...". Mengetuk menu Lagi (kira berapa titik ada) memberi anda pilihan Bisukan Pemberitahuan, yang tidak tersedia jika anda mengakses YouTube melalui penyemak imbas.

Mesej Kumpulan

Aplikasi YouTube mudah alih membolehkan anda membuat kumpulan pesanan. Sekali lagi, pilihan ini tidak tersedia jika anda mengakses YouTube melalui penyemak imbas.

Ketik Kumpulan Baru dari Peti Masuk anda dan taipkan nama kumpulan tersebut. Tekan Selesai dan ketik Jemput Rakan untuk menambahkan lebih banyak orang ke kumpulan.

Pilihan ini sangat berguna jika anda menggunakan YouTube untuk perniagaan, ingin mempromosikan saluran anda atau berkomunikasi dengan pengikut anda.

Memesej YouTuber Kegemaran Anda

Kemungkinan anda tidak dapat menghantar pesanan kepada YouTuber kegemaran anda menggunakan kaedah yang dinyatakan di atas. Walau bagaimanapun, ada cara untuk mengatasi ketidakselesaan ini. Dan helah berikut berlaku untuk YouTube mudah alih dan desktop.

Klik pada saluran yang ingin anda hantar mesej dan arahkan ke halaman Tentang. Di bawah perincian, klik pada Show Email untuk mendedahkan alamat kenalan. Di desktop, anda mungkin perlu membuktikan kemanusiaan anda dengan mencentang kotak di sebelah pernyataan "Saya bukan robot".

Walaupun begitu, sebilangan saluran seperti Vox mudah berkongsi e-mel mereka, jadi sangat mudah untuk menghubungi mereka.

Cara lain untuk menghubungi saluran / YouTuber adalah dengan menggunakan bahagian Pautan pada halaman berkenaan. Biasanya terdapat pautan ke Twitter, Instagram, atau Facebook yang menjadikan keseluruhan proses pemesejan lebih mudah.

Hantar Mesej di YouTube

Beberapa Petua dan Trik untuk Jalan

Masa Diperhatikan

Pergi ke akaun anda dan pilih Time Watched untuk melihat berapa jam yang anda habiskan untuk menonton video. Menu ini juga memberi anda pilihan untuk diingatkan untuk berehat jika anda terbawa-bawa.

Cerita YouTube

Anda mungkin tidak mengetahuinya tetapi YouTube juga menggunakan kereta cerita. Ketik Langganan pada peranti mudah alih dan leret ke atas sehingga anda mencapai Cerita. Tekan cerita yang anda suka dan leret ke kiri atau kanan untuk melihat lebih banyak.

Mod Terhad

Terdapat sedikit kandungan yang boleh dilabelkan sebagai orang dewasa sahaja di YouTube. Namun, jika anda bimbang tentang video yang ditonton oleh anak-anak anda, pergi ke Tetapan dan beralih ke Mod Terhad pada.

Taip, Hantar, Balas

Dengan lebih banyak pilihan pesanan yang tersedia di aplikasi mudah alih, YouTube nampaknya mendorong pengguna untuk berbual melalui platform. Walaupun mesra pengguna dan mudah, mesej YouTube tidak berdekatan dengan Facebook Messenger atau Instagram DM.

Anda mungkin akan mula menggunakan mesej YT lebih banyak jika platform membenarkan mesej terus ke YouTubers yang bukan rakan anda. Bagaimanapun, adakah anda pernah menghantar pesanan kepada seseorang di YouTube? Sekiranya ada, berikan komen di bawah.